Makale Koleksiyonu

Bu koleksiyon için kalıcı URI

Güncel Gönderiler

Listeleniyor 1 - 17 / 17
  • Öğe
    Ada Ülkelerinde Turizm Talebi: Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti Örneği
    (2015) Özcan, Ceyhun Can; Kayhan, Selim
    Turizm sektörünün önemi her geçen gün daha da artmaktadır. Ülkeler turizm sektörünün ekonomiye katkısını artırmak için politikalar üretmekte ve daha fazla turistin ülkelerine gelmesinin yollarını aramaktadırlar. Bu noktada turizm talebini etkileyen faktörlerin belirlenmesi turizm sektöründeki politika yapıcılar açısından önem arz etmektedir. Bu çalışmanın amacı Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyetinin (KKTC) turizm talebini etkileyen faktörlerin neler olduğunu belirlemek ve elde edilen bulgulara göre politika önerilerinde bulunmaktır. Bu amaçla gelir, fiyat ilişkisi, arz kapasitesi, döviz kuru değişkenlerinin KKTC turizm talebi üzerinde etkili olup olmadıkları MS-VAR analizi yardımıyla belirlenmiştir. Kurulan model çerçevesinde elde edilen sonuçlar daralma dönemlerinde GSMHnın; genişleme dönemlerinde ise enflasyon, döviz kuru ve GSMHnin turizm talebi üzerinde etkili olduğunu ortaya koymaktadır. Arz kapasitesinin ise hem daralma hem de genişleme dönemlerinde turizm talebi açısından anlamsız olduğunu göstermektedir.
  • Öğe
    Turistlerin Bilgi İhtiyaç Yönleri ve Reklam Çekiciliklerine Verdikleri Tepkilerin Davranışsal Niyete Etkisi: Rasyonel ve Duygusal Yaklaşımların İncelenmesi
    (2015) Bilim, Yasin; Yüksel, Atila
    Turistlerin risk algısı, duygusal yaklaşımları ve beklentilerindeki değişimler, pazarlama materyallerinin içeriğinin şekillendirilmesini zorlaştırmaktadır. Bu nedenle tüketicilerin bilgi ihtiyaçları doğrultusunda inceledikleri materyallerin içeriklerinin oluşturulması önemli bir pazarlama adımını oluşturur. Çalışma, bu doğrultuda, turistlerin bilgi ihtiyaçlarını, ihtiyaçlarını karşılamak için inceledikleri materyal içeriğinin etkilerini değerlendirmeyi amaçlamaktadır. Araştırma yarı-deneysel desenli tasarımlıdır. Araştırmanın verileri anket tekniği kullanılarak toplanmıştır. Yapısal Eşitlik Modellemesi ile tüketicilerin bilgi ihtiyacı yönü değerlendirilirken, t-testi ile kullanılan rasyonel ve duygusal çekicilikler arasındaki etkileşim farkları ortaya konulmuştur. Elde edilen sonuçlara göre, turistler destinasyon seçim sürecinde duygusal bilgi ihtiyacıyla hareket ederken, karar aşamasında bilgi ihtiyacının duygusal yöneliminin tersine rasyonel çekicilikleri daha fazla kullanmaktadırlar
  • Öğe
    Türkiyede turizm gelirleri-ekonomik büyüme ilişkisi: Nedensellik analizi (1963-2010)
    (2013) Çoban, Orhan; Özcan, Ceyhun Can
    Turizm bir ülkenin ekonomik, sosyal ve kültürel alanlarda kazanım elde etmesini sağlayan en önemli hizmet sektörlerinden biri olarak kabul edilmektedir. Bu çalışmada, geniş bir turizm potansiyeline sahip olan Türkiyenin turizm sektörünün ülke ekonomisindeki yeri ve önemi değerlendirilmiştir. Turizm endüstrisi Türkiyenin önemli büyüme kaynaklarından biri olma özelliğini korumaktadır. Bu nedenle turizm potansiyeli bulunan gelişmiş ve gelişmekte olan ülkeler özellikle uluslararası turizm faaliyetlerine ağırlık vererek, hem ekonomik gelişmelerini hızlandırmak hem de geliri tabana yaymak suretiyle ülkedeki refah düzeyini yükseltmeyi amaçlamaktadırlar. Bu çalışmada 1963-2010 dönemine ilişkin Türkiyede turizm ve ekonomik büyüme arasındaki kısa ve uzun dönemli ilişkiler eşbütünleşme ve nedensellik yöntemi ile analiz edilmiştir. Kısa dönemde iki değişken arasında bir ilişki bulunmazken, uzun dönemde turizm ekonomik büyümenin önemli bir nedenidir sonucuna ulaşılmaktadır. Elde edilen istatistikler iki değişken arasında çift yönlü (tersinir) bir nedenselliğin olduğu hipotezini doğrulamaktadır. Tüm bu bulgular turizm endüstrisinin Türkiyenin önemli büyüme kaynaklarından biri olduğunu vurgulamaktadır.
