Halkla İlişkiler ve Reklamcılık Anabilim Dalı Koleksiyonu

Bu koleksiyon için kalıcı URI

Güncel Gönderiler

Listeleniyor 1 - 20 / 20
  • Öğe
    Medyatik şiddet ve toplumsal cinsiyet: "Pınar Gültekin cinayeti haberleri üzerine bir analiz"
    (Necmettin Erbakan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2023) Gündoğdu, Yüsra; Bal, Enes
    Her insan eşit yaşam haklarına sahip olmasına rağmen, geçmişten bugüne kadar kadınlar genellikle ikincil bir konumda yaşamaya mecbur bırakılmıştır. Ataerkil zihniyet tarafından geri planda kalmaya zorlanan kadın, tahakküm altına alınması gereken bir varlık olarak görülmüştür. Güç eşitsizliklerinin doğurmuş olduğu koşullar altında yaşamaya çalışan kadınlar, çoğu zaman şiddete maruz bırakılmıştır. Kadınların cinsiyetlerinden dolayı maruz kaldığı fiziksel, cinsel veya psikolojik düzeyde her türlü saldırı, tehdit veya zorlama olarak tanımlanan kadına yönelik şiddet, birçok alandan beslenmektedir. Şiddetin yeniden üretildiği ve meşrulaştırıldığı en önemli alan ise medyadır. Özellikle medyanın kadına yönelik şiddet haberlerini sunma tarzı, son yıllarda çok tartışılan bir konudur. Nitekim bu çalışmada da toplumsal bir sorun olan olarak görülen kadın cinayetlerinin medyada nasıl sunulduğu araştırılmıştır. Bu çerçevede, kamuoyunda büyük yankı uyandıran Pınar Gültekin cinayetine ilişkin haberler, farklı yayın politikalarına sahip Cumhuriyet, Hürriyet ve Akit gazeteleri örneğinde incelenmiştir. Eleştirel söylem analiziyle ortaya konan araştırmada, her üç gazetenin de cinayete ilişkin gelişmeleri sansasyonel ve magazinel bir habercilik tarzıyla okurlarına duyurduğu görülmüştür. Analiz edilen birçok haberin gerek başlıklarına gerekse içeriklerine bakıldığında; gereksiz bir şekilde özel hayatın irdelendiği, olayın öyküleştirilerek aktarıldığı ve haberin cinayetten daha çok magazin haberine dönüştürüldüğü dikkat çeken bir başka noktadır.
  • Öğe
    Yeni medyada annelik kimliği: Instagram örneği
    (Necmettin Erbakan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2023) Alagöz, Feyza; Türkmenoğlu, Ahmet Tarık
    İletişim teknolojilerinin gelişmesiyle birlikte sosyal medya araçları hızla hayatımıza girmiştir. Özellikle akıllı cihazların yaygınlaşması sosyal medya kullanıcılarının sayısını hızla arttırmıştır. Kullanıcı sayısını hızla arttıran sosyal medya araçları, bireylere aynı anda pek çok işin gerçekleştirildiği alanlar yaratmıştır. Söz konusu bu dijital alanlar bireylere iletişim- eğlence-iş birliği gibi pek çok ortam sağlamıştır. Instagram, içerisinde pek çok özelliği barındırması ve arayüzünün kolay olması nedeniyle en çok kullanılan sosyal medya araçlarından birisi olmuştur. Dijital ortamda yer alan anne profillerindeki değişimin incelendiği bu çalışmada örneklem olarak Instagram kullanan 26 anne profili incelenmiştir. Söz konusu hesapların incelenmesinde Netnografi yöntemi kullanılmıştır. Örnekleme alınan hesapların ve takipçilerin profillerinin kategorik incelemelerinin yapılması için kod cetveli oluşturulmuş, bu incelemeler sonucunda anne kimlikleri ve takipçi tiplemeleri tespit edilmiştir. Araştırma sonucunda gerçek yaşamda kurgulanan 'anne' kimliğinin dijital alana aktarıldığında nasıl değiştiği ortaya konmuş, geleneksel anne kimliği olarak adlandırılan kimliklerin, zaman içinde içerik ve tema bakımından değişime uğrayarak değişen trendler- beğeniler sonucu farklı bir hedef kitleye hitap etmek üzere yeni nesil anne kimliğine dönüştüğü görülmüştür. Bununla birlikte takipçilerin anne profilleri için yapmış oldukları yorumlar incelenerek ortaya çıkardıkları dijital kültür de belli tiplemeler çerçevesinde ortaya konulmuştur. Araştırma sonucu elde edilen tiplemelerin oluşturulan anne kimliklerine göre farklılık gösterdiği analiz edilmiştir.
  • Öğe
    Etki pazarlamasının satın alma davranışına etkisi: Twitch TV yayıncıları üzerine bir araştırma
    (Necmettin Erbakan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2023) Küçük, Muhammet Hasan; Türkmenoğlu, Ahmet Tarık
    Bu araştırma, etki pazarlamasının Twitch TV kullanıcılarının satın alma davranışları üzerindeki etkisini incelemeyi amaçlamaktadır. Twitch TV, canlı yayın yapılan bir platform olup, özellikle video oyunlarıyla ilişkili içeriklerin paylaşıldığı ve izlendiği bir ortamdır. Bu çalışmada, Twitch TV kullanıcılarına odaklanılarak, platformun bu kullanıcıların satın alma tercihleri ve davranışları üzerindeki etkisi araştırılmıştır. Araştırmanın veri toplama süreci, çevrimiçi anketler aracılığıyla gerçekleştirilmiştir. Katılımcılar, çeşitli demografik özelliklere sahip, genç Twitch TV kullanıcıları arasından seçilmiştir. Anketlerde, katılımcıların Twitch TV'yi ne sıklıkla kullandığı, hangi tür içerikleri tercih ettiği, platformda etkileşimde bulunduğu yayıncılar ve satın alma davranışlarıyla ilgili sorular yer almıştır. Araştırmanın sonuçları, etki pazarlaması kullanımının kullanıcıların satın alma davranışları üzerinde belirgin bir etkisi olduğunu göstermektedir. Katılımcıların çoğunluğu, platformda aktif olarak yayın yapan ve takip ettikleri yayıncıların ürün veya hizmet önerileri üzerinde etkili olduğunu belirtmiştir. Ayrıca, yayıncıların ürün incelemeleri, önerileri veya sponsorlukları aracılığıyla satın alma kararlarını etkiledikleri ortaya çıkmıştır. Sonuç olarak, etki pazarlamasının kullanıcıların satın alma davranışları üzerinde önemli bir etkisi olduğu sonucuna varılmıştır. Yayıncılar aracılığıyla sunulan ürün veya hizmet önerileri, platformun etkileşim ve topluluk hissiyatıyla birleşerek, kullanıcıların satın alma tercihlerini etkilemektedir. Bu bulgular, markaların Twitch TV'de varlık göstererek, genç tüketici kitlesini etkileme ve satışlarını artırma potansiyeline sahip olduklarını göstermektedir.
