Hadis Tarihinde Cehmiyye’ye Yönelik Reddiyeler -Hicri İlk Beş Asır-
Citation
Eroğlu, A. (2020). Hadis Tarihinde Cehmiyye’ye Yönelik Reddiyeler -Hicri İlk Beş Asır-. (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Necmettin Erbakan Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Temel İslam Bilimleri Anabilim Dalı, Konya.Abstract
Cehmiyye Allah’ın zatı, haberî sıfatlar, halku’l-Kur’ân, ru’yetullah, Allah’ın
ilmi gibi konularda fikir beyan etmiş olan bir fırkadır. Naslara yaklaşımda daha çok
te’vîl metodunu esas alan Cehmiyye’ye karşı hadis tarihinde pek çok reddiye
yazılmıştır. Çalışmamız, hicrî ikinci asırda ortaya çıkan Cehmiyye mezhebine karşı
hadisçiler tarafından yazılmış reddiye literatürünün incelenmesini konu
edinmektedir. Bu kapsamda hicri ilk beş asırda Cehmiyye’ye yönelik yazılmış
günümüze ulaşan dokuz, günümüze ulaştığı bilinmeyen on sekiz olmak üzere toplam
yirmi yedi adet reddiye eser tahlil edilmiştir. Çalışmada reddiyelerin yazılma sebebi,
yöntemleri, ele aldıkları meseleler incelenmiş, reddiye müelliflerinin muhaliflerini
tenkit ederken kullandıkları bazı delillerin tahric, tahlil ve tenkit edilmesi
hedeflenmiştir. Bununla birlikte Cehmiyye ekolünün görüşleri ile bunları
temellendirdikleri delil ve yöntemler de ortaya konmuştur. Cehmiyye’nin eserleri
günümüze ulaşmadığı için maalesef onların fikirleri muhaliflerinin yaptığı nakiller
ile değerlendirilebilmiştir. Reddiyeler her ne kadar Cehmiyye’ye yönelik yazılmış
gibi görünse de aslında naslara yaklaşımda tevil metodunu kullanan tüm kelamcılar
muhatap alınmıştır. Jahmīyyah is a party that has expressed opinion on subjects such as the
essence of Allah, Anthropomorphic Attributes of God, creation of Quran, ru'yatullah,
and knowledge of Allah. Many rebuttals have been written in the history of the
hadith against Jahmiyyah, which is mostly based on the method of ta'wil in
approaching the Nass. Our study is about the examination of the rebuttal literature
written by the hadithists against the Jahmīyyah sect that emerged in the second
century of Hijri. In this context, we have studied total twenty-seven rebuttal works
(nine of them were written about Jahmīyyah in the first five centuries of the Islamic
calendar and it is unknown that eighteen of them are available today). The writing
reasons, methods, and the issues of the rebuttals have been analyzed. This study has
aimed to examine, analyze and criticize some of the evidence used by the rebuttal
authors during criticism the opponents. Also this study shows the views of the
Jahmīyyah ecole and the evidence and methods of them. Unfortunately, their
opinions could be evaluated by the transfers of their opponents, because the works of
Jahmīyah did not reach today. Although it is seen that the rebuttals have been
written about Jahmīyyah, in fact, about all theologians who used interpretation
method in approaching the Nass.