  • Öğe
    Who should Provide Education for Entrepreneurship? An Evaluation of Government-Led Entrepreneurship Education Programs in Turkey
    (2018) Özdemir, Şefik; Akın, Hilmi Bahadır
    The aim of this study is to evaluate the state-dominant position ofentrepreneurship education in Turkey and to reveal whether the government institutionswhich mainly carry out entrepreneurship education provide expected economic andsocial outputs. Within this scope; by using phenomenology design, a qualitativeresearch was carried out with 44 professional and experts who are informed inentrepreneurship ecosystem in Turkey. In addition, a survey with 111 participantsamong attendants of KOSGEB Applied Entrepreneurship Education and a qualitativeresearch with 12 of these trainees was performed in order to examine the data obtainedfrom quantitative research in depth as well. As a result of the research, it has been foundout that the success of the government efforts is suspicious in entrepreneurshipeducation regarding to the intended results and that the role of non-governmental andprivate institutions in entrepreneurship education should be more efficient.
  • Öğe
    Turizm işletmelerinde ekonomik sürdürülebilirlik ve krizler: Krizlere karşı alınabilecek önlemler
    (2017) Yetiş, Zekeriya; Çetin, Hüseyin
    Sürdürülebilir turizm, turizm olayının var olmasını sağlayan kaynakların korunarak gelecek nesillere aktarılması olarak ifade edilebilir. Bir başka deyişle sürdürülebilir turizm, turistik arzın ve talebin sürekliliğinin sağlanmasına çalışılması olarak ifade edilebilir. Sürdürülebilir kalkınma kavramının beraberinde getirdiği bu anlayış, turistik üretimin ve tüketimin ekonomik sürdürülebilirlik, çevresel sürdürülebilirlik ve kültürel sürdürülebilirlik faktörlerini dikkate alarak yapılmasını amaçlamaktadır. Sürdürülebilir turizmi oluşturan bu faktörler birbirini etkilemekte ve birbirinden etkilenmektedir. Turizm olayını kültürel ögelerden ve çevresel güzelliklerden ayrı bir ekonomik sektör olarak düşünmek doğru olmayacaktır. Turizm işletmeleri açısından sürdürülebilirliğin sağlanmasına bağlı olduğu söylenebilir. Bunun yanında turizm işletmelerinde ekonomik sürdürülebilirliği etkileyen bir diğer etmen ise dünyada ya da destinasyonun bulunduğu ülkede yaşanan doğal, ekonomik, siyasi ve politik olaylar yani krizlerdir. İçerisinde fırsatlar ve tehditler bulunan krizler işletme yönetimleri için oldukça önemli bir konu haline gelmektedir. Bu bağlamda kriz yönetimi, kriz ortamında yöneticilerin davranışları ve stratejileri üzerinde durulması gereken önemli bir konudur. Turizm sektörü açısından krizler sektörde yer alan işletmeler açısından son derece önemlidir. Bu amaçla bu çalışmada ekonomik sürdürülebilirliğin önünde ki en önemli engellerden birisi olan ve özellikle son yıllarda yaşanan krizler ile turizm işletmelerinde krizlere karşı alınabilecek önlemler incelenmiş ve değerlendirilmiştir. Çalışmada turizm işletmelerinde kriz ortamında ekonomik sürdürülebilirliğin sağlanması için alınan veya alınabilecek önlemler; stratejik önlemler, üretim ve pazarlama stratejileri, yönetim ve organizasyon stratejileri ve finansal önlemler olarak ele alınmıştır.
