Öğretmenlerde örgütsel sessizlik
Citation
Sardoğan, İ. (2017).Öğretmenlerde örgütsel sessizlik. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Necmettin Erbakan Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, Konya.Abstract
Bu araştırmanın amacı, 2015-2016 Eğitim-Öğretim yılında Konya ilinde görev yapan okul yöneticileri ve öğretmenlerin sessizlik hakkındaki görüşlerini ele alarak, sessizliğin nedenleri, azaltan etkenleri ve olası sonuçlarına yönelik çıkarımlar elde etmektir. Okul yöneticileri ve öğretmenler maksimum çeşit örnekleme yöntemi dikkate alınarak okul türü ( anaokulu, ilkokul, ortaokul, lise, özel okul), cinsiyet (kadın, erkek), üye olduğu sendika değişkenleri dikkate alınarak seçilmiş ve 7'si yönetici, 8'i öğretmen toplam 15 kişi çalışmaya katılmıştır. Verilerin toplanması sırasında fenomonolojik (olgu bilim) desende, katılımcılarla mülakat/görüşme tabanına dayanan odak grup görüşmesi tekniği kullanılmıştır. Oluşan veya var olan örgütsel sessizlik durumu öğretmenler tarafından algılandığı ve benimsendiği müddetçe, sessizlik davranışları göstereceklerdir. Bu sebepten öğretmenlerin sessizliğine neden olan etkenlerin belirlenmesinde ve var olan sessizliğin ortadan kaldırılmasında ya da en aza indirilmesinde bu çalışmanın yeri büyük önem arz etmektedir. Bu çalışmanın sonucunda sessizlik hali ile ilgili olarak gösterilen tutum ve davranışların ne kadar örgütün sessizlik iklimi boyutlarından etkilendiğini ve ne oranda bireysel özelliklerden veya yönetsel ya da çevresel unsurlardan etkilendiğini belirleyebilmenin oldukça değerli olduğu görülmüştür. Sessizliğin oluşmasına sebep olan bu unsurların eşitsizlik algısı, öğrenilmiş çaresizlik, bilgiyi paylaşmama, iş kaygısı, , ilişkilerin bozulma korkusu, baskın koalisyonlar, örtük inançlar, rekabet, yönetici-öğretmen etkileşimi v.b. gibi olduğu bu çalışma ile ortaya konulmuştur. The aim of this research is to obtain conclusions about the causes, mitigating factors and possible consequences of silence by considering the views of school administrators and teachers who live in Konya in 2015-2016 academic year. School administrators and teachers were selected via using maximum sampling method considering the type of school (kindergarten, primary school, junior high school, high school, private school), sex (female, male), variables of their union memberships and 7 administrators and 8 teachers 15 people in total participated in the study. During the collection of the data, a focus group interview technique based on the phenomonological (case study), interview / interview basis was used. Occurring or existing organizational silence will show silent behaviors as long as they are perceived and adopted by teachers. In this sense, the place of this work is of great importance in the determination of the factors causing the teachers to be silent and the abolition of the existing silence, or decreasing it at the most extreme. As a result of this study, it has been found that it is very valuable to determine how much attitude and attitudes related to silence are affected by the size of the silence climate and how it is influenced by individual characteristics or administrative or environmental factors. These elements that cause the formation of silence include the perception of inequality, learned helplessness, lack of information sharing, job anxiety, fear of deterioration of relations, dominant coalitions, implicit beliefs, competition, manager-teacher interaction etc. is revealed by this study.