Eğitim fakültesi öğrencilerinin rekreasyon fayda algıları ile mutluluk düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi
Citation
Parlak, T. (2023). Eğitim fakültesi öğrencilerinin rekreasyon fayda algıları ile mutluluk düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Necmettin Erbakan Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı, Konya.Abstract
Bu araştırmada Necmettin Erbakan Üniversitesi eğitim fakültesinde okuyan öğrencilerin rekreatif fayda
algılarının ve mutluluk düzeylerinin incelenmesi amaçlanmıştır.
Araştırma bağımsız olarak ayıran bu çalışma nicel yöntemler ele alınarak gerçekleştirilmiştir. Tarama
deseni bu yöntemde kullanılmış olup çalışmada rekreasyon fayda algılarının mutluluk düzeyleri üzerine etkisi
tarama deseni ile tespit edilmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu Necmettin Erbakan Üniversitesi eğitim
fakültesinde öğrenim gören öğrencileri oluşturmuştur. Araştırmada kullanılan veri toplama aracı olarak Birinci
bölümde öğrencilerin rekreasyon fayda algılarını tespit etmek amacıyla Ho (2008) tarafından geliştirilen Akgül,
Karaküçük ve Ertüzün, (2018) tarafından geçerlilik güvenirliliği yapılan Rekreasyon Fayda Ölçeği; İkinci bölümde
Hills ve Argyle tarafından (2002) geliştirilen, geçerlilik ve güvenirlilik çalışması Doğan ve Çötok tarafından
(2011) bireylerin mutluluk düzeylerini değerlendirmek amacıyla ‘Mutluluk Oxford Ölçeği’ ve kişisel bilgiler
formu oluşturmaktadır. Katılımcıların kişisel bilgileri olarak yaş, cinsiyet, gelir düzeyi, not ortalamasına yönelik
sorular bulunmaktadır. Verilerin normal dağılıma sahip olup olmadığı Kolmogorov Smirnov testine göre
belirlenmiş ve p değerinin 0.05’ten küçük olduğu görülmüş ve analizde parametrik olmayan testler uygulanmasına
karar verilmiştir. Daha sonra bağımlı ve bağımsız değişken arasında ilişkiyi ölçmek amacıyla spearman korelasyon
testi, İkili değişkenlerde Mann Whitney U testi, ikiden fazla değişkenlerde ise Kruskal Wallis H testi
uygulanmıştır. Ayrıca frekans analizi, güvenirlik analizi, tanımlayıcı istatistikler yer almaktadır. Analizin %95
güven aralığına göre yapılmıştır.
Araştırma bulgularında rekreasyon fayda ölçeğinde fiziksel, psikolojik ve sosyal alt boyutu ve ölçek
toplam puanlarının düşük olduğu, mutluluk ölçeği puanının ise orta düzeyde olduğu görülmektedir. Katılımcıların
yaşları ile rekreasyon fayda ölçeği psikolojik alt boyutu ve mutluluk toplam puanı dışında fiziksel fayda, sosyal
fayda ve rekreasyon fayda ölçeği toplam puanlarında istatistiksel olarak anlamlı farklılık olduğu, sınıf değişkenine
göre Kruskal Wallis H testi sonucu sadece rekreasyon fayda ölçeği psikolojik alt boyutu puanında istatistiksel
olarak anlamlı farklılık olduğu, not ortalaması değişkeninde hem rekreasyon fayda ölçeği toplam puanı ve tüm alt
boyutlarında istatistiksel olarak anlamlı farklılık olduğu tespit edilmiştir.
Sonuç olarak; mutluluk ile rekreasyon fayda arasında yapılan korelasyon analizi sonucu mutluluk ile
fiziksel fayda arasında anlamlı ilişki olmadığı, mutluluk ile psikolojik fayda arasında anlamlı ve zayıf düzeyde
negatif ilişki olduğu, mutluluk ile Sosyal fayda arasında anlamlı ilişki olmadığı, mutluluk ile rekreasyon fayda
arasında anlamlı ve zayıf düzeyde negatif ilişki olduğu tespit edilmiştir. In this study, it was aimed to examine the recreational benefit perceptions and happiness levels of students
studying at Necmettin Erbakan University Faculty of Education.
This study, which separates the research independently, was carried out by considering quantitative
methods. The survey design was used in this method and the effect of recreation benefit perceptions on happiness
levels was determined with the survey design. The study group of the research consisted of students studying at
Necmettin Erbakan University Faculty of Education. As the data collection tool used in the study, in the first part,
the Recreation Benefit Scale developed by Ho (2008) and validated and reliably validated by Akgül, Karaküçük
and Ertüzün (2018) in order to determine students' perceptions of recreation benefits; In the second part, the
'Happiness Oxford Scale' developed by Hills and Argyle (2002), validity and reliability study by Doğan and Çötok
(2011) to evaluate the happiness levels of individuals and personal information form. As personal information of
the participants, there are questions about age, gender, income level, grade point average. Whether the data had a
normal distribution was determined according to the Kolmogorov Smirnov test and it was seen that the p value
was less than 0.05 and it was decided to apply nonparametric tests in the analysis. Then, in order to measure the
relationship between dependent and independent variables, Spearman correlation test, Mann Whitney U test for
binary variables and Kruskal Wallis H test for more than two variables were applied. In addition, frequency
analysis, reliability analysis and descriptive statistics are included. The analysis was made according to 95%
confidence interval.
In the research findings, it is seen that the physical, psychological and social sub-dimensions and total
scores of the recreation benefit scale are low, while the happiness scale score is at a medium level. It was
determined that there was a statistically significant difference in the physical benefit, social benefit and recreation
benefit scale total scores, except for the age of the participants and the recreation benefit scale psychological subdimension and happiness total score, there was a statistically significant difference only in the recreation benefit
scale psychological sub-dimension score as a result of the Kruskal Wallis H test according to the grade variable,
and there was a statistically significant difference in both the recreation benefit scale total score and all subdimensions in the grade point average variable.
In conclusion; As a result of the correlation analysis between happiness and recreational benefit, there is
no significant relationship between happiness and physical benefit, there is a significant and weakly negative
relationship between happiness and psychological benefit, there was no significant relationship between happiness
and social benefit, there was a significant and weak negative relationship between happiness and recreational
benefit.