  • Öğe
    Turizm gelirleri-ekonomik büyüme ilişkisinin simetrik ve asimetrik nedensellik yaklaşımı ile analizi: Türkiye örneği
    (2015) Özcan, Ceyhun Can
    Bu çalışma Türkiyede turizm gelirleri ve ekonomik büyüme arasındaki ilişkiyi doğrusal ve doğrusal olmayan zaman serisi nedensellik ve Hatemi-J (2012) tarafından geliştirilen asimetrik nedensellik yöntemi yardımı ile test etmektedir. Çalışmada 1963-2010 yılları arasında döneme ait veri seti kullanılmaktadır. Simetrik nedensellik analizlerinden elde edilen ampirik bulgular değiş- kenler arasında turizm gelirlerinden ekonomik büyümeye doğru doğrusal bir nedenselliğin oldu- ğunu göstermektedir. Asimetrik nedensellik analizinden elde edilen bulgular ise nedenselliğin turizm gelirlerinden ekonomik büyümeye doğru olduğunu teyit etmektedir.
  • Öğe
    Ticari Dışa Açıklık ve Ekonomik Büyüme Arasındaki Nedensellik İlişkisi: Yükselen Piyasa Ekonomileri
    (2018) Özcan, Ceyhun Can; Özmen, İbrahim; Özcan, Günay
    Küreselleşme kavramı geniş bir anlam içermesine rağmen ülke ekonomilerinin dışa açıklığı anlamında da kullanılabilir. Dünyaekonomisinde 1980 yıllarda başlayan serbestleşme süreci Sovyet Bloğuna dair son dönem siyasi gelişmeler ile de yakından ilgilidir.Dünya ticaretine entegrasyonu oldukça önemli olan yükselen ülkeler ve ekonomileri, ticaretin serbestleşmesi ve küresel sistemeentegrasyon açısından özel bir konumda sahiptiler. Küreselleşen dünya ekonomisinde, faklı yapıdaki ülkelerin dünya ekonomisineentegrasyonunda üstesinden gelmek zorunda oldukları sorunlardan birisi de ticari dışa açıklığın ekonomik büyüme üzerine olanetkilerinin tam olarak anlaşılabilmesidir. Bu bağlamda iki değişken arasındaki karşılıklı veya tek yönlü ilişki ülke ekonomilerininsağlıklı bir şekilde anlaşılması açısından önem taşımaktadır.Bu çalışma yükselen ekonomilerde ticari dışa açıklık ile ekonomik büyüme arasındaki ilişkiyi 18 yükselen ülke ekonomisine ait1992-2015 dönem verileri ile incelemeyi amaçlamaktadır. Bu amaçla ticari dışa açıklık ve kişi başı gayri safi yurt içi hâsıla arasındakiilişki çeşitli ekonometrik testler ile sınanmıştır. Çalışmada, serilerin durağanlığına dair 1. nesil panel birim kök testleri tercihedilmiştir. Diğer yandan seriler arasındaki nedensellik ilişkisinin anlaşılması için Dumitrescu-Hurlin panel nedensellik testi ve yataykesit bağımlılığını da göz önünde bulunduran Emirmahmutoğlu-Köse ve Kónya panel nedensellik testleri tercih edilmiştir.Çalışmadan elde edilen birim kök test sonuçlarına göre, ticari dışa açıklık ile ekonomik büyüme değişkenleri birinci farkındadurağan olmaktadır. Bu sonuçlar her iki değişkeninde ekonomik şoklardan etkilendiğini ancak çeşitli politik veya ekonomikaraçlarla tekrar dengeye geldiğini göstermektedir. Diğer yandan nedensellik testlerine ilişkin sonuçlar arasında Dumitrescu-Hurlinpanel nedensellik testi panelin genelinde kişi başı gayri safi hasıladan (Gdpp) ticari dışa açıklığa (Open) doğru nedenselliğinolduğunu göstermektedir. Buna ek olarak küreselleşme sürecinde ülkelerin bir birleri ile ekonomik etkileşimleri göz önündebulundurulduğunda, Emirmahmutoğlu-Köse ve Kónya nedensellik testlerine ait bireysel nedensellik testi sonuçları Çin veRomanya’da ticari dışa açıklıktan kişi başına gayri safi hasılaya doğru, Filipinlerde ise kişi başı gayri safi hasıladan ticari dışa açıklığadoğru nedenselliğin olduğunu göstermektedir. Bu sonuçlara göre özellikle Çin, Romanya ve Filipinler iki değişken arasındakinedensellik ilişkisinde diğer ülkelere göre ön plana çıkmaktadır.
