Üçüncü sınıf öğrencilerinin akıcı okuma becerilerinin geliştirilmesine yönelik bir eylem araştırması
Citation
Aşıkcan, M. (2019). Üçüncü sınıf öğrencilerinin akıcı okuma becerilerinin geliştirilmesine yönelik bir eylem araştırması. (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Necmettin Erbakan Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü Temel Eğitim Anabilim Dalı, Konya.Abstract
Bu araştırmada, ilkokul üçüncü sınıf öğrencilerinin Türkçe dersi kapsamında akıcı okuma becerilerinin akıcı okuma yöntemlerine/stratejilerine dayalı olarak hazırlanan/uygulanan öğretim etkinlikleri aracılığıyla geliştirilmesi amaçlanmıştır. Araştırma nitel araştırma desenlerinden biri olan katılımlı eylem araştırması deseninde yürütülmüştür. Araştırma 2016-2017 öğretim yılı bahar yarıyılında Konya ili Selçuklu ilçesinde bulunan bir ilkokuldaki 27 üçüncü sınıf öğrencisiyle yürütülmüştür. Araştırmada, öncelikle öğrencilerin mevcut akıcı okuma ve okuduğunu anlama durumları/düzeyleri belirlenmiştir. Daha sonra, akıcı okumanın üç bileşenine (doğru okuma, okuma hızı/otomatiklik ve prozodi) yönelik dokuz öğretim etkinliğinden oluşan dört eylem planı geliştirilerek uygulanmıştır. Bu süreçte kamera kayıtları, yansıtıcı günlükler (araştırmacı günlüğü, öğretmen günlüğü ve yönlendirilmiş öğrenci günlükleri), katılımcı gözlemler, sınıf öğretmeni, öğrenciler ve velilerle gerçekleştirilen görüşmeler vasıtasıyla uygulamaya ilişkin geribildirimler alınmıştır. Bulgulara göre, öğrencilerin bütün metin türlerinde okuma hatalarının azaldığı, okuma hızlarının arttığı, okuma prozodilerinin geliştiği ve okuduğunu anlama durumlarının iyileştiği tespit edilmiştir. Öğretim etkinliklerinde çeşitli teknolojik araç-gereçlerden, bilgisayar yazılımlarından ve farklı öğretim yöntemlerinden/stratejilerinden yararlanılması, öğrencilerin etkinliklere daha fazla odaklanmalarını sağlamış, uygulamalara yönelik ilgilerini arttırmış, öğrenme ortamını daha zevkli/eğlenceli hale getirmiş ve öğrencilerin hem "akıcı okuma" hem de "okuduğunu anlama" becerilerini geliştirmiştir. Ayrıca, okuma korosu ve okuma tiyatrosu gibi grupla çalışmaya dayalı etkinlikler, öğrencilerin motivasyonlarına ve başarılarına önemli katkı sağlamıştır. Bu araştırmada elde edilen deneyimler ışığında, eylem araştırmasının kuram ve uygulama bakımından alanyazına önemli bir katkı sunma potansiyeli bulunduğu sonucuna varılmıştır. The main purpose of this study was to improve third grade primary students' fluent reading skills by developing and implementing instructional activities based on fluent reading methods/strategies within the context of the Turkish course. The study employed the participatory action research design, one of the qualitative research designs. A total of 27 third grade primary school students attending a primary school located in the Selçuklu province of the city of Konya during the spring term of 2016-2017 school year participated in the study. First, students' current level of both "fluent reading" and "reading comprehension" skills were examined. Then, four action plans comprised of nine instructional activities related to the three components of fluent reading skills (accurate reading, reading speed/automaticity and prosody) were developed and implemented. Data were collected through video-recordings, reflective journals (researcher journal, classroom teacher journal and guided student journal), participant observations, and interviews with the classroom teacher, students and parents. According to the findings, students' reading errors in all of the text types decreased, reading speed/automaticity increased, reading prosody developed and reading comprehension improved. The use of various technological tools and equipment, software programs and different instructional methods/strategies in the instructional activities helped students to focus more on the activities, raised their interest in the activities, made the learning environment more enjoyable and developed students' both "fluent reading" and "reading comprehension" skills. Also, group-based activities such as reading choir and reading theater made significant contributions to students' motivations and achievements. It is concluded that action research (such as the one conducted in this study) could make important contributions to the theoretical and practical aspects of the current research literature.