Tabakalı kompozitlerin darbe direncinin incelenmesi
Citation
Çetin, Ş. (2022). Tabakalı kompozitlerin darbe direncinin incelenmesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Necmettin Erbakan Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Makine Mühendisliği Anabilim Dalı, Konya.Abstract
Mühendislik malzemeleri üretim, servis ve kullanım sırasında darbeye maruz
kalabilmekte, beklenmedik sonuçlar, hasarlar ortaya çıkabilmektedir. Bundan dolayı
mühendislik malzemelerinde darbe hasarının bilinmesi ve tahmin edilmesi önem arz
etmektedir. Yapılan darbe testleriyle malzemelerin darbeye verecekleri tepkiler tahmin
edilebilmektedir.
Bu çalışmada tel takviyeli tabakalı kompozit malzemelerin darbe davranışları
incelenmiştir. Darbe deneyleri, polimer matris ve takviye elemanı olarak çelik elek teli
kullanılarak üretilen numuneler için farklı enerji seviyelerinde yapılmıştır. Numuneler
takviyesiz ve 3 farklı dizilimde çelik tel takviyeli olarak 180 ˚C sıcaklıkta 30 dakika süre
ile pişirilerek üretilmiştir. Sonrasında bu çekirdeğin alt ve üst yüzeyine 0,5 mm
kalınlığında 5457 kalite alüminyum levhalar poliüretan yapıştırıcı ile yapıştırılarak
kompozit üretimi tamamlanmıştır. Hazırlanan numunelere 20J, 30J, 40J ve 50J enerji
seviyelerinde düşük hızlı darbe deneyi uygulanmıştır. Deneyler sonrasında numunelerin,
farklı enerji değerlerine karşılık gelen kuvvet-zaman, kuvvet-deplasman ve enerji-zaman
grafikleri elde edilmiştir. Darbe yapılan numunelerin taramalı elektron mikroskobu ile
darbe hasar analizi yapılmıştır. Bu analiz, grafik ve fotoğraflar birlikte göz önüne alınarak
darbeye uğramış numunelerin hasar mekanizmalarına ilişkin değerlendirme ve yorumlar
yapılmıştır. Engineering materials can be exposed to impact during production, service and
use, and unexpected results and damages can occur. Therefore, it is important to know
and predict impact damage in engineering materials. With the impact tests, the reactions
of the materials to the impact can be predicted.
In this study, the impact behavior of wire-reinforced laminated composite
materials was investigated. Impact tests were carried out at different energy levels for the
samples produced using the polymer matrix and steel mesh as the reinforcement element.
The samples were produced by firing at 180 ˚C for 30 minutes without reinforcement and
with steel wire reinforcement in 3 different sequences. Afterwards, 0.5 mm thick 5457
quality aluminum sheets were adhered to the lower and upper surfaces of this core with
polyurethane adhesive, and composite production was completed. Low velocity impact
test was applied to the prepared samples at 20J, 30J, 40J and 50J energy levels. After the
experiments, force-time, force-displacement and energy-time graphs corresponding to
different energy values of the samples were obtained. Impact damage analysis of the
impacted samples was carried out by scanning electron microscopy. Considering this
analysis, graphics and photographs together, evaluations and interpretations of the
damage mechanisms of the impacted samples were made.