Fetemm Kapsamında Yaygın Eğitimde Robotik Kodlama Dersi Alan Fen Bilgisi Öğretmenliği Öğrencilerinin Görüşlerine İlişkin Durum Çalışması
Citation
Olgun, Ş. (2022). Fetemm kapsamında yaygın eğitimde robotik kodlama dersi alan fen bilgisi öğretmenliği öğrencilerinin görüşlerine ilişkin durum çalışması. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Necmettin Erbakan Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Anabilim Dalı, Konya.Abstract
Bu çalışma fen, teknoloji, mühendislik ve matematik (FETEMM) eğitimleri kapsamında robotik
kodlama dersi alan Necmettin Erbakan Üniversitesi Fen Bilgisi Öğretmenliği 2. Ve 3. Sınıf öğrencilerinin
yaygın eğitimde aldıkları robotik kodlama dersi ile ilgili beklenti ve ihtiyaçlarını incelemek amacıyla yapılmıştır.
Araştırmada fen bilgisi öğretmenliği öğrencilerinin robotik kodlama dersine yönelik görüşlerinin belirlenerek ve
mevcut durumun analizinin yapılması amacıyla nitel araştırma yöntemlerinden betimsel tarama yöntemi
kullanılarak, elde edilen bulgular düzenlenip yorumlanmış bir biçimde sunulmuştur. Araştırma sonucu elde
edilen bulgulara dayalı olarak temalar belirlenmiş ve bu temalar hakkında yorumlar yapılmıştır. Bulguları
desteklemek amacı ile öğretmen adaylarının cevapları aynen verilmiştir. Kodlama eğitiminin onlar için ne ifade
ettiği sorulmuş; öğrencilerin özgün ürünler geliştirerek, esnek düşünebilmesine imkan sağladığı, yaratıcılık
özellikleri başta olmak üzere problem çözme becerisi ve mantık yürütme gibi üst bilişsel becerilerine olumlu
yönde etki ettiği kanısına varılmıştır. Verilen robotik kodlama eğitimi sayesinde öğretmen adaylarının
hayatlarında yarattığı değişiklikler sorulmuş; olumlu anlamda katkılarının olduğu tespit edilmiş, FETEMM
etkinlikleri ile ilgili olarak katılımcıların herhangi bir olumsuz düşüncelerinin bulunmadığı görülmüştür.
Öğretmen adaylarına uygulamalı robotik ve kodlama eğitiminde başarılı olmayı önemseyip, önemsemedikleri
sorulmuş; robotik kodlama eğitiminde öğrendikleri bilgileri gelecekte çokça ihtiyaç duyacaklarına inandıkları
için önemsedikleri görülmüştür. Öğretmen adaylarına kodlama dersini verebilecek yeterlilikte olup, olmadıkları
sorulmuş; yetersiz görenlerin çoğunlukta olduğu bunun sebebinin de eğitimin başında bu sorunun
yöneltilmesinden kaynaklı olduğu, ilerleyen zamanlarda kendilerini geliştirerek dersi verecek yeterliliğe
ulaşabileceklerine inandıkları görülmüştür. Öğretmen adaylarınca robotik kodlama dersinin eğlenceli mi yoksa
sıkıcı mı bulunduğu araştırılmış; büyük çoğunluğun robotik kodlamayı eğlenceli bulduğu, kodlama eğitimi
sayesinde teknolojiye ilgilerinin arttığı, yaparak yaşayarak öğrendikleri, yaratıcılık becerilerinin desteklendiği,
özgün ürünler ortaya koyabileceklerine inançlarının arttığı görülmüştür. Öğretmen adaylarına aldıkları robotik
kodlama eğitiminden beklentileri sorulmuş; iş imkânı sağlaması, mesleki öz yeterliliklerini arttırması,
teknolojiye uyumlarını arttırması, kişisel gelişimlerine katkı sağlaması, düşünme becerilerini geliştirmesi gibi
beklentilerinin olduğu bazılarının derste zorlandığı için dersin daha basit hale getirilmesini beklediği, derse
yönelik beklentilerinin karşılanmasının onların derslere katılımını ve memnuniyetlerini arttıracağı düşünüldüğü
için önerilerde bulunulmuştur. This study was carried out to examine the expectations and needs of the second and third-year students
of the Science Teaching Department, Necmettin Erbakan University, taking robotic coding courses within the
scope of science, technology, engineering, and mathematics (STEM) education, about this course in non-formal
education. In the research, the descriptive survey method, one of the qualitative research methods, was used to
determine the views of science teaching students about the robotic coding course and to reveal the current
situation. Then the findings obtained were presented by organizing and interpreting. The themes were
determined based on the findings obtained as a result of the study and interpreted about these themes. The
responses of the prospective teachers were given in the same way to support the findings. They were asked what
coding education means to them; we concluded that it enables students to develop original products and think
flexibly, and affects their metacognitive skills positively, such as creativity, problem-solving skills, and
reasoning. Due to the robotic coding training given, the prospective teachers were asked about the changes they
created in their lives, it was found that they contributed positively, and seen that the respondents did not have
any negative thoughts about STEM activities. Prospective teachers were asked whether or not they mind being
successful in applied robotics and coding education. It was seen that they cared about the information they
learned in robotic coding training because they believed that they would need it a lot in the future. Prospective
teachers were asked whether or not they were qualified to give the coding lesson. It was that those who find it
inadequate are in the majority, and the reason for this is that this question was asked at the beginning of the
education, and they believed that they could achieve the proficiency to teach the lesson by improving themselves
in the future. It was investigated by prospective teachers whether or not the robotic coding course was
entertaining or boring. We observed that the vast majority find robotic coding entertaining, their interest in
technology increases due to coding education, they learn and experience by doing it, their creative skills are
supported, and their belief that they can produce original products has increased. Prospective teachers were
asked about their expectations from the robotic coding training they received. They indicated that they have
expectations such as providing job opportunities, increasing their professional self-efficacy, increasing their
adaptation to technology, contributing to their personal development, and improving their thinking skills and
some suggestions were made because it was thought that some of them expected the course to be made simpler
because they had difficulties during the course, and that meeting their expectations for the course would increase
their satisfaction and attendance.