İslâm aile hukukunda evlilik ve boşanma nafakası bağlamında süresiz nafaka yasası
Citation
Uyanık, M. Z. (2019). İslâm aile hukukunda evlilik ve boşanma nafakası bağlamında süresiz nafaka yasası. Necmettin Erbakan Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 47, 47, 57-87.Abstract
İslâm, aileyi toplumun temeli olarak kabul eder, nikâh ile de bu kurumu ve nesli
koruma altına alır. İslâm, ailenin huzurlu olması için ailenin fertlerine bir takım maddî ve
manevî sorumluluklar yükler ve haklar tanır. Bu sorumluluk ve haklardan biri de nikâh
akdi sonucu ortaya çıkan nafakadır. İslâm hukukuna göre, nikâh akdi ile birlikte koca
nafakadan sorumlu, eşi de nafakayı hak eden taraf olmaktadır.
İslâm, aile birliğini ve devamını istemekle birlikte boşanmayı da meşru görmektedir.
Nikâh akdi taraflara sorumluluklar ve haklar yüklediği ve sağladığı gibi aynı şekilde
boşanmada da kocanın nafaka sorumluğu, eşinin de nafaka hakkı vardır. Ancak boşanma
nafakasının İslâm hukukunda bir süresi vardır.
Medeni Kanuna göre eşlerden her ikisi de nafaka vermede ve almada hak ve
sorumluluk sahibidir. Boşanma halinde de boşanmadan dolayı yoksulluğa düşecek
tarafın diğerinden nafaka alma hakkı vardır.
Medeni Kanun, boşanma nafakasını İslâm hukukunun aksine bir süre ile
sınırlandırmamıştır. Bundan dolayı boşanma neticesinde yoksul düşen eş, hukuki bir bağı
kalmamasına rağmen ayrıldığı eşinden çok uzun bir süre nafaka alabilmektedir. Bu
durum, İslâm hukuku ile çelişmekte ve kul hakkına sebebiyet vermektedir.
Bu makalede, boşanma nafakası her iki hukuk açısından ele alınacak ve
değerlendirilecektir. The religion of Islam considers family as the foundation of the society and
safeguards this institution and offspring with marriage. Islam levies some sort of
financial and moral liabilities upon the members for a peaceful family and grants them
several rights. One of these is the issue of alimony resulted from the marriage contract.
With this, the wife will have claim for maintenance against her husband responsible for
alimony payments, according to the Islamic Law.
In addition, Islam advocates family unity and continuity and notwithstanding takes
divorce as licit. Like the marriage contract warranting rights and obligations for both
spouses, its annulment also makes the husband liable for maintenance at the time of his
ex-wife’s claim. Nevertheless, the payments may be made for a limited period of time
in the Islamic Jurisprudence.
In the Civil Code, both partners have rights and duties to either receive or pay. The
side who will be more driven to poverty following the decree of nullity may claim for
alimony.
The Code of Civil law does not restrict application for separate maintenance with a
certain time, unlike the Islamic Law. Therefore, the impoverished spouse may continue
to receive alimony payments for a long time after being divorced even though no
relation between both sides remained. This situation leads to rightful due issue, which
contradicts the Islamic Law.
In this article, we will examine and evaluate the issue of separate maintenance with
respect to both laws.
Source
Necmettin Erbakan Üniversitesi İlahiyat Fakültesi DergisiVolume
47Issue
47Collections
- Sayı 47 (2019) [21]