Ayaktan Hasta Memnuniyeti: Samsun İli Örneği
Citation
Atay, K. (2022). Ayaktan hasta memnuniyeti: Samsun ili örneği. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Necmettin Erbakan Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü Sağlık Yönetimi Anabilim Dalı, Konya.Abstract
Sağlık kurumlarında kalite dikkat edilmesi gereken önemli bir unsurdur. Kaliteyi etkileyen birçok etken vardır. Sağlık hizmetlerinde ise kaliteyi etkileyen en önemli unsur hasta ve hasta memnuniyetidir. Hastaların, hastane seçimini etkileyen bu durumun hangi faktörlerden oluştuğu önemli bir konudur. Bu çalışma, Samsun merkez ilçelerinde ayaktan hizmet almak için hastane polikliniklerine başvuran hastaların memnuniyet düzeyini belirlemek amacıyla yapılmıştır. Araştırma tanımlayıcı tipte bir çalışmadır. Çalışmanın örneklemi 384 olarak belirlenmiştir. Veri toplama formunda, katılımcıların tanımlayıcı özellikleri sorulmuş ve Kaya ve Maimaiti (2018) tarafından geliştirilen “Ayaktan Hasta Memnuniyeti Ölçeği” kullanılmıştır. Verilerin analizinde AMOS ve SPSS programı kullanılmıştır. AMOS programında ölçeğin Doğrulayıcı Faktör Analizi; SPSS programında ise yüzde, ortalama, standart sapma, t ve ANOVA testi yapılmıştır. Araştırmaya katılan hastaların Ayaktan Hasta Memnuniyeti Ölçeği ortalama puan ve standart sapması 3,54?0,78 şeklinde bulunmuştur. Ölçeğin alt boyutları incelendiğinde en yüksek puan Etkin muayene boyutunda 3,69?0,94, en düşük ortalama puan ise Bekleme Süresi ve danışmanlık boyutunda 2,86?1,09 çıkmıştır. Aylık gelir ile Ayaktan Hasta Memnuniyeti Ölçeği alt boyutlarından bekleme süresi ve danışmanlık ve çalışanların tutumu boyutu arasında anlamlı bir farklılık bulunmuştur (p<0,05). “Muayene olunan hastanenin türü” ile Ayaktan Hasta Memnuniyeti Ölçeği ve boyutları arasında yapılan t testi sonucunda anlamlı farklılıklara ulaşılmıştır(p<0,05). Çalışma sonucunda, en düşük memnuniyetsizlik bekleme süresi ve danışmanlık boyutunda çıkmıştır. Diğer boyutların memnuniyet ortalamalarının orta değerin üzerinde ve birbirine yakın değerler olduğu görülmektedir. Quality is an important element to be taken into consideration in health institutions. There are many factors that affect the quality. In health services, the most important factors affecting the quality are the patient and the patient satisfaction. It is an important issue that this situation affecting the hospital choice of patients consist of which factors. This study has been conducted in order to determine the level of patient satisfaction who applied to hospital outpatient clinics to get outpatient service in central principalities of Samsun. This research is a descriptive study. The study's study sample is determined as 384. The descriptive information of the participants were asked for in the data collection form, and the "Outpatient Satisfaction Scale" established by Kaya and Maimaiti (2018) was utilized. The AMOS and SPSS data analysis programs were applied in the research. AMOS had been used for Confirmatory Factor Analysis, and SPSS had been used for percentages, averages, standard deviations, t-tests, and ANOVA tests. The average and standard deviation of Outpatient Satisfaction Scale patients who took place in the research has been found as 3.54?0.78. When the sub-dimensions of the scale were examined, the highest score is the Effective examination dimension with 3.69?0.94, the lowest average was 2.86?1.09 reached in the Waiting Time and Counseling dimension. A significant difference was found between the monthly income and the sub-dimensions of the Outpatient Satisfaction Scale, the waiting time and the attitude of the counseling and employees (p<0.05). Significant differences were found as a result of the t-test between the “type of hospital where they got examined.” and the Outpatient Satisfaction Scale and its dimensions (p<0.05). As a result of the study, the lowest dissatisfaction was found in the waiting time and counseling dimensions. It is seen that the satisfaction averages of the other dimensions are above the middle value and close to each other.