  • Öğe
    Sahne sanatlarında göstergeler: Tiyatro afişleri üzerine göstergebilimsel analiz: Roland Barthes'ın göstergebilim şeması üzerine inceleme
    (Necmettin Erbakan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2023) Zeynalov, Javid; Özer, Nuri Paşa
    Geçmişten günümüze sanatın bir iletişim aracı olarak insan için yeri ve önemi konusunda yapılan araştırmalarda geldiğimiz nokta araştırmacılar tarafından her zaman büyük bir beklenti ile karşılanmıştır. Günümüzde sanatsal göstergenin iletişim araçlarından biri olarak görülürken, bu iletiden faydalanmanın en etkin ve verimli yolunun araştırılması gerekmektedir. Bu çalışma Azerbaycan Akademik Milli Dram Tiyatrosu ve Konya Devlet Tiyatrosu'nda sahnelenen gösteri afişlerinin göstergebilimsel çözümleme yöntemiyle analiz edilmesi ve sanatsal iletişim dili olarak görülen göstergelerin açıklığa kavuşturulması amacıyla ortaya koyulmuştur. Çalışma üç bölümden oluşmaktadır. Birinci bölümde sanatın kavramsal çerçevesi ve sahne sanatları ve onun bir parçası olarak değerlendirilen afişin önemi ve yeri ele alınarak bilgiler verilmektedir. İkinci bölümde göstergebilim ve sanatsal iletişim aracı olarak değerlendirilen gösterge yaklaşımının göstergebilimciler tarafından anlamlandırılması ele alınmıştır. Üçüncü bölümde önceden belirlenmiş olan gösteri afişlerinin içeriğinde bulunan sanatın iletişim dili olarak nitelendirdiğimiz göstergenin, gösterge bilimsel çözümlemesi olarak bilinen göstergenin anlamlandırılması şeması kullanılarak yorumlanması ve bulgular üzerinden tez çalışmasının sonucunda araştırmada gelinen yerin incelenmesi ile sonlandırılır.
  • Öğe
    Kurumsal iletişim aracı olarak sosyal medya: Konya merkez ilçe belediyeleri örneği
    (Necmettin Erbakan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2023) Karcı, Mücahit; Türkmenoğlu, Ahmet Tarık
    Günümüz belediyeciliğinde etkili iletişim büyük bir öneme sahiptir. Belediyeler, toplumla iletişim kurarak talepleri, beklentileri ve eleştirileri anlamalı ve elde edilen bilgileri kullanarak kurumsal stratejilerini belirlemelidir. Sosyal medya, belediyelerin bu hedeflere ulaşmasını sağlayan önemli bir araç haline gelmiştir. Belediyeler, sosyal medya platformlarını kullanarak geniş bir kitleye ulaşabilir, hızlı bir şekilde bilgi paylaşabilir ve toplumla doğrudan etkileşimde bulunabilir. Belediyelerin kurumsal iletişim çalışmalarında günümüzün en popüler sosyal medya platformlarından biri olarak ön plana çıkan Instagram tercih edilmiştir. Instagram'ın görsel tabanlı olması, toplumun görsel içerikleri daha hızlı tüketmesi ve içerikleri beğenme, yorum yapma ve paylaşma gibi etkileşimlerde bulunma eğiliminin diğer platformlara göre daha yüksek olması belediyeler için ideal bir ortam oluşturmaktadır. Bu doğrultuda belediyelerin resmi Instagram hesaplarının kullanım şeklini, amaçlarını, paylaşımlarını, paylaşım sıklıklarını ve vatandaşlarla olan iletişimlerini analiz etmeyi ve bu kullanımların kurumsal iletişime olan etkisini incelemeyi amaçladık. Instagram hesapları üzerinden gerçekleştirilen iletişim ve etkileşimler, belediyelerin kurumsal iletişim stratejilerinin önemli bir parçasıdır ve bu çalışmada ana konuyu oluşturmaktadır. Bu doğrultuda, belediyelerin Instagram hesaplarının nasıl kullanıldığı, hangi amaçlar doğrultusunda paylaşımlar yapıldığı, paylaşım sıklıkları ve vatandaşlarla olan diyalogları incelenerek, bu kullanımların kurumsal iletişim faaliyetlerine nasıl yansıdığı detaylı bir şekilde analiz edilmiştir. Bu çalışma, 2022 yılı 1 Haziran ile 30 Ağustos tarihleri arasında Selçuklu, Karatay ve Meram Belediyesi'nin Instagram hesapları ve paylaşımları üzerinde karşılaştırmalı bir içerik analizi yaparak nicel araştırma yönteminden faydalanmıştır. Çalışma sonucunda ise belediyelerin Instagram hesaplarında; yapılan hizmetlerin tanıtımı, duyuru yapma, bilgilendirme ve önemli günlerde yas veya kutlama içerikli paylaşımlar yapma ve doğrudan katılıma teşvik etmeyen bir strateji izledikleri görülmüştür.
