Necmettin Erbakan Üniversitesi Kurumsal Akademik Arşivi

DSpace@Erbakan, Necmettin Erbakan Üniversitesi tarafından doğrudan ve dolaylı olarak yayınlanan; kitap, makale, tez, bildiri, rapor, araştırma verisi gibi tüm akademik kaynakları uluslararası standartlarda dijital ortamda depolar, Üniversitenin akademik performansını izlemeye aracılık eder, kaynakları uzun süreli saklar ve yayınların etkisini artırmak için telif haklarına uygun olarak Açık Erişime sunar.

 

Güncel Gönderiler

Öğe
Fen eğitimi merkezli FeTeMM etkinliklerinin erken çocukluk döneminde etkililiği: Vaka çalışması
(Necmettin Erbakan Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023) Mart, Ümmühan Merve; Kıray, Seyit Ahmet
Bu çalışmada fen merkezli FeTeMM etkinliklerinin erken çocukluk döneminde etkililiğini ortaya koymak amacıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın modeli, nitel araştırma yöntemlerinden “Vaka Çalışması” dır. Araştırmanın katılımcısı Ata rumuzlu 36 aylık bir erkek çocuğudur. Çalışma için erken çocukluk döneminde 36 aylık bir bireyin içinde bulunduğu donemin seviyesine uygun olarak 10 adet FeTeMM etkinliği hazırlanmış, her etkinlik için gerekli süre belirlenmiş ve her hafta iki etkinlik uygulanacak şekilde toplamda 5 hafta boyunca etkinlikler uygulanmıştır. Araştırmanın uygulaması esnasında nitel veri toplama tekniklerinden gözlem tekniği ile FeTeMM Kazanımları Kontrol Listesinden ve Yarı Yapılandırılmış Görüşme Formundan yararlanılarak veriler toplanmıştır. Verilerin analizi içerik analizi yapılarak değerlendirilmiştir. Araştırmanın bulguları erken çocukluk döneminde 36 aylık bir birey üzerinde fen merkezli FeTeMM etkinliklerinin olumlu katkıları olduğunu ortaya koymuştur. Bulgulara göre, erken çocukluk döneminde 36 aylık bir bireyinin FeTeMM etkinlikleri sırasında kendi dünyalarını anlamalarında, üst düzey düşünme ve akıl yürütme becerilerinin gelişmesinde, bir şeyi üretme fırsatını deneyimlemelerinde, keşfetme ve kendi fırsatlarını deneyimlemede, çok yönlü düşünme ve iş birliği geliştirmede, karar alma duygusunu geliştirmede, tekrar eden kalıplarda bağlantı kurmada, problem çözmede ve iletişim kurma gibi becerilerini arttırdığı gözlemlenmiştir.
Öğe
Senkron uzaktan matematik eğitimine yönelik motivasyon ve öz-düzenleme düzeyleri: Bir ölçek geliştirme çalışması
(Necmettin Erbakan Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023) Tütüncü, Elif Şeyma; Erdoğan, Ahmet
Bu çalışmanın amacı, ortaokul öğrencilerinin çevrimiçi uzaktan matematik derslerine yönelik motivasyon ve öz-düzenleme becerilerini ölçebilecek geçerli ve güvenilir bir ölçek geliştirmektir. Çalışmada nicel araştırma deseni kullanılmıştır. Ölçek geliştirme süreci altı adımda gerçekleştirilmiştir. İlk adım olarak madde havuzunun oluşturulması için literatür taraması yapılmıştır. Literatürde yer alan uzaktan eğitim, motivasyon ve öz-düzenleme kavramları incelenmiştir. Bu kavramlar ile ilgili ulusal ve uluslarası çalışmalar incelenmiştir. Bununla birlikte bu kavramların farklı değişkenler ile ilişkisine yer veren çalışmalara yönelik literatür taraması yapılarak ana kavramları etkileyen etmenler araştırılmıştır. Bu sayede bu kavramlara yönelik genel boyutlar belirlenmiştir. Ardından örneklemi oluşturan gruptan rastgele seçilen 20 öğrenci ile görüşme yapılarak madde havuzunu oluşturacak maddeler ile ilgili fikir sahibi olunmuştur. Araştırmanın ikinci aşamasında kullanılacak ölçek türü belirlenmiştir. Ölçek türünü belirlerken, kullanım kolaylığı, ölçülecek özellikler ve katılımcıların seviyeleri göz önünde bulundurularak 5’li likert tipi ölçek tercih edilmiştir. Üçüncü adımda hazırlanan madde havuzu ile ilgili uzman görüşü alınmıştır. Konu ile ilgili alanında uzman kişilerin görüşleri alınarak amaç için işe yaramayan veya aynı amaca hizmet eden maddelerde ölçekten atılmıştır. Ardından dil alanında uzman kişilerin görüşleri alınarak seviye, dil bilgisi ve anlatım yönünden azaltma ve düzeltmeler yapılmıştır. Dördüncü aşama ise pilot uygulamanın yapılmasıdır. Asıl uygulamada karşılaşılabilecek sorunları önceden görerek engellemek ve anlaşılırlığını test etmeye yönelik pilot uygulama yapılmıştır. Burada temel amaç ölçeğin anlaşılabilirliğini test etmektir. Gerçekleştirilen pilot uygulamada yanlış anlaşılabilecek veya anlaşılması zor olan herhangi bir maddeyle karşılaşılmamıştır. Dolayısıyla bu adımda hiçbir madde çıkarılmamıştır. Yapı geçerliğini incelemek amacıyla doğrulayıcı faktör analizi yapılmıştır. İlk olarak faktör yükleri incelendiğinde motivasyon ölçeğinde iki, özdüzenleme ölçeğinde ise üç maddenin 0,30’ un altında kaldıkları için ölçekten çıkarıldılar. Yapılan analizler sonucunda uyum indekslerinin literatüre göre kabul edilebilir ve mükemmel uyum gösterdiği görülmüştür. Son adım olarak güvenirlik çalışmaları gerçekleştirilerek çalışmada ölçeğe ait maddelerin madde toplam korelâsyonlar belirlenmiştir. Ölçeğin iç tutarlılık ölçümleri için tercih edilen Cronbach Alpha katsayısı motivasyon ölçeği için 0,881 ve öz-düzenleme ölçeği için 0,875 olarak hesaplanmıştır. Ölçeğin alt boyutlarına ait Cronbanch Alpha katsayıları ise; Motivasyon için (dikkat 0,729; ilişki 0,753; güven 0,721; doyum 0,712 ve eylem 0,709), özdüzenleme (davranışsal 0,801; çevresel 0,729 ve gizli 0,705) olarak hesaplanmıştır. Ayırt ediciliğini test etmek amacıyla gerçekleştirilen alt ve üst %27’lik grupların puan ortalamaları arasındaki farklılığın 0,01 düzeyinde anlamlı olduğu görülmüştür. Araştırmanın sonucunda geçerli ve güvenilir bir ölçek oluşturulmuştur.
Öğe
Matematik dersinde kullanılan otantik öğrenme etkinliklerinin ortaokul öğrencilerinin akademik başarılarına ve muhakeme becerilerine etkisi
(Necmettin Erbakan Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023) Erdoğan, Esra; Aydın, Mustafa
Araştırmanın amacı, ortaokul matematik dersinde kullanılan otantik öğrenme yaklaşımına dayalı etkinliklerin, öğrencilerin akademik başarılarına ve muhakeme becerilerine etkisini belirlemektir. Araştırma matematik dersi 6. sınıf 1. dönemde yer alan Tam Sayılar, Kesirler ve Ondalık Kesirler ünitelerinin kazanımlarını kapsamaktadır. Araştırmanın uygulaması 2022-2023 eğitim yılı birinci döneminde Konya ilinin Selçuklu ilçesindeki bir devlet okulunda gerçekleştirilmiştir. Tez çalışmasının uygulandığı kontrol ve deney grupları 6. sınıfta öğrenim gören sırasıyla 33 ve 26 öğrenciden oluşmaktadır. Araştırma güz döneminde dokuz hafta uygulanmıştır. Çalışmada nicel araştırma yöntemlerinden, yarı deneysel desen kullanılmıştır. Araştırmanın verileri, “Akademik Başarı Testi” ve “Muhakeme Beceri Testi” ile toplanmıştır. Verilerin analizinde t- testi istatistiklerinden yararlanılmıştır. Araştırma sonucunda matematik dersinde kullanılan otantik öğrenme etkinliklerinin öğrencilerin akademik başarılarını ve muhakeme becerilerini olumlu yönde etkilediği görülmüştür.
Öğe
Öğretmenlerin psikolojik iyi oluşlarının okul yöneticilerinin erdemli liderliği açısından incelenmesi
(Necmettin Erbakan Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023) Ülken, Ebru; Yıldırım, Atila
Bu araştırmanın amacı; öğretmenlerin psikolojik iyi oluşlarının okul yöneticilerinin erdemli liderliği açısından incelemektir. Araştırmada ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini 2022-2023 eğitim öğretim yılında Konya ile Ereğli ilçesinde görev yapan 2069 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmada kümeleme örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Veri toplama sürecinde 388 kişiye ulaşılmıştır. Bu çalışmada Yıldırım ve Kahveci (2019) tarafından uyarlanan Erdemli Liderlik Ölçeği ve Telef (2013) tarafından uyarlanan Psikolojik İyi Oluş Ölçeği kullanılmıştır. Ayrıca katılımcıların demografik bilgilerine ulaşmak amacıyla kişisel bilgiler formu kullanılmıştır. Veriler topladıktan sonra araştırma verilerinin normal dağılmadığı görülmüştür. Bu kapsamda cinsiyet değişkeni açısından bir farklılaşma bulunup bulunmadığı Mann Whitney U testi ile incelenmiştir. Yaş, mesleki kıdem, eğitim düzeyi ve eğitim kademesi değişkenleri açısından farklılaşma durumunu incelemek amacıyla Kruskall Wallis testi kullanılmıştır. Öğretmenlerin psikolojik iyi oluşları ve okul yöneticilerinin erdemli liderliği arasındaki ilişkinin saptanması amacıyla Spearman's Rho korelasyon analizi yapılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre katılımcıların psikolojik iyi oluşları ile demografik değişkenler arasında anlamlı bir fark bulunmamaktadır. Katılımcıların erdemli liderlik davranışlarına yönelik algılarının cesaret alt boyutu ile yaş ve mesleki kıdem değişkenleri ve tüm alt boyutlar ile eğitim kademesi değişkeni arasında anlamlı bir fark bulunmuştur. Son alt probleme ait araştırma sonucunda öğretmenlerin psikolojik iyi oluşları ile okul yöneticilerinin erdemli liderliği arasında pozitif yönlü orta düzeyde anlamlı bir ilişki saptanmıştır. Araştırma sonucuna göre öğretmenlerin psikolojik iyi oluşu için okul yöneticilerinin erdemli davranmasını sağlayacak mesleki faaliyetler uygulanmalıdır.
Öğe
Kodlama eğitiminde eğitsel robot kullanımının özel yetenekli öğrencilerin bilgi işlemsel düşünme becerilerine etkisi
(Necmettin Erbakan Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023) Kestek Küçük, Döndü; Sönmez, Işıl
Bu araştırmanın amacı, kodlama eğitiminde eğitsel robot kullanımının özel yetenekli öğrencilerin bilgi işlemsel düşünme becerilerine etkisini incelemektir. Araştırma, Konya ilinin Selçuklu ilçesindeki bilim ve sanat merkezinde öğrenim gören 110 özel yetenekli öğrenci ile yürütülmüştür. Araştırma 13 haftalık bir sürede gerçekleştirilmiştir. Uygulama esnasında, deney grubu öğrencileri eğitsel robot kullanarak kodlama eğitimi alırken, kontrol grubu öğrencileri blok tabanlı kodlama aracı kullanarak eğitim almıştır. Araştırmada nicel yöntemlerden kontrol gruplu ön test-son test yarı deneysel desen kullanılmıştır. Nicel verileri toplamak için öğrencilere "Bilgisayarca Düşünme Ölçeği" ön test ve son test olarak uygulanmıştır. Uygulama süreci ve eğitsel robotlara ilişkin öğrenci görüşleri araştırmacı tarafından hazırlanan "Görüşme Formu" ile toplanmıştır. Nicel verilerin analizinde, ilişkisiz örneklem t-testi, ilişkili örneklem t-testi ve karışık ölçümler için iki yönlü varyans analizi kullanılmıştır. Görüşme formu aracılığıyla toplanan verilerin analizinde içerik analizi kullanılmıştı. Araştırmanın sonunda, grup içi karşılaştırmalarda her iki grupta da bilgi işlemsel düşünme becerilerinin arttığı sonucuna ulaşılmıştır. Deney ve kontrol grupları karşılaştırıldığında, yapılan etkinliklerin bilgi işlemsel düşünme becerilerini artırmada deney grubunun lehine anlamlı bir fark ortaya çıkardığı görülmüştür. Özel yetenekli öğrencilerin bilgi işlemsel düşünme becerilerini geliştirmek amacıyla yapılan kodlama eğitimlerinde eğitsel robotların kullanılmasının, bilgi işlemsel düşünme becerisinin geliştirilmesinde daha etkili olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Görüşmeler sonucunda, deney grubu öğrencileri uygulama sürecinin problem çözme, algoritmik düşünme, yaratıcı düşünme gibi becerilerinin gelişimine katkı sağladığını, uygulama sürecini eğlenceli bulduklarını ifade etmişlerdir.