11-12 Yaş Çocuklarda Görsel ve İşitsel Pas Antrenmanlarının Futbol Teknik Becerilerine Etkisi
Künye
Erkek, A. (2021). 11-12 yaş çocuklarda görsel ve işitsel pas antrenmanlarının futbol teknik becerilerine etkisi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Necmettin Erbakan Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı, Konya.Özet
Bu çalışmanın amacı, 11-12 yaş çocuklarda görsel ve işitsel pas antrenmanlarının futbol teknik
becerilerine etkisinin araştırılmasıdır. Araştırmaya katılan futbolcular (n=101), rastgele örneklem
yöntemiyle deney ve kontrol grubu olmak üzere iki gruba ayrılmıştır. Yaşları ortalaması 11,50±,50 yıl,
spor yaşı ortalaması 2,50±,79 yıl, boyları ortalaması 148,47±5,05 cm, vücut ağırlıkları ortalaması
42,83±2,86 kg, vücut kitle indeksi ortalaması 19,42±,58 kg/m² olan 60 futbolcu deney grubu olarak
katılmıştır. Yaşları ortalaması 11,50±,51 yıl, spor yaşı ortalaması 2,27±,63 yıl, boyları ortalaması
149,02±5,03 cm, vücut ağırlıkları ortalaması 42,33±2,36 kg, vücut kitle indeksi ortalaması 19,07±,93
kg/m² olan 41 futbolcuda kontrol grubunu oluşturmuştur. Çalışmaya katılan deney grubu futbolcular
normal antrenmanlarına devam ederken bununla birlikte 8 haftalık görsel ve işitsel pas antrenmanlarına
tabi tutulmuştur. Deney grubu 60 futbolcu da rastgele yöntemle gruplara ayrılarak sadece ses ile
antrenman yapan (n=20), sadece ışık ile antrenman yapan (n=20) ve hem ses hem ışık ile birlikte
antrenman yapan (n=20) grup olmak üzere 3 gruba ayrılmıştır. Kontrol grubu ise ekstra bir antrenmana
tabi tutulmamış normal antrenmanlarına devam etmişlerdir. Deney grubu ve kontrol grubu futbolculara 8
haftalık çalışma öncesinde ve sonrasında yetenek düzeylerini belirlemek amacıyla Mor-Christian futbol
yetenek testi (Top sürme, pas, Ģut), Yeagley futbol yetenek testi (Top sektirme) ve Johnson yetenek testi
(Duvar pası) testi uygulanmıştır. Verilerin analizi SPSS 26.0 paket programı kullanılarak yapılmıştır.
Tanımlayıcı istatistik olarak verilerin aritmetik ortalamaları ve standart sapmaları hesaplanarak
verilmiştir. Değişkenlerin normallik dağılımları Shapiro-Wilk testi ile incelenmiştir. Deney ve kontrol
gruplarının karşılaştırılmasında Bağımsız Örneklemler için T-testi, ön test–son test karşılaştırılmasında
Bağımlı Örneklemler için t-testi, gruplar arası farklılıklar ANOVA testi kullanılarak belirlenmiş ve
anlamlılık düzeyi p<0,05 olarak kabul edilmiştir. Sonuç olarak araştırmada elde edilen bulgular, görsel ve
işitsel pas antrenmanlarının futbola özgü teknik beceriler üzerinde kayda değer iyileştirmeler sağladığını
göstermektedir. Yoğun görsel ve işitsel pas antrenmanlarının 8 hafta yaptırılmasının yeterli olduğu ancak
kazanılan özelliklerin kaybedilmemesi için sık sık çalışılması gerektiği ve özellikle gelişim çağında olan
çocuk futbolcularda, uzun süreli antrenman programına görsel ve işitsel pas antrenmanlarının dahil
edilmesi, çocukların gelişimi için oldukça önemli olduğu düşünülmektedir. The aim of this study is to investigate the effects of visual and auditory pass training on football
technical skills in children aged 11-12. The football players (n=101) participating in the research were
divided into two groups as experimental and control groups by random sampling method. Average age
11,50±,50 years, average sports age 2,50±,79 years, average height 148,47±5,05 cm, average body weight 42,83±2,86 kg, average body mass index 19,42±,58 kg/m², 60 football players with participated as the experimental group. Average age 11,50±,51 years, average sports age 2,27±,63 years, average height
149,02±5,03 cm, average body weight 42,33±2,36 kg, average body mass index 19,07±,93 kg/m², 41
football players with a formed the control group. While the football players in the experimental group
participating in the study continued their normal training, they were also subjected to 8-week visual and
auditory pass training. Experimental group 60 football players were randomly divided into groups and
divided into 3 groups: the group that trains only with sound (n=20), the group that trains only with light
(n=20), and the group that trains with both sound and light (n=20). The control group, on the other hand,
continued their normal training without any extra training. In order to determine the skill levels of the
experimental group and control group football players before and after the 8-week study, the MorChristian football skill test (dribbling, passing, shooting), Yeagley football skill test (Bouncing), and
Johnson aptitude test (Wall pass) test was applied. Data analysis was done using SPSS 26.0 package
program. As descriptive statistics, the arithmetic means and standard deviations of the data are calculated
and given. The normality distributions of the variables were examined with the Shapiro-Wilk test. T-test
for Independent Samples was used in the comparison of the experimental and control groups, the t-test for Dependent Samples was used in the comparison of the pretest-posttest, the differences between the
groups were determined using the ANOVA test and the significance level was accepted as p<0.05. As a
result, the findings obtained in the research show that visual and auditory pass training provides
significant improvements on football-specific technical skills. It is thought that intensive visual and
auditory pass training for 8 weeks is sufficient, but it is necessary to work frequently in order not to lose
the acquired features, and it is very important for the development of children to include visual and
auditory pass training in the long-term training program, especially in child football players who are in
developmental age.