  • Öğe
    Kurumsal iletişimde sosyal medya kullanımı: Konya'daki devlet üniversitelerinin hesaplarının içerik analizi ve etkileşim bağlamında karşılaştırması
    (Necmettin Erbakan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2023) Sarıtaş, Melek; Yarar, Ali Erkam
    Son yıllarda yaygın bir şekilde kullanılan sosyal medya çok sayıda kurumun iletişim faaliyetlerini yürüttüğü bir mecra haline gelmiştir. Özellikle zaman ve mekândan bağımsız, ücretsiz, anlık bildirimle çift yönlü iletişimi sağlamasından dolayı üniversitelerin de kurumsal iletişim faaliyetlerinde tercih edilen bir araç olmuştur. Bu doğrultuda çalışmada; üniversitelerin kurumsal iletişim faaliyetlerinde sosyal medya kullanımlarını incelemek için Konya'da bulunan üç devlet üniversitesi örneklem olarak alınmıştır. Üniversitelerin Resmi Twitter ve Instagram hesaplarının 1 Eylül 2022- 28 Şubat 2023 tarihleri arasındaki 6 aylık süreçte yaptıkları paylaşımları, Grunig ve Hunt'ın Halkla İlişkilerin Modelleri temel alınarak bir nitel araştırma metodu olan içerik çözümlemesiyle analiz edilmiştir. Çalışmada, üniversitelerin sosyal medyayı nasıl kullandıkları ortaya konulmuştur. Bulgular ışığında, devlet üniversitelerinin sosyal medya kullanımlarında belirgin bir farklılık göze çarpmamıştır. Necmettin Erbakan Üniversitesi; paylaşım, beğeni, retweet ve yorum gibi etkileşimi sağlayan unsurları bakımından değerlendirildiğinde, sosyal medyayı en aktif kullanan üniversite olmuştur. Üniversitelerin sosyal medya kullanımlarını Grunig ve Hunt'ın Halkla İlişkilerin Dört Modeline göre incelendiğinde; Kamuoyu Bilgilendirme Modelini benimsedikleri görülmüştür.
  • Öğe
    Türkiye’de siyasal reklamcılık uygulamaları: 31 Mart 2019 yerel seçimleri örneği
    (2023) Öncel, Muhammed İrfan; Bal, Enes
    İletişim teknolojilerinde meydana gelen her yeni gelişim bir şekliyle toplumu ve onunla ilişkili olan bütün kurumları etkilemiştir. Siyaset, iletişim teknolojileri alanında yaşanan gelişmelerden en fazla etkilenen alanlardan birisi olmuştur. Özellikle geniş halk kitlelerinin oy kullanma hakkını elde etmesinden sonra iktidara talip olanlar daha fazla seçmeni etkilemek ve oylarını alabilmek adına iletişim araçlarından çeşitli şekilde faydalanmanın yollarını aramışlardır. Bu noktada ortaya çıkan siyasal reklamlar işlevsel bir rol üstlenmektedir. Tarihsel süreç içerisinde gazete, radyo ve televizyon, siyasal reklamların yayınlanmasında önemli kitle iletişim araçları olarak kullanılmışlardır. Günümüzde internet ve ona bağlı olarak gelişen dijital platformlar siyasi aktörler ile seçmeni buluşturan önemli araçlar olarak değerlendirilmektedir. 31 Mart 2019 yerel seçimleri örneğinde siyasi partilerin resmi YouTube kanallarında yayınladıkları ve arşivlerinde bulunan siyasal reklamları biçim ve içerik yönünden incelemek üzere hazırlanan bu çalışma ikisi teorik birisi uygulama olmak üzere üç bölümden oluşmaktadır. Teorik bölümlerde reklam ve siyasal reklama dair literatür geniş bir çerçevede ele alınmıştır. Üçüncü bölüm ise 31 Mart 2019 yerel seçimleri döneminde AK Parti ve CHP’nin resmi YouTube kanallarından yayınladıkları ve arşivlerinde bulunan siyasal reklamlara yönelik içerik analizi yöntemi kullanılarak tasarlanan araştırmadan oluşmaktadır. Araştırma dahilinde incelenen siyasal reklamların türlerine, sürelerine, yayınlandıkları dönemlere, kullanılan çekicilik unsurlarına, ele alınan konunun özelliğine, görüntü türlerine, izlenme oranlarına vb. birçok değişkene ilişkin karşılaştırmalı analizleri yapılmıştır. Yapılan bu analizler sonunda her iki siyasi partinin de ilgili seçim dönemine ilişkin resmi YouTube kanalı arşivlerinde bulunan siyasal reklamlarının büyük çoğunluğunun pozitif türde reklamlardan oluştuğu görülmektedir. Yine her iki siyasi parti de siyasal reklamlarında görüntü türü olarak en fazla animasyon kullanmayı tercih ederken, tüm reklam filmlerinde slogan ve logo kullanıldığı da tespit edilmiştir. Öte yandan yayınlanan reklam filmlerinde AK Parti’nin ulusal meseleler üzerine yoğunlaşırken CHP’nin yerel meselelere odaklandığı ve AK Parti’nin reklam filmlerinin CHP’ye kıyasla daha fazla izleyici sayısına ulaştığı saptanmıştır.
