Grafik Anabilim Dalı Koleksiyonu

Bu koleksiyon için kalıcı URI

Güncel Gönderiler

Listeleniyor 1 - 15 / 15
  • Öğe
    Grafik tasarımcılar meslek kuruluşu sergilerinde tipografi kategorisinde ödül alan afişlerin incelenmesi
    (Necmettin Erbakan Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2023) Turgut, Sabri; Öztürk, Mahmut Sami
    Yaratıcı bir alan olarak grafik sanatı son yıllarda büyük ilgi ve beğeni kazanmaktadır. Bir mesajı veya fikri görsel olarak iletmek için çeşitli araçların, tekniklerin ve ortamların kullanılmasını içerir. Grafik tasarım, işletmeler ve kuruluşlar için markalaşma, pazarlama ve reklamcılıkta çok önemli bir rol oynamaktadır. Grafik ürünü ve bir iletişim aracı olan afişler, tasarımcısının sanat ve iletişim üslubuna göre gerek imge yoğunluklu gerekse tipografik yoğunluklu olarak sonuçlandırılabilmektedir. Grafikerler Meslek Kuruluşu (GMK) tarafından her yıl düzenlenen sergi etkinliklerinde, Grafik Tasarım ürünleri çeşitli kategorilerde ödüllendirilmektedir. Bu araştırmanın konusu afiş kategorisinde ödül alan tasarımların tipografik açıdan incelenmesi olup, afiş tasarımında tipografik ağırlıklı tasarımlar için yol gösterici bir kaynak olacaktır. Her türlü platformda iletişim aracı olarak kullanılan afişler, bu çalışmada afiş değerlendirme kriterleri ve tipografik temeller göz önünde bulundurularak incelenmiştir. Sonuç olarak grafik sanatı, modern iletişimin hayati ve vazgeçilmez bir yönüdür. Akademik anlamda grafik alanı, öğrencilere başarılı grafik sanatçıları olmaları için gereken bilgi ve becerileri sağlamayı amaçlar. Etkili grafik tasarım, tasarım ilkelerini ve hedef kitleyi anlamayı ve aynı zamanda izleyiciyle duygusal bir bağ kurabilme becerisini gerektirir.
  • Öğe
    Tolkien fantastiğinin kadın kahramanlarının çağdaş illüstrasyon sanatında karakter tasarımlarına yansıması
    (Necmettin Erbakan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2023) Biçer, Kevser; Öztürk, Mahmut Sami
    İnsanlık tarihi boyunca iletişim kurma biçimlerini keşfetmiştir. İllüstrasyonlar iletişimimizi görsel olarak sağladığımız en önemli araçlardan birisidir. Tarihin ve teknolojinin ilerlemesi ile illüstrasyonlar kendine her zaman bir yer bulmuştur. İnsanların tarih boyunca anlattığı hikayeler illüstrasyonların eşlik etmesi ile daha kalıcı bir hale gelmiştir. Hikayelerdeki karakter tasarımlarının akılda kalıcı olması, hayal gücünün görsel olarak desteklenmesi illüstrasyonlar sayesinde gerçekleşmiştir. Fantastik kurgu ve karakter tasarımları illüstrasyonlarla beraber büyüyen alanlardır. Metne bağlı görsel hikayesi olan karakterlerin tasarımları bağlı bulunduğu çevre ile bütünsel olarak görselleştirilmesi bu alanların birbiriyle bağlı bir şekilde kullanıldığını gösterir. Bu tez çalışması üç bölümden oluşmaktadır. Birinci bölümde; araştırmanın amacı ve önemi, problem durumu, sayıltılar, sınırlılıklar ve yöntem, ikinci bölümde; illüstrasyon ve illüstrasyon teknikleri, illüstrasyonda karakter tasarımı ve tasarımda fantastik kavramı ile fantastiğin türleri, üçüncü bölümde; bulgular ve yorumlamalarda Tolkien'in evreninde kadın kahramanların illüstrasyonlarının sanatçılar kapsamında değerlendirmeleri yapılmıştır. Bu çalışmada varılan nokta çağdaş illüstrasyon tekniklerinden faydalanarak fantastik karakterlerin metne bağlı olarak görselleştirilmelerin uyumluluklarının değerlendirilmeleri amaçlanmıştır.
  • Öğe
    Metaverse ekosisteminde arayüz tasarımı
    (Necmettin Erbakan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2023) Özcan, Osman; Kınık, Mustafa
    Türk Dil Kurumunca Türkçe anlam karşılığı literatüre henüz eklenmemiş Metaverse kelimesi "meta" (öte) ve "universe" (evren) sözcüklerinin birleşimi ile evren ