Effects of different reading texts on vocabulary gain, use and retention

Yükleniyor...
Küçük Resim

Tarih

2019

Dergi Başlığı

Dergi ISSN

Cilt Başlığı

Yayıncı

Erişim Hakkı

info:eu-repo/semantics/openAccess

Özet

This study investigated whether encountering the target language words in variety of reading texts would havepositive effects on vocabulary development or not. The participants of the study were 55 EFL learners from a stateuniversity in Turkey, and two classes were randomly assigned to a control (n27) or an experimental (n28) group.58 English target words in total were chosen to be used in the study. The learners in the experimental group learntthe words through reading texts, and then they repeated them in different reading texts. That is to say, these studentshad the opportunity to meet the target words in different types of reading texts. Contrary to this, the learners in thecontrol group encountered the words in reading texts only once, and then they repeated them in word lists out ofcontext. A vocabulary test as pre-, post- and delayed post-test was used to measure vocabulary gain and retention.The data obtained from the vocabulary test were analyzed through paired-samples t-tests and independent-samplest-tests to see how the implementation affected the learners’ vocabulary development. Additionally, a writing taskwas used to find out the effects of the implementation on the learners’ vocabulary production. The findings showedthat encountering words in different reading texts was more effective for vocabulary gain, use and retention.
Bu çalışma hedef dile ait kelimelere farklı okuma parçalarında karşılaşılmasının kelime gelişimine olumlu etkiedip etmeyeceğini araştırmıştır. Çalışmaya Türkiye’de bir devlet üniversitesinden İngilizce’yi yabancı dil olaraköğrenen 55 öğrenci katılmıştır ve çalışmaya kontrol (27 kişi) ve deney grubu (28 kişi) olmak üzere iki grup dahiledilmiştir. Çalışmada kullanılmak üzere toplamda 58 İngilizce kelime seçilmiştir. Deney grubundaki öğrencilerkelimeleri okuma parçalarında öğrenmiş ve daha sonra bu kelimeleri farklı okuma parçalarında tekrar etmişlerdir.Yani, bu öğrenciler kelimeleri çeşitli okuma parçalarında görme fırsatını yakalamışlardır. Bunun aksine, kontrolgrubundaki öğrenciler kelimelere okuma parçasında sadece bir kez karşılaşmış ve daha sonra bu kelimeleri bağlamdışında kelime listelerinde tekrar etmişlerdir. Kelime kazanımını ve kalıcılığını ölçmek için ön, son, vegeciktirilmiş son test olarak bir kelime testi kullanılmıştır. Uygulamanın kelime gelişimine etkisini görmek içinkelime testinden elde edilen veriler bağımlı örneklem t testi ve bağımsız örneklem t testi ile analiz edilmiştir.Buna ek olarak, uygulamanın kelime üretimine etkisini bulmak için yazma akvitesi kullanılmıştır. Bulgular,kelimelere farklı okuma parçalarında karşılaşmanın kelime kazanımı, kullanımı ve kalıcığı için daha etkiliolduğunu göstermiştir.

Açıklama

Anahtar Kelimeler

Dil ve Dil Bilim, Reading Texts, Context, Vocabulary Gain, Vocabulary Use, Vocabulary Retention, Okuma Parçaları, Bağlam, Kelime Kazanımı, Kelime Kullanımı, Kelime Kalıcılığı

Kaynak

Journal of Language and Linguistic Studies

WoS Q Değeri

Scopus Q Değeri

Cilt

15

Sayı

1

Künye

Okyar, H., Çakır, A. (2019). Effects of different reading texts on vocabulary gain, use and retention. Journal of Language and Linguistic Studies, 15, 1, 111-122.