Makale Koleksiyonu

Bu koleksiyon için kalıcı URI

Güncel Gönderiler

Listeleniyor 1 - 6 / 6
  • Öğe
    Abdullah b. Muhammed eş-Şebrâvî (ö. 1171-1758) ve Ehli Beyt hakkındaki şiirleri
    (Necmettin Erbakan Üniversitesi, 2020) İyişenyürek, Orhan
    Ehli Beyt kavramı ile Hz. Peygamber’in ailesi, özellikle de soyunun kendileriyle devam ettiği torunları Hz. Hasan, Hz. Hüseyin ve onların soyundan gelenler kastedilmektedir. Ehli Beyt Hz. Peygamber’in soyu olması hasebiyle Müslümanlar tarafından hürmete layık kabul edilmiş ve onlar, Ehli Beyt’in hak ettiği sevgi ve saygıyı tarih boyunca göstermeye çalışmışlardır. Âlimler onların fazileti ve değeri hakkında eserler kaleme alırken edebiyatçılar da edebî ürünlerinde onları methetmişlerdir. Ehli Beyt hakkında şiir söyleyen çok sayıda Arap şairden birisi de Abdullah b. Muhammed eş-Şebrâvî’dir. Osmanlı Mısırı’nda doğup büyüyen şair yaşadığı çevreden etkilenmiş, Ehli Beyt hakkında şiir yazan ve kendilerine ‘Aleviyye denilen edebî bir ortamda bulunmuştur. Şairin Ehli Beyt hakkında nazmettiği şiirlerin temaları methiye, istiġâse (medet umma), tevessül (niyaz) gibi daha çok dini içerikli şiirlerde görülen konulardır. Bu çalışmada eş-Şebrâvî’nin Ehli Beyt hakkındaki şiirlerinin muhtevası ve şekilsel özelliklerinin bir kısmı incelenerek onların edebî değerleri ortaya konulmaya çalışılmıştır.
  • Öğe
    Effects of different reading texts on vocabulary gain, use and retention
    (2019) Okyar, Hatice; Çakır, Abdulhamit
    This study investigated whether encountering the target language words in variety of reading texts would havepositive effects on vocabulary development or not. The participants of the study were 55 EFL learners from a stateuniversity in Turkey, and two classes were randomly assigned to a control (n27) or an experimental (n28) group.58 English target words in total were chosen to be used in the study. The learners in the experimental group learntthe words through reading texts, and then they repeated them in different reading texts. That is to say, these studentshad the opportunity to meet the target words in different types of reading texts. Contrary to this, the learners in thecontrol group encountered the words in reading texts only once, and then they repeated them in word lists out ofcontext. A vocabulary test as pre-, post- and delayed post-test was used to measure vocabulary gain and retention.The data obtained from the vocabulary test were analyzed through paired-samples t-tests and independent-samplest-tests to see how the implementation affected the learners’ vocabulary development. Additionally, a writing taskwas used to find out the effects of the implementation on the learners’ vocabulary production. The findings showedthat encountering words in different reading texts was more effective for vocabulary gain, use and retention.
  • Öğe
    Öğretmenlerin istenmeyen öğrenci davranışları ile başa çıkma yöntemleri ve bu yöntemlerin etkililiğine ilişkin görüşleri
    (2018) Yumuşak, Güngör; Balcı, Özgül
    İstenmeyen öğrenci davranışlarının önlenmesi ya da en aza indirilmesi etkili öğretme veöğrenme sürecinin gerçekleşmesi için gerekli olan en önemli koşullardan biridir. Bu nedenleöğretmenlerin istenmeyen öğrenci davranışlarını önlemede kullandıkları yöntemler ve buyöntemlerin etkili olup olmadığının incelenmesi önem taşımaktadır. Bu araştırmada nitelaraştırma desenlerinden durum çalışması deseni kullanılarak öğretmenlerin bu konudakigörüşleri incelenmiştir. Araştırma Konya ili merkez ilçelerinde çalışmakta olan İlkokul 3 ve4. sınıf öğretmenleri ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmada 20 öğretmenden yarı yapıladırılmışgörüşme formları kullanılarak görüş alınmıştır. Araştırma sonunda elde edilen bulgularagöre öğretmenlerin ders akışını bozma, derse ilgisizlik gösterme, iletişim bozukluklarıgösterme gibi davranışları istenmeyen öğrenci davranışları olarak niteledikleri, bunlarınnedenlerini çoğunlukla heterojen sınıf yapısına, medya araçlarının aşırı kullanımına veailelerin eğitim seviyelerinin düşük olmasına bağladıkları belirlenmiştir. İstenmeyendavranışı önlemekte, görüşülen öğretmenlerin tamamının sınıf kurallarını öğrencilerlebirlikte oluşturmayı tercih ettikleri belirlenmiştir. Bunun yanında sınıfın fiziki koşullarınındeğiştirilmesi ve aileler ile görüşülmesi en sık alınan önlemler arasında gösterilmektedir.Öğretmenlerin verdikleri tepkiler çeşitlilik göstermekle beraber en sık derste sözle uyarmatepkisinin verildiği bu tepkiyi sırasıyla ceza verme, yüksek sesle kızma ve mimiklerleuyarma, yüz yüze konuşma, kurallara uyunca ödül verme gibi diğer tepkilerin izlediğibelirlenmiştir. Öğretmenlerin kurallara uyunca ödül verme, yüz yüze konuşma ve veli işbirliğinin davranışı değiştirmede etkili olduğu; ceza verme, yüksek sesle kızma ve mimiklerle uyarma gibi diğer tepkilerin etkili olmadığı yönünde görüş bildirdikleri belirlenmiştir. Ayrıcaöğretmenlerin hizmet içi eğitim almak istedikleri ancak hizmet içi eğitim uygulamalarınıyetersiz buldukları belirlenmiştir.
  • Öğe
    Do ELT coursebooks still suffer from gender inequalities? A case study from Turkey
    (2017) Demir, Yusuf; Yavuz, Mustafa
    Gender discrimination is still a hot debate running in the periphery of education. One way it is imposed onstudents is through printed materials and coursebooks, particularly those used for foreign language teachinggiven their rich linguistic content and content-based nature. This paper reports on a study which investigatedgender representations in an ELT coursebook series Yes You Can, published by the Turkish Ministry ofEducation for public high schools in Turkey. The study draws on nine different categories in order to reveal thegender-biased components in the coursebook from multiple perspectives, if any. Analyses were conducted onboth verbal and pictorial contents on a page-by-page basis. Descriptive statistiscs were used to describe thenumerical data and chi-square tests were conducted to test significance between the observed and expectedvalues. It was found that, for the most part, there were not indications of gender inequality throughout thecoursebook series. The findings are promising in terms of reflecting a fair representation of males and females,offering a glimmer of hope for the new-generation ELT coursebooks. Suggestions are made for coursebookwriters and further research.
  • Öğe
    Zorunlu İngilizce hazırlık programının öğrencilerin İngilizce öz-yeterlik algısına etkisinin incelenmesi
    (2018) Balcı, Özgül
    Bu araştırmanın amacı zorunlu İngilizce hazırlık programının öğrencilerin İngilizce öz-yeterlik algıları üzerindeki etkisinin belirlenmesidir. Araştırmada nicel (İngilizce öz-yeterlik ölçeği) ve nitel (yarı yapılandırılmış görüşmeler) veri toplama yaklaşımlarının benimsendiği açıklayıcı karma-yöntem araştırma deseni benimsenmiştir. Araştırmanın nicel ve nitel aşamalarına toplam 30 zorunlu İngilizce hazırlık sınıfı öğrencisi katılmıştır. Öncelikle elde edilen nicel veriler betimsel istatistik yöntemleri ve bağımlı gruplarda SPSS programı ile t testi kullanılarak analiz edilmiştir. Sonrasında nitel veriler içerik analizine tabi tutulmuştur. Nicel verilerin analizi sonucunda zorunlu İngilizce hazırlık programının öğrencilerin İngilizce öz-yeterlik algılarını akademik yıl başına göre anlamlı düzeyde geliştirdiği tespit edilmiştir. Nitel verilerin analizi ile elde edilen sonuçlar nicel sonuçları destekler niteliktedir. Araştırma sonuçları bir yıllık zorunlu İngilizce hazırlık programının öğrencilerin İngilizce öz-yeterlik algıları üzerindeki olumlu etkisini göstermektedir.
  • Öğe
    An Analytıc Look At A Language Course Desıgn Model
    (2017) Mutlu, Gülçin; Sarıgül, Ece
    This study aims to qualitatively examine and elaborate on the characteristics of the course design model devised by Graves (2000). Drawing upon the traditional components and principals of instructional design, Graves' course design model is innovative or different in that it has been more specially developed for language course design purposes and thus is believed to be more suited to the nature of language courses with its consideration of the main elements or characteristics of language teaching and learning processes. This descriptive study centers upon the seven main examination criteria, which are in fact the main procedures as suggested by Graves (2000). These are a) defining context, b) conceptualizing content, c) organizing the course, d) formulating goals and objectives, e) assessing needs, f) developing materials and finally g) designing an assessment plan. In this essence, each criterion was first introduced and explained in detail before the researchers extend their critical outlook into the functionality and practical use of the relevant steps and strategies recommended by Graves (2000). This critical analysis and review on the Graves' course design model revealed that the model employs the traditional components of the ADDIE generic and lends itself well also to be used in the other disciplines other than foreign languages. The final part of this report will provide suggestions as regards the potential application of the model specifically in English language curriculum development and more broadly in the curriculum and course development procedures pertaining to other discipline areas.