11. sınıf öğrencilerinin doğal afetlere yönelik bilişsel yapılarının kelime ilişkilendirme testi yoluyla incelenmesi
Citation
Sucu, H. (2021). 11. sınıf öğrencilerinin doğal afetlere yönelik bilişsel yapılarının kelime ilişkilendirme testi yoluyla incelenmesi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Necmettin Erbakan Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü Türkçe ve Sosyal Bilimler Eğitimi Anabilim Dalı, Konya.Abstract
İnsanların coğrafi düşünceleri ilerletmesinde, yaşadıkları ortamdaki doğal olumsuzluklar yani
doğal afetler etkili olmuştur. İnsanlar bulunduğu medeniyetin seviyesine göre doğal afetlere karşı
önlemler almıştır. Günümüzde insanlığın ulaştığı medeniyet, geçmişe göre çok ileri de olsa doğal afetler
insanlığın en büyük problemlerindendir. Doğal afetler konusu, ilköğretimde ve ortaöğretim 10.sınıf
coğrafya dersinde Dünya ve Türkiye ölçeğinde işlenmektedir. İlköğretim ve ortaöğretim kademesinde
işlenen doğal afetler konusu, öğrencilerde yeterli bilişsel seviyeye ulaşamadığını yapılan çalışmalarda
görmekteyiz. Bu araştırmanın amacı, Kelime İlişkilendirme Testi (KİT) aracılığıyla 11. Sınıf
öğrencilerinin doğal afetlere ilişkin bilişsel yapılarını ortaya koymaktır. Araştırmanın çalışma grubunu,
Hatay ilinin Antakya ilçesine bağlı üç farklı lisede 11. Sınıfta öğrenim gören 180 öğrenci oluşturmaktadır.
Testi oluşturmak amacıyla doğal afetleri oluşturan sekiz tane anahtar kavram (deprem, sel, kuraklık,
erozyon, heyelan, çığ, orman yangını, tsunami) seçilmiştir. Öğrencilerden bu anahtar kavramları
gördüklerinde, akıllarına gelen kelimeleri belli bir süre içerisinde yazmaları istenmiştir. Elde edilen
veriler, anahtar kavram ve cevap kelimelerden oluşan frekans tablosuna kaydedilmiştir. Bu frekans
tablosu doğrultusunda öğrencilerin bilişsel yapılarını ortaya koymak için kavram ağları oluşturulmuştur.
Bu kavram ağlarında, anahtar kavramlar arasındaki ilişki gösterilmiştir. Anahtar kavramların arasındaki
ilişkiyi, en fazla ölüm kelimesi kurmuştur. En fazla cevap depreme verilmiştir. Erozyonun heyelanla
karıştırıldığı tespit edilmiştir. Yaşanılan yerin bilişsel yapıdaki etkisi tespit edilmiştir. Doğal afetlerin,
yeryüzündeki dağılışı hakkında bilgi eksikliği olduğu tespit edilmiştir. Sonuç olarak, elde edilen bulgulara
göre kelime ilişkilendirme testlerinin bilişsel yapıyı ortaya çıkarmada ve kavram yanılgılarını tespit
etmede etkili bir teknik olduğu söylenebilir.