Nikah Akdinin Bağlayıcılığı ve Muhayyerlikler
Citation
Coşan, F. (2020). Nikah Akdinin Bağlayıcılığı ve Muhayyerlikler. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Necmettin Erbakan Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Temel İslam Bilimleri Anabilim Dalı, Konya.Abstract
Çalışmamızın konusu, nikâh akdinin bağlayıcılığı ve bağlayıcılık (lüzûm) şartlarını
taşımaması durumunda taraflar için söz konusu olan muhayyerliklerdir. Araştırmalarımız sonucunda
bu konuda yapılmış bir çalışma olmadığını tespit ettik.
Çalışmamız iki bölümden oluşmaktadır. Birinci bölümde nikâh akdinin mâhiyeti ile taşıması
gereken şartlarını ve bağlayıcılık kavramı ile nikâh akdinin bağlayıcılığını ele aldık. Aynı zamanda
nikâhta söz konusu olan muhayyerlikleri tespit ettik. İkinci bölümde ise Hanefî, Şâfiî, Mâlikî ve
Hanbelî mezhepleri çerçevesinde nikâh akdine ait muhayyerlikleri detaylı bir şekilde inceledik. Bu
araştırmayı yaparken dört mezhebin temel kaynaklarından, aile hukukunu ele alan ahvâl-i şahsiyye
eserlerinden ve konumuzla ilgisi nispetinde bazı çağdaş kaynaklardan faydalandık.
Yaptığımız çalışma sonucunda bir nikâh akdinin esasen bağlayıcı olduğu ve taraflara evliliğin
gereklerini yerine getirme sorumluluğu yüklediği görülmektedir. Aynı zamanda bir akdin bağlayıcı
olması, tarafların kendi iradelerine dayalı olarak sonlandıramayacakları anlamına gelmektedir. Fakat
bağlayıcılık şartlarında bir eksiklik bulunan nikâh, bağlayıcılık sonucunu doğurmamakta ve gayr-ı
lâzım olmaktadır. Bir akdin bağlayıcılık sonucunu doğurmaması, muhayyerlik hakkının bulunması ile
de yakından ilgilidir. Muhayyerlik hakkına sahip olan taraf, kendi iradesine dayalı olarak evliliği
sonlandırabilmektedir. Muhayyerlik sebebiyle meydana gelen ayrılıklar, çoğunlukla mahkeme
kararına dayalı olarak gerçekleşmektedir. The subject of our study is a bindingness of marriage contract (nikâh) and right of options (alkhiyarat) for the parties if it does not meet the bindingness conditions. According to our research, we
found that there is no study on this subject.
The dissertation is divided into two chapters. In the first section of our study, we have tried to
explore the marriage contract and its conditions and the concept of bindingness and the bindingness of
the marriage contract. At the same time, we made firm the right of options in the marriage contract. In
the second section of our study, we researched elaborately these rights of options in terms of Hanafi,
Shafi’i, Maliki, and Hanbali. While making this research, we benefited from the basic sources of four
sects, works on personal and family law, and contemporary sources on the subject.
As a result of this work, it seems that the marriage contract is fundamentally bindingness. In
this case, the parties have to perform the necessities of marriage. In addition, they cannot end the
marriage based on their own will. However, a marriage that does not have bindingness conditions is
nonbinding. This situation is closely related to the existence of the right of option. A party who has the
right of choice can end the marriage based on their own will. The separations that occur in this way
are mostly based on the court decision