  • Öğe
    Uluslararası ticaret ve turizm arasında bir ilişki var mı?
    (2016) Özcan, Ceyhun Can; Yorgancılar, Fatma Nur
    Küreselleşme eğilimlerinin artmasıyla birlikte hız kazanan dış ticaret işlemleri, ülkelerin makro ekonomik değişkenleri üzerinde pek çok etkiye sahiptir. Bu çalışmada, söz konusu etkileşim, turizm gelirleri, ihracat, ithalat ve toplam ticaret hacmi açısından analiz edilmektedir. Amaca yönelik olarak çalışmada, Türkiye ekonomisinde seçilmiş yıllar bazında Granger Nedensellik Testi ve TodaYamamoto Yaklaşımları kullanılarak değişkenler arasındaki ilişki tespit edilmektedir. Elde edilen sonuçlar, ihracat ve toplam ticaret hacmi ile turizm arasında çift yönlü; ithalat ile ise tek yönlü bir nedensellik ilişkisi olduğunu ortaya koymaktadır. Öte yandan, Toda-Yamamoto testi sonuçlarına göre ise turizmden tüm diğer değişkenlere doğru tek yönlü bir nedenselliğin olduğu çalışmada elde edilen bulgular arasındadır.
  • Öğe
    Turistlerin Seyahat Motivasyonlarında Yöresel Mutfağın Rolü
    (2016) Toksöz, Derya; Aras, Sercan
    Küreselleşen dünyada turizm sektöründe artan rekabet nedeniyle turistlerin arzu veisteklerinin belirlenmesi ve yönlendirilmesi doğrultusunda araştırmalar yapılıp çalışmalar ortaya konulmaktadır. Seyahat motivasyonu bu çalışmalardan biri durumundadır. Turisti tatile çıkmaya yönelten motivasyonlar ve belirli bir zamanda, belirli bir destinasyonda tatilini geçirmeye yönelten motivasyonlar seyahat motivasyonunu oluştururlar. Turistlerin seyahat ve destinasyon tercihlerini etkileyen faktörlerden biri de tatile gideceği yere özgü yiyecek ve içeceklerdir. Seyahate çıkan turistlerin yaklaşık % 88,2'si için destinasyon tercihinde yiyecek-içeceğin önemli bir etken olduğu düşünüldüğünde yöresel mutfakların daha da önemli hale geldiği gerçeği ortaya çıkmaktadır. Bu bağlamda çalışmanın amacı; literatürden yararlanılarak yöresel mutfağın turistlerin seyahat motivasyonundaki rolünü ortaya çıkarmaktır. Çalışmada yöresel mutfakla ilgili kavramsal açıklamalarda bulunularak, yöresel mutfağın turistlerin seyahat motivasyonundaki rolü araştırılıp literatür taraması ile analiz edilmiştir. Destinasyonun sahip olduğu kimlik, iyi tanımlanmış bir destinasyon imajı, yöresel mutfağın ulaşılabilirliği, destinasyon sakinlerinin yeme-içme alışkanlıkları turistleri destinasyona çekmede önemli bir faktör olduğu tespit edilmiştir.
