Üniversite öğrencilerinin psikolojik katılıklarının yordanmasında internet bağımlılığı ve siber zorbalığa ilişkin duyarlılığın rolü
Citation
Kabakcı, B. (2021). Üniversite öğrencilerinin psikolojik katılıklarının yordanmasında internet bağımlılığı ve siber zorbalığa ilişkin duyarlılığın rolü. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Necmettin Erbakan Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, Konya.Abstract
Bu araştırmada üniversite öğrencilerinin psikolojik katılık, internet bağımlılığı ve siber zorbalığa
ilişkin duyarlılıkarasındaki yordayıcı ilişkililik durumunu incelemek amaçlanmıştır. Araştırmanın çalışma
grubunu, İç Anadolu Bölgesi’nde devlet üniversitesinin çeşitli bölümlerinde okuyan ve tesadüfî küme
örnekleme yöntemiyle seçilen üniversite öğrencileri oluşturmaktadır. Araştırmada ilişkisel tarama modeli
kullanılmıştır. Araştırmaya 473 kız ve 88 erkek olmak üzere 561 üniversite öğrencisi katılmıştır.
Araştırmada verileri toplamak amacıyla Kabul ve Eylem Formu-2, Young İnternet Bağımlılığı Kısa
Formu, Siber Zorbalığa ilişkin Duyarlılık Ölçeği ve Kişisel Bilgi Formu kullanılmıştır. Araştırmada
bağımsız örneklemler t testi, tek yönlü varyans analizi (ANOVA), Pearson Momentler Çarpımı
Korelasyon Tekniği, ve çoklu doğrusal regresyon analizi kullanılmıştır.
Araştırma sonucunda, psikolojik katılık puan ortalamalarının cinsiyete ve romantik ilişkiye sahip
olma durumuna göre anlamlı şekilde farklılaşmadığı bulunmuştur. Algılanan aile gelir düzeyi düşük olan
öğrencilerin psikolojik katılık düzeyleri, algılanan aile geliri orta düzeyde olan öğrencilerden anlamlı
şekilde daha yüksek olarak bulunmuştur. Psikolojik katılığın hafta içi internette geçirilen günlük süre ve
hafta sonu internette geçirilen günlük süre ile psikolojik katılık puan ortalamaları arasında anlamlı ve
pozitif yönde bir ilişkinin olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Bu anlamlı farklılık internette günlük 0-2 saat
zaman geçiren grup ile 6 saat ve daha fazla zaman geçiren grup arasında ve 6 saat ve daha fazla zaman
geçiren grubun lehinedir. İnternet kullanım amacı alışveriş yapmak olan grubun psikolojik katılık puan
ortalamalarının; interneti bilgi edinme amaçlı, hobi amaçlı veya sağlık amacıyla kullanan grubun
psikolojik katılık puan ortalamalarından daha yüksek olduğu bulunmuştur. Sosyal medya günlük kullanım
süresi arttıkça psikolojik katılık puan ortalamaları artmaktadır.İnternet bağımlılığı ve psikolojik katılık
arasında ve siber zorbalığa ilişkin duyarlılık ile psikolojik katılık arasında pozitif yönlü anlamlı bir ilişki
bulunmaktadır. Araştırma bulgularına göre; internet bağımlılığı ve siber zorbalığa ilişkin duyarlılığın
psikolojik katılık puanları üzerinde yordayıcı olduğu bulunmuştur. The purpose of this study is to examine the predictive relationship between university students'
psychological inflexibility, internet addiction and cyberbullying sensitivity. Relational screening model
was used in the research. The study group of the research consists of students studying in different
departments studying at universities in Konya. 473 girls and 88 boys and 561 university fresh-man year
students participated in the study. In order to collect data in the study, The Acceptance and Action
Questionnaire (AAQ-2), Short Form of Young's Internet Addiction Scale, The Cyberbullying Sensitivity
Scale and Personal Information Form prepared by the researcher were used. In the research, independent
sample t test, one way variance analysis, pearson moments product correlation technique and multiple
linear regression analysis were used.
In the study, there was no significant difference between the psychological inflexibility point
averages of university students according to gender. There was a significant difference between the
psychological inflexibility point averages according to the daily time spent on internet at weekdays and
weekends variable of university students. It was found that individuals who spent more time on internet
got higher scores from the Acceptane and Action Questionnaire. This difference is between the groups
who spent 0-2 hours/daily on internet and the groups who spent 6 and more hours/daily on internet. While
the scores obtained from the Acceptane and Action Questionnaire differs significantly in terms of the
perceived family income. This differentiation is between low perceived family income and medium
perceived family income. It was found that there was a significant and positive relationship between the
mean scores of the students' daily time spent on social media and their psychological inflexibility point
averages. There was found a significant difference between the aim of the use of internet and the
psychological inflexibility point averages. While the scores obtained from the Acceptane and Action
Questionnaire do not differ significantly in terms of parental education, romantic relationship existence
variable. According to the research findings, internet addiction and cyberbullying sensitivity scores were
predictive on the psychological inflexibility scores.