  • Öğe
    Sosyo-kültürel bir faktör olarak dini değerlerin marka sadakatine etkisine yönelik bir araştırma
    (Necmettin Erbakan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2023) Aydoğan, Emre; Yarar, Ali Erkam
    Markalar açısından tüketiciye ilişkin bilgilerin öneminin arttığı çağımızda markalar birbiri ile rekabet içerisindeyken en önemli etken tüketiciyi anlamak ve onun istek ile arzularına uygun ürünler üretebilmektir. Bu süreç içerisinde markalar tüketici satın alma davranışının psikolojik, demografik ve sosyo-kültürel etmenlerini incelemekte ve sürece etkilerini görmektedirler. Bu anlamda çalışma da sosyo-kültürel faktörlerin alt grubu olan alt-kültür ögelerinden dinin marka sadakatine etkisi araştırılmaktadır. Çalışmanın araştırma evrenini Necmettin Erbakan Üniversitesinde eğitim görmekte olan tesettürlü öğrenciler oluşturmaktadır. Öğrencilere nitel araştırma yöntemlerinden mülakat tekniği ile sorular sorulmuştur. Mülakatlar 30 katılımcı ile gerçekleştirilmiştir. Elde edilen veriler nitel veri analizi programı MAXQDA 2020 ile analiz edilmiştir. Katılımcılara mülakat esnasında önceden belirlenen tesettür ve muhafazakârlık, satın alma davranışı, moda ve tesettür, marka ve marka sadakati temalarında ve alt kodları çerçevesinde sorular yöneltilmiştir. Katılımcılardan alınan yanıtlar ile cevap kodları oluşturulmuştur. Araştırmadan elde edilen bilgiler sonucunda katılımcıların satın alma tercihleri noktasında dini hassasiyetlerini göz önünde bulundurduklarını ve bu şekilde alışveriş yaptıkları gözlemlenmiştir. Bunun yanı sıra moda ve tesettür noktasında katılımcılar yine tercihlerinin tesettür olduğunu dile getirmişlerdir. Marka noktasında katılımcılar markayı genel olarak kalite ve fiyat olarak nitelendirirken seçimlerinde markaya çok dikkat etmediklerini ifade etmişlerdir. Katılımcıların temalarda bahsetmiş oldukları fiyat, kendilerine uygun ürün bulamama gibi sebeplerden de marka sadakatlerinin oluşmadığına dair bulgulara rastlanmıştır.
  • Öğe
    Zincir marketlerin Youtube reklamlarının incelenmesi izerine bir çalışma
    (Necmettin Erbakan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2022) Gedik, İbrahim; Özer, Nuri Paşa
    Haz ve hız çağı olan günümüzde ulaşmak çok basit tatmin olmaksa çok zordur. Tüketimin temel sebeplerinden biri budur. Teknolojinin bu denli gelişmesi de tüketimi etkilemiştir. Kitlelere ulaşmak artık çok kolaydır. Buda tüketimin özünü doğrudan etkilemiştir. Reklam kitlelere ulaşma da en büyük silah ve en iyi satış yükseltme araçlarıdır. Çalışma dâhilin de olan zincir marketlerin resmi youtube hesaplarında yayınladıkları reklam çalışmaları araştırılmıştır. Bu reklam çalışmaları youtube hesaplarının içinde bulunan 2021 Kasım ayına kadar olan reklamlardır. Reklamlarda kullanılan nitel göstergeler, nicel verilere dönüştürülerek analiz SPSS 22 programı ile analiz edilmiştir. Reklamda kullanılana görüntülerin, karakterlerin, sesin, devinim halinin, giyim tarzının vb. analizi yapılmış ve elde edilen bulgular yorumlanmıştır. Bu yorumlamalara bakıldığında, alış-veriş eyleminin cinsiyet ayrımı bulgusunda, kadınlara reklamlarda daha çok yer verildiği görülmüştür. Bu bize tüketimin kadınlar tarafından daha çok yapıldığı gösteriyor. Yine mağaza içinde ürünü en çok alan kadınlar olarak gözlemlenmiştir. Yine başka bir bulguya göre de, doğallığın ön plana çıktığı reklam çalışmalarında canlı hayvan kullanımı da görülmektedir. Çalışmamızda bunlar gibi birçok bulguya rastlanmıştır.
  • Öğe
    Gösterişçi Tüketim Bağlamında Y Kuşağının Taklit Ürünleri Satın Alma Davranışı Üzerine Bir Araştırma
    (Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2022) Diyarbakırlıoğlu, Gamze Nur; Zengin, Abdülcelil Mücahid
    Kuşakların kendilerine özgü nitelikleri, satın alma tercihlerini etkilemektedir. Teknolojide artan gelişmelerle birlikte marka ürünlerin kolayca taklit edilmesi, yüksek profilli ve pahalı markaları satın alamayan tüketicilerin taklit ürünleri satın almasını beraberinde getirmektedir. Bu çalışmanın amacı Y kuşağı bireylerin taklit ürünleri satın alma eğilimlerini gösterişçi tüketim bağlamında araştırmaktadır. Ulaşılan sonuçlara göre Y kuşağında erkeklerin kadınlara göre gösterişçi tüketim eğilimi yüksektir. Yüksek lisans mezunu olan Y kuşağı bireylerde gösterişçi tüketim eğilimi, lise ve lisans mezunu Y kuşağı bireylere göre daha yüksek olarak belirlenmiştir. Bununla birlikte Y kuşağı bireylerin taklit ürün satın alma tercihlerinde ailenin beğenisi etkili olmaktadır. Çalışmada ulaşılan sonuçlar, Y kuşağında gösterişçi tüketim eğiliminin artmasının taklit ürünleri satın alma davranışını da artırdığını göstermektedir. Çalışmanın sonuçları 451 katılımcının verdiği yanıtlarla sınırlıdır.
  • Öğe
    Siyasal Reklamlarda Çekicilik Kullanımı: 31 Mart Yerel Seçimlerinde Yazılı Basın
    (Sosyal Bilimler Enstitüsü, 28.12.2021) Tekin, Esra; Bal, Enes
    Demokratik toplumlarda halkın sisteme katılımı, sistemin meşruiyetinin sağlanmasında önemli bir boyuttur. Siyasal katılım olgusunun merkezinde ise belli periyotlarla gerçekleştirilen seçim-ler yer almaktadır. Temsili demokrasinin işleyişi bağlamında yurttaşlar, seçimlerde kendi görüşlerine uygun siyasal partiler doğrultusunda oy kullanıp yönetim mekanizmasında kimlerin olacağına karar vermektedirler. Bu noktada siyasal partiler, seçmenlerin desteğini sağlamak ve iktidarı elde etmek için yoğun bir çaba içine girmektedir. Bu çabaların en gözle görülür somut yansımaları ise seçim dönemlerinde ortaya çıkmaktadır. Partiler, profesyonel destekler alarak hazırladıkları siyasal iletişim kampanyalarıyla seçmenleri ikna ederek yanlarına çekmeye çalışmaktadır. Siyasal iletişim kampanyaları içinde en kritik noktada yer alan siyasal reklamlar ise partilerin kitle iletişim araçları üzerinden seçmenlerine ulaşmasında önemli bir misyona sahiptir. Ticari reklamcılıktaki birçok ikna edici stratejinin ve çekicilik unsurunun kullanıldığı siyasal reklamların seçimlerdeki önemi fark edildikçe bu alana yönelik akademik ilgi de giderek artmıştır. Böyle bir ilginin yansıması olarak ortaya çıkan bu araştırma, 31 Mart 2019 yerel seçimleri örneğinde siyasal partilerin yayınlattığı siyasal reklamlarda kullanılan çekicilik türle-rini içerik analizi yöntemi ile keşfetmek amacıyla tasarlanmıştır. Buna göre ilgili seçim döne-minde AK Parti ve CHP kendi politik çizgilerine yakın yayın organlarında reklamlarını yayınlatmayı tercih etmiştir. Her iki parti de seçimin son haftasında siyasal reklamlara ağırlık vererek seçmenleri yanlarına çekmeye dönük bir strateji içine girmiştir. Genel olarak pozitif siyasal reklam türünü tercih eden partiler, ağırlıkla rasyonel çekicilik üzerinden reklam mesaj-larını kurgulamıştır. Biçimsel olarak görsel unsurlarla dizayn edilen reklamların bir kısmında ise duygusal çekicilik bileşenlerine yer verilmiştir.
  • Öğe
    Sağlık Çalışanlarına Şiddet Haberlerinin Çerçeveleme Yaklaşımı ile İncelenmesi
    (Necmettin Erbakan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2021) Küçükavcı, Nazife; Bulduklu, Yasin
    Toplumsal yaşamda şiddet olaylarının artması, yaşamın her evresine yayılması ve her kuşaktan insanı tehdit etmeye başlaması, şiddet konusunu farklı boyutlarıyla inceleme gerekliliğini beraberinde getirmiştir. Özellikle şiddet olgusunun medyada temsili, sosyal bilim çevrelerinde son dönemde sıklıkla tartışılan konu başlıkları arasında yer almaktadır. Benzer bir motivasyonla kurgulanan bu çalışma ise sağlık çalışanlarının maruz kaldığı şiddetin medyada nasıl sunulduğunu çerçeveleme yaklaşımı üzerinden tartışmayı amaçlamaktadır. İçerik çözümlemesi yönteminin kullanıldığı araştırmada, Türkiye’de en çok takip edilen internet haber siteleri taranarak sağlık çalışanlarına yönelik şiddet haberleri incelenmiştir. Çalışmanın kuramsal kısmından hareketle hazırlanan kodlama cetveli yardımıyla 12 farklı internet haber sitesinde yer alan toplam 130 farklı haber mercek altına alınmıştır. Buna göre sağlık çalışanlarının ana aktörü olduğu şiddet haberlerinin medyadaki sunumuna bakıldığında; ağırlıkla şiddeti meşrulaştıran bir çerçeveyle ve sorumlu bir yayıncılık çizgisinden çok uzak bir çizgiyle haberlerin okuyuculara aktarıldığı dikkat çekmektedir.
  • Öğe
    Youtube Mecrasında Trueview Reklam Uygulamaları ve Mizah Kullanımı: Akademisyenler Üzerine Bir Araştırma
    (Necmettin Erbakan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2021) Şahin, Tuğçe Ezgi; Zengin, Abdülcelil Mücahid
    Gelişen medya ortamlarının tamamı internet ve teknolojinin gelişimiyle ortaya çıkmış yeni bir oluşumdur. YouTube, gelişen medya ortamlarından kullanıcı sayısı bakımından en çok tercih edilen mecradır. YouTube reklamcılığı ve YouTube reklamcılığında mizah kullanımına dair pek az sayıda araştırmanın olması sebebiyle, bu araştırmada YouTube atlanabilir yayın içi (trueview) reklamlarda mizah kullanımın kullanıcılar üzerindeki etkisinin belirlenmesi hedeflenmiştir. Araştırma sorularının cevaplanabilmesi için, bir grup katılımcıyla yarı yapılandırılmış görüşme yapılmıştır. Görüşmelerden elde edilen bulgular, betimleyici analiz tekniği kullanılarak yorumlanmıştır. Araştırma bulguları, atlanabilir yayın içi (trueview) reklamlarda mizah kullanımın kullanıcılar üzerindeki etkisinin önemli olduğunu göstermiştir. Buna ek olarak atlanabilir yayın içi (trueview) reklamların kullanıcılar üzerindeki etkisinin farklı olduğunu görülmüştür. Bu araştırma, YouTube atlanabilir yayın içi (trueview) reklamları ve bu tür reklamlarda mizah kullanımı inceleyen ender araştırmalardandır ve diğer gelişen medya ortamlarındaki reklamlarda mizah kullanımıyla birleştiren araştırmalara yeni bir boyut kazandırması muhtemeldir.
  • Öğe
    Kozmetik reklamlarında cinsiyet rolleri
    (Necmettin Erbakan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2021) Özer, Beril; Zengin, Abdülcelil Mücahid
    Çalışma, tüketim ile cinsiyet rollerinin birlikte nasıl işlediğini çözümlemeyi amaçlamıştır. Çalışmanın birinci bölümünde tüketim kavramı açıklanarak, tüketim şekilleri kavramsal olarak anlatılmıştır ve tüketici davranışlarından bahsedilmiştir. Çalışmanın ikinci bölümünde cinsiyet rolleri kavramı tanımlanmış ve cinsiyet rolleri ile ilgili yaklaşımlar aktarılmıştır. Çalışmanın üçüncü bölümü olan uygulama bölümünde, kozmetik ürünlerinin basılı ve dijital dergilerde bulunan, 2020 Ocak-Ekim aylarını kapsayan ve insan bedeninin bulunduğu reklamlar incelenmiştir. Çalışmanın sınırlılığında, cinsiyet rollerinin temsili olan insan bedeni ile tüketimin bir yansıması olan kozmetik ürünlerinin reklamları yer almaktadır. İçerik analizi yöntemi ile veriler SPSS 22 programına girilerek veri analizi gerçekleştirilmiştir. Elde edilen bulgularda, cinsiyet rolleri ile reklamın içeriğinin uyuştuğu gözlemlenmiştir. Kozmetik reklamlarının büyük çoğunluğunun hedef kitlesi kadınlardır. Bu bağlamda da cinsiyet rollerine uygun şekilde; kadının beğenilme, güzel ve çekici olma rolü ile reklamın söylemi uyuşmaktadır.
  • Öğe
    Pazarlama iletişimi aracı olarak ambalajın satın alma davranışına etkisi
    (Necmettin Erbakan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2021) Mayış, Havva; Yarar, Ali Erkam
    Son yıllarda ürün çeşitliliğindeki artış firmaları, ürünlerinin fark edilmesi konusunda farklı arayışlara itmiştir. Bunların başında ambalaj gelmektedir. Günümüzde ambalajın önemi gün geçtikçe artmakta ve tüketicinin ambalaja olan ilgisini arttırıp satın alma davranışına yönlendirmektedir. Ambalajın üzerinde bulunan her şey tüketiciye o ürünle ilgili bir imaj sağlar. Dolayısıyla ambalaj, ürün ile tüketici arasında bir iletişim sağlar. Pazarlamada, ambalaja çok farklı bir yer ayrılmaktadır. Üzerinde son derece itina ile çalışılan bu kavram işletmelerin geleceğine yön vererek, tüketicilere bakış açılarını değiştirmektedir. Çalışmada son yıllarda oldukça önem verilen ambalaj ve tüketici satın alma davranışları incelenmiş ve tüketicilerin düşüncelerini ölçmeye yönelik uygulama çalışması yapılmıştır. Daha önce yapılan tez çalışmalarında farklı sektörler üzerinde ambalajın fonksiyonları ve satın alma davranışına etkileri ele alınmıştır. Bu çalışmada; ambalaj üzerinde kullanılan renk, şekil, bilgilendirme metinleri ve ambalajın çevreci bir yapıda olup olmadığı, anket soruları ve kullanılan ölçekler çerçevesinde katılımcılar tarafından değerlendirilmiştir. Araştırmanın amaçları ve örneklemi doğrultusunda Burdur ilinde yaşayan 18-45 yaş ve üzeri kişiler arasından tesadüfi örnekleme metoduyla belirlenen 404 kişiyle anket gerçekleştirilmiştir. Yapılan analiz sonucuna göre; ambalajın tüketicilerin satın alma tercihlerindeki etkisi cinsiyete göre farklılaşmaktadır. Buna göre; kadınların ürünlerin çevreci olması ile ilgili ifadelere katılım düzeyi erkeklerden anlamlı derecede daha yüksek bulunmuştur. İkinci olarak araştırmada çikolata alırken ambalaja dikkat edenlerin ortalamaları etmeyen tüketicilerin ortalamalarından daha yüksek bulunmuştur.
  • Öğe
    Hastane tercihinde sosyal medyanın etkisine yönelik bir araştırma
    (Necmettin Erbakan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2019) Uçar, Türkan; Zengin, Abdülcelil Mücahid
    Teknolojik gelişmelere bağlı olarak günümüzde internet teknolojisinde de önemli gelişmeler olmuştur. Bu gelişmelere bağlı olarak yeni iletişim şekilleri kullanılmaya başlamış, iletişime yönelik mesajlar cep telefonlarımıza taşınmıştır. İnsanlar artık ihtiyaç duydukları bilgiyi kolaylıkla internet üzerinden elde etmeye başlamış, sosyal ağlar sayesinde anlık bilgi paylaşımında bulunmaya, aynı zamanda zaman ve mekan sorunu yaşamadan anlık bilgi elde etmeye başlamıştır. Günümüzde iletişim araçları değiştiği gibi, insanların tüketim alışkanlıkları da değişmiştir. İnternet ve sosyal medya kullanımı bireylerin kişisel özelliklerine göre farklılık göstermekte, sosyal medyadan beklentileri farklılaşmaktadır. Sosyal medyanın kullanıldığı en önemli alanlardan bir tanesi de ürün ve hizmet pazarlamasıdır. İnternet ve sosyal medyanın yoğun olarak kullanıldığı alanlardan bir tanesi de sağlık alanıdır. İnsanlar sağlık arayışında sosyal medya araçlarına başvurmakta, bunun yanında sağlık hizmeti sunucuları sosyal medya üzerinden sağlık konusunda bilgilendirmelerde bulunmakta, hedef kitlesini etkilemeye çalışmakta, müşteri bağlılığı yaratmaya çalışmaktadır. Bu araştırmanın amacı bireylerin sosyal medya kullanım sıklığının belirlenmesi, hastanelerin sosyal medya hesaplarından bilgi edinme, sosyal medya hesaplarına güvenirlilik ve satın alma niyetinin belirlenmesi olup, hastanelerin sosyal medya içeriklerine güvenirlilik algısı ile hastane hizmeti satın alma niyeti toplum üzerindeki algısının araştırılmasının önemli olduğu düşünülmektedir. Araştırmada ilişkisel tarama modeli ve nicel araştırma modeli kullanılmıştır. Çalışmanın kavramsal bölümü literatürden yararlanarak hazırlanmış, Konya ilinde yaşayan toplam 384 kişiye anket uygulanmıştır. Elde edilen sonuçlara göre katılımcıların demografik verilerine göre gruplar arasında fark olup olmadığının araştırılması için One Way Anova ve Independent Samples t-testi yapılmıştır. Çalışmada ayrıca katılımcıların sosyal medya ağlarını kullanma sıklığı, hastanelerin sosyal medya hesaplarından bilgi edinme düzeyi ve sosyal medya hesaplarına güvenirlilik algısının ortalama değerlerinin satın alma niyeti üzerindeki etkisi araştırılmış, elde edilen sonuçlar değerlendirilerek yorumlanmıştır.
  • Öğe
    Gündelik yaşamda Instagram kullanım örüntüleri ile narsisizm arasındaki ilişki
    (Necmettin Erbakan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2020) Akan, Fatma; Bal, Enes
    Günümüzde bilgi ve iletişim teknolojilerinin hızlı gelişimi ve ilerlemesi iletişim olgusunu birçok yönüyle farklı boyutlara getirmiştir. Özellikle son yıllarda yeni iletişim teknolojilerine sosyal medyanın da eklemlenmesiyle bireylerin gündelik yaşam şekilleri ve alışkanlıkları önemli ölçüde değişikliğe uğratmıştır. Sosyal medyanın zaman ve mekân sınırlılığını ortadan kaldırması nedeniyle bu yeni kitle iletişim alanı bireylerin hayatında merkezi bir konumda yer almaya başlamıştır. Bir sosyal medya uygulaması olarak Instagram da kullanıcılara sunduğu başta fotoğraf ve video paylaşımı olmak üzere birçok yönüyle kitlelerin en çok rağbet ettiği mecraların başında gelmektedir. Böylesine yoğun bir ilgi gören Instagram'ın neden bu kadar revaçta olduğu akademik çevrelerde farklı değişkenler bağlamında yoğun bir biçimde tartışılmaktadır. İşte benzer bir sorunsalla ortaya konan bu çalışma ise Instagram uygulamasının belli başlı kullanım nedenlerini ve Narsisizmle ilişkisini tespit etmek amacıyla hazırlanmıştır. Saha araştırması yönteminin kullanıldığı bu araştırmada; Konya merkezde yaşayan ve aktif sosyal medya kullanıcısı olan 408 katılımcının Instagram kullanımına ilişkin vermiş oldukları cevaplar analiz edilmiştir. Yapılan analizler sonucunda, katılımcıların Instagram'ı ağırlıkla sosyal çevreleriyle etkileşim kurmak için kullandığı tespit edilmiştir. Çalışmada önemli bir bulgu olarak katılımcıların sosyal medya kullanım amaçları ile narsisizm düzeyi arasında pozitif yönde zayıf bir ilişki olduğu saptanmıştır. Ayrıca katılımcıların Instagram kullanımına yönelik verdikleri cevaplar sonucunda sırasıyla "bilgilenme", "karizma", "belgeleme", "gözetim" ve "yaratıcılık" motivasyonları ortaya çıkmıştır.
  • Öğe
    Sağlıkta kriz iletişimi ve medyanın krizi sunum biçimine yönelik bir inceleme
    (Necmettin Erbakan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2020) Ayan, Aliye; Bulduklu, Yasin
    Kriz, beklenmeden ani ortaya çıkan yapısıyla 'proaktif' olarak yürütülmesi gereken gelişmelerdir. Kurumlar açısından krizler istenmeyen durumlardır. Ancak, tecrübeler değerlendirildiğinde veya gerekli dersler doğru alındığı takdirde kriz durumlarından kurtulmak veya az kayıp ile kurtarmak mümkündür. Krizleri iç ve dış çevre kaynaklı olarak iki başlık altında inceleyebiliriz. Dış çevre faktörlü krizler; doğal ekonomik, teknolojik, psikopatik, toplumsal nedenlerle ortaya çıkan sarsıntı durumlarıdır. İç çevre faktörleri ise; örgüt yapısı, yönetim zafiyetleri, iletişim sorunları, kurum kimliği ve kültürünün oluşmayışı, motivasyon eksikliği, organizasyon yapısının işleyişindeki sorunlar vb. olarak tanımlayabiliriz. Sağlık sektöründeki yaşanan krizleri değerlendirmek gerekirse, çoğunlukla dış çevre kaynaklı nedenlerden kaynaklandığı kanaatine varmak yanlış olmayacaktır. Sağlık, yalnızca ülkemiz için değil tüm dünyada en önemli sektörlerin başında gelmektedir. Ayrıca, birçok farklı sektörü ilgilendiren çok katmanlı yapıya sahiptir. Kurumlarda karşılaşılan krizler geleneksel medya ile belirli bir sürede yayılırken son yıllarda sosyal medya ile çok hızlı yayılım göstermektedir. Bu çalışma ise sağlık hizmetlerinde kriz durumlarını ve medyanın krizleri sunum biçimini keşfetmek amacıyla hazırlanmıştır. Bu çerçevede Kasım 2004 ile Eylül 2019 tarihleri arasında, tıklanma sayıları itibariyle en yüksek "hurriyet.com.tr, sozcu.com.tr ve sabah.com.tr" adlı internet haber siteleri örneklem olarak seçilmiştir. Sağlık alanında yaşanan kriz haberleriyle sınırlandıran çalışma, kısmı içerik analizi yöntemiyle gerçekleştirilmiştir. Analiz sonuçlarına göre sağlık kurumlarında krize neden olan olayların yarıdan fazlasını yangın, geriye kalan olayların da büyük bölümünü sağlık çalışanlarına şiddet konusu oluşturmaktadır. Sunulan kriz haberlerinin yarısının olumlu tarzda verildiği, kalan haberlerin ise yansız ve olumsuz tarzda verildiği görülmektedir. İncelenen sitelere yansıyan kriz olaylarının büyük bölümü teknik veya teknolojik nedenlerden kaynaklanmaktadır. Seçilen haber siteleri ile kriz haberlerini sunuş biçimleri ve sahip oldukları söylemleri arasında anlamlı ilişki bulunamamıştır. Öte yandan kriz haberlerinin içerikleri açısından sunuş biçimi ile söylem arasında ters yönlü bir ilişkiden söz edilebilir. Çalışmada, egemen söyleme sahip bir sitenin olumsuz tarzda haber sunduğu, eleştirel söyleme sahip bir sitenin ise olumlu tarzda haber sunumu gerçekleştirdiği dikkat çekmektedir.
  • Öğe
    Evlilik sürecinde sanal çöpçatanlık kurumları üzerine bir araştırma: Instagram ve Facebook örneği
    (2020) Binar, Tuçe; Çağlak, Uğur
    Bu araştırma teorik ve uygulamalı olarak iki bölümden oluşmaktadır. Araştırmanın teorik bölümünde, uygulamaya giriş oluşturacak kavramsal çerçeve hazırlanmıştır. Bu bölümde kültür ,evlilik ve evlilikle ilişkili olarak sosyal medya konularına değinilmiştir. Bu bölümde evliliğe ait bilgiler, evlilikte gerekli şartlar ve bununla birlikte evlenme yöntemleri evlilikle paralel olarak sosyal medya, sosyal medya araçları ve bunların kişiler üzerinde ki avantaj ve dezavantajları incelenmiştir. İnsanlar gelişen teknolojiler sayesinde hayatlarında birden fazla değişim yaşamaktadır. Bu değişimlerden biri de evlenme biçimi olarak bildiğimiz görücü usulü evlenme biçiminde ki değişimlerdir. İnsanların evlilik için birde fazla yönteme başvurduğu bilinmektedir. Bunun sonucunda bireyler yeni bir yöntem olan sanala çöpçatanlık kurumlarını tercih etmektedirler. Bu tercihlerindeki sebepler, eşler arasındaki iletişim şeklinin dönüşümü araştırılmıştır. Araştırmanın uygulama bölümünde ise sosyal medya aracılığı ile evlenen kişiler ile nitel bir araştırma yöntemi olan görüşme tekniği uygulanmıştır. Sanal çöpçatanlık kurumları aracılığı ile evlilikten beklentiler, kişilerin evliliklerini etkileyen faktörlerde değişiklikler meydana gelmiştir. Bireyler sanal çöpçatanlık kurumları aracılığı ile gerçek hayatta oluşturdukları sosyal çevrenin dışında yeni insanlar tanımak istemektedir. Bunun sonucunda ortaya çıkan arkadaşlık ilişkileri evliliğe kadar gitmektedir. Araştırmaya göre geleneksel Öğrencinin çöpçatanlık kurumu olan görücü usulü evlenme yönteminin değişime uğradığını yerini sanal çöpçatanlık kurumları dediğimiz sosyal medya aracılığı evlenmeye bırakmıştır. Bu araştırma ile sosyal medya aracılığı ile evlenen kişilerin fikirleri aktarılmak istenmiştir.Sosyal medya aracılığı ile tanıştıkları kişilerle, güven, yeterince tanımak gibi gerekli şartları gerçekleştirdikten sonra evlenmelerinde bir mahsur görülmediği ve sosyal medya aracılığı ile gerçekleştirdikleri evliliklerinde bir sıkıntı olmadığını dile getirmişlerdir. Bireylerin sanal çöpçatanlık kurumlarına karşı duydukları güven veya varsa tereddütler araştırılmıştır. Bu araştırmanın sonucunda kişilerin sanal hayattaki profilleri ile gerçek hayattaki profillerinin uyumu incelenmiştir. Kişilerin gerçekliği yansıttığı sürece herhangi bir problem yaşamaksızın evlilik yöntemi olarak seçtikleri belirlenmiştir. Gelişen yeni iletişim teknolojileri aracılığı ile eş adaylarını tanıyabilmenin daha hızlı ve kolay olduğu belirlenmiştir.
  • Öğe
    Medyada ve akademik çalışmalarda kadın temsiline ilişkin bir inceleme
    (2019) Özdemir, Cüneyd; Bulduklu, Yasin
    Kitle iletişim araçlarının hayatımızın her alanına, her anına tanıklık ettikleri ve etkiledikleri bir zaman diliminde yaşamaktayız. Medya sayesinde her konu gündem olmakta hatta gündem oluşturup kitlelere yön verebilmektedir. Kitle iletişim araçlarındaki çeşitliliğin ve etki alanının genişlemesiyle birlikte toplumsal dizayn medya aracılılığıyla daha kolay bir şekilde yapılmaya başlanmıştır. Özellikle kadının ekonomik ve sosyal hayatta daha aktif bir şekilde yer almasıyla birlikte birçok alanda kadın temsili sorunsalı oluşmaya başlamıştır. Medyada ve akademik çalışmalarda kadın temsilinin nasıl işlendiğini içeren bu çalışmada öncelikle medya gündeminde kadın temsilinin hangi konu başlıklarında ele alındığı gösterilmiştir. Türkiye'de değişen toplumsal yapı ile birlikte kadının ekonomik, eğitim alanlarında nasıl ele alındığı incelenmiştir. Akademik çalışmalarda kadın temsili ise Türkiye'de kadın alanında 2009-2019 yılları arasında yapılan lisansüstü tezleri; yapıldıkları branş, konu, yöntem ve veri toplama araçları, örneklem ve veri analiz yöntemleri bakımından incelemeyi ve yorumlamayı amaçlayan bu araştırma için nitel araştırma deseni benimsenmiş ve araştırma verileri, betimsel yöntem kullanılarak çözümlenmiştir. Veri tabanında yapılan ön taramada toplam 256 teze ulaşılmıştır. Bununla birlikte konusu kadın olmakla birlikte inceleme alanı ve disiplinin araştırma konusuyla ilgili olmayan tezler araştırma birimine alınmamıştır. Bu değerlendirme 256 lisansüstü tez çalışması ile sınırlandırılmıştır.