  • Öğe
    Borsa İstanbul'da işlem gören turizm işletmelerinin kurumsal sosyal sorumluluk farkındalıkları ve uygulamaları
    (2016) Akmeşe, Halil; Aras, Sercan
    Kurumsal sosyal sorumluluk faaliyetlerindeki artışla birlikte işletmeler vergi avantajı sağlama, belirli hedef kitlelerin değerlendirmelerini etkileme ve daha birçok farklı sebeple bu faaliyetlerini duyurma ihtiyacı hissetmektedirler. Bu durum, kurumsal sosyal sorumluluk raporlama uygulamalarını ortaya çıkarmıştır. Bu raporlar, bir yandan topluma ve paydaşlara tutarlı ve resmi bilgiler sunarken bir yandan da küresel etkileşim içinde olan firmalar için güvenilir bilgi kaynakları olmaktadırlar. Bu çalışmada Borsa İstanbul bünyesinde faaliyet gösteren turizm işletmelerinin kurumsal sosyal sorumluluk uygulamaları hakkındaki farkındalık düzeyleri ve kurumsal sosyal sorumluluk raporlamaları incelenecektir.
  • Öğe
    Turizm ve vergi gelirleri arasındaki ilişki: Türkiye örneği
    (2016) Özcan, Ceyhun Can; Özmen, İbrahim; Kaya, Mustafa Göktuğ
    Kamunun en önemli gelir kaynağı olan vergilerin, 21. yüzyılın en önemli sektörü kabul edilen turizm ile etkileşimi oldukça önemlidir. Turizmin makroekonomi üzerindeki pozitif etkilerinden hareketle, turizmin Türkiye'de toplam vergi gelirleri üzerinde herhangi bir etkisinin olup olmadığı araştırmacıların ve politika yapıcıların ilgisini çeken bir sorudur. Bu çalışmanın amacı, Türkiye'nin turizm geliri, turist sayısı ve vergi geliri değişkenleri arasındaki ilişkiyi ortaya koymaktır. Çalışmada 19672014 yıllarına ait verilere Zivot-Andrews, ADF birim kök testleri ve Toda-Yamamoto nedensellik testleri uygulanmıştır. Türkiye'de ele alınan dönemlerde turizmin vergi gelirlerini artırdığına yönelik hipotezi kısmen doğrular niteliktedir. Elde edilen bulgular turizm ve vergi gelirleri arasındaki ilişkinin varlığını ortaya koymaktadır.
  • Öğe
    Türk bankacılık sektöründe kurumsal sosyal sorumluluk raporlaması farkındalık düzeyi
    (2016) Parlakkaya, Raif; Akmeşe, Kadriye; Akmeşe, Halil
    İşletmeler, sosyal hayat içinde toplumla bir bütün olarak yaşıyor olmanın etkisi ile birer vatandaş gibi sorumluluklar edinmekte ve bu sorumlulukları yerine getirmeye çalışmaktadırlar. Kurumsal sosyal sorumluluk faaliyetlerindeki artışla birlikte işletmeler, vergi avantajı sağlama, belirli hedef kitlelerin değerlendirmelerini etkileme ve daha birçok farklı sebeple bu faaliyetlerini duyurma ihtiyacı hissetmektedirler. Bu durum, kurumsal sosyal sorumluluk raporlama uygulamalarını ortaya çıkarmıştır. Bu raporlar, bir yandan topluma ve paydaşlara tutarlı ve resmi bilgiler sunarken bir yandan da küresel etkileşim içinde olan yatırımcılar, kreditörler ve diğer paydaşlar için güvenilir bilgi kaynakları olmaktadırlar. Bu çalışmada ülkemizde de yaygınlaşmaya başlayan kurumsal sosyal sorumluluk uygulamaları ve kurumsal sosyal sorumluluk raporlarının gelişimi incelenerek, Türk bankacılık sektöründe kurumsal sosyal sorumluluk raporlamasının farkındalığı üzerine bir alan araştırması yapılmıştır.
  • Öğe
    Konaklama Endüstrisinde Dış Kaynak Kullanımına Yönelik Otel Yöneticilerinin Algıları: Fethiye'deki Beş ve Dört Yıldızlı Oteller Üzerine Bir Araştırma
    (2019) Ay, Eşref; Akmeşe, Halil
    Günümüzde konaklama işletmeleri tarafından da stratejik bir yönetim yaklaşımı olarak kullanılan dış kaynak kullanımıile oteller asıl faaliyetleri dışında kalan hizmetleri, konusunda uzman tedarikçilerden satın almaktadırlar. Böylece asılfaaliyetlerine yoğunlaşabilmektedirler. DKK uygulamalarına ilişkin otel yöneticilerinin algılarının belirlenmesineyönelik yapılan bu araştırma, Muğla ili Fethiye ilçesinde faaliyet gösteren dört ve beş yıldızlı oteller üzerindegerçekleştirilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre, DKK’nın genel olarak maliyetleri düşürücü etkisinden dolayı, en çokda çamaşırhane bölümünde tercih edildiği, muhasebe departmanının otelin DKK kullanım kararlarını gözden geçirmedeetkili olduğu belirlenmiştir. Ayrıca, DKK’nın yönetsel, örgütsel, hizmet, maliyet ve genel etkilerine ilişkin yöneticigörüşlerine de çalışmanın sonuç bölümünde yer verilmiştir.
  • Öğe
    Muhasebe meslek mensupları tarafından bürolarda kullanılan muhasebe paket programı seçimi: Konya iline yönelik bir araştırma
    (2015) Çetin, Hüseyin; Eren, Tevfik
    Günümüzde bilgi ve iletişim teknolojilerinde yaşanan gelişmeler birçok iş kolunda işlerin bilgisayar ortamlarında yapılmasını sağlamaktadır. Bilişim teknolojilerindeki gelişmeler ülke ekonomilerini ve buna bağlı olarak da işletmeleri önemli ölçüde etkilemiştir. Bu gelişmelerden en fazla etkilenen de işletmenin çevresi olmuştur. Muhasebe mesleği bilişim teknolojilerindeki gelişmelerden en çok yararlanan mesleklerden biridir. Muhasebe meslek elemanları bugün mesleki faaliyetlerini bilgisayar ortamında yürütmektedirler. Bilgisayarın muhasebe mesleğinde etkin kullanımında ise, yazılım programlarının büyük önemi vardır. Muhasebe mesleği bu dijital dönüşüme en hızlı uyum sağlayan iş kollarından birisidir. Bu dijital dönüşümde doğru kararların verilmesi hem verimlik hem de müşteri memnuniyeti açısından oldukça önemlidir. Genel anlamda yazılım seçim problemi, özelde ise muhasebe paket programı seçimi, çok yönlü karmaşık bir problemdir. Bu çalışmanın amacı; Konya ilinde mesleki faaliyetlerini yürüten muhasebe meslek mensuplarının kullanmış oldukları muhasebe paket programları üzerinde bir anket çalışması yaparak; muhasebe meslek mensuplarının muhasebe paket programı seçimini etkileyen faktörleri tespit etmek, ayrıca muhasebe meslek mensuplarının gerek bilişim teknolojilerindeki gelişmeleri takip etmede, gerekse muhasebe paket programlarını kullanma konularında karşılaşmış oldukları problemleri tespit ederek, çözüm önerilerinde bulunmaktır.
  • Öğe
    Yöresel Yemeklerin Turizm İşletmelerinde Kullanılma Durumu: Konya Örneği
    (2016) Büyükşalvarcı, Ahmet; Şapcılar, Mustafa Cüneyt; Yılmaz, Gül
    Bu çalışmanın temel amacı, Konya iline ait yöresel yemeklerin Konya'da faaliyet gösteren turizm işletmelerinde ne oranda yer verildiğini ve yöresel yemeklerinin unutulma durumlarını tespit ederek, gün yüzüne çıkmasını sağlamaktır. Araştırma Konya ilinde tarihi ve doğal güzellikleriyle dikkat çeken Mevlana çevresi, Meram Bağları, Sille ve Akyokuş bölgesinde bulunan 29 adet yiyecek ve içecek işletmesinde gerçekleştirilmiştir. Araştırmada veri toplama tekniklerinden anket tekniği kullanılmış ve analiz edilmiştir. Yapılan araştırmanın sonucunda ise belli başlı yöresel yemekler dışında birçok yöresel yemeğe yer verilmediği tespit edilmiştir. Bunun sebebi olarak ise işletmelerin ticari kaygıları başta olmak üzere Konya yöresine ait yemekleri yapabilecek ustaların az oluşu ve genel olarak yöre halkının evlerinde bu yemekleri yapmalarından dolayı restoranlarda çok tercih etmemeleri gelmektedir
  • Öğe
    Bireysel ses eğitimi dersi I. sınıf öğrencilerinin akustik rinometri ve ses analizi verilerinin değerlendirilmesi
    (2013) Özçimen, Aycan; Yaldız, Gülşen
    Bu çalışmada burun yapısal bozukluğu bulunan bireylerde akustik rinometri ve ses analizi verilerinin değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Çalışmaya Selçuk Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü Müzik Eğitimi Anabilim Dalı’ında eğitim gören 40 birinci sınıf öğrencisi dâhil edildi ve Selçuklu Tıp Fakültesi K.B.B. Anabilim Dalı’nda doktor muayenesi sonucunda 12 öğrenciye septum deviasyonu, 6 öğrenciye konka hipertrofisi ve 7 öğrenciye de septum deviasyonu ve konka hipertrofisi tanısı konuldu. Ayrıca burunda yapısal bozukluk saptanmayan 15 öğrenci tespit edildi. Tüm öğrencilerden veriler elde etmek için kişisel bilgi formu, nazal obstrüksiyon değerlendirme skalası (NOSE) doldurmaları istendi. İlgili uzmanlar tarafından öğrencilerin nazal kavite kesit alanı ve hacminin ölçülmesi için akustik rinometri ile fonatuar yetenek ölçümleri ve akustik ses analizi uygulandı. Verilerin analizinde tanıtıcı istatistik yöntemleri (ortalama, standart sapma) ve Mann-Whitney U testi kullanıldı. Yapılan istatistiksel değerlendirme sonuçlarına göre; burun yapısal bozukluğu bulunan öğrencilerin akustik rinometri değerlerinin düşük olması ve NOSE puanlarının yüksek olması nedeniyle; nazal solunumun ve fonatuar yetenek ölçümlerinin olumsuz etkilendiği sonucuna varıldı. Sesin akustik özelliklerinden olan temel frekans F0 ve formant frekansları F1, F2, F3, F4, F5 değerlerinde farklılık tespit edilmedi. Tüm öğrencilerin şarkıcı formantını (F3) oluşturabildikleri gözlendi.
  • Öğe
    Osmanlı Mutfağının Yemek, Fiyat, Mekân ve Ekonomik Bakımdan Değerlendirilmesi: İstanbul Örneği
    (2018) Özcan, Ceyhun Can; Bayrakçı, Selman; Akkaya, Ayşenur
    Araştırmanın amacı Osmanlı mutfağı konseptli restoranları yemek, fiyat, mekân bakımdan değerlendirmek için müşterilerin ve işletme sahiplerinin görüşlerini almak, yemek kültürünün gelişimine ve Türkiye ekonomisine sağladığı katkıları ortaya çıkarmaktır. Bu araştırma, Osmanlı dönemine ait yemeklerin günümüz restoranlarında ne düzeyde yapıldığının ölçülmesi ve Osmanlı mutfağı konseptli restoranlarının müşterilerin ve işletme sahiplerinin gözünden değerlendirilmesi bakımından önem arz etmektedir. Araştırmada öncelikle literatür taraması yapılmış ve Osmanlı mutfağı kavramı açıklanmıştır. Ardından restoranlarda yemek, fiyat ve mekân konusu üzerinde durulmuştur. Araştırmada yöntem olarak İstanbul’daki Osmanlı mutfağı konseptli restoranlar incelenerek yarı yapılandırılmış form hazırlanmış ve nitel araştırma yöntemlerinden derinlemesine mülakat tekniği kullanılarak müşterilere ve işletme sahiplerine sorular sorulmuştur. Elde edilen bulgulara göre; Osmanlı mutfağı konseptli restoranlara giden müşteriler menülerde yer alan yemekleri yetersiz fakat lezzet ve hijyen bakımından yeterli bulmuşlardır. Bununla birlikte yemek-fiyat oranını makul bulmamışlar; fakat fiyat-mekân oranını makul bulmuşlardır. Bir diğer sonuca göre Osmanlı mutfağı konseptli restoranların, gastronomi alanında yapılan aktivitelerin, satılan yemek kitaplarının, televizyonun, yemek programlarının ve dergilerin ülke ekonomisine katkı sağladığı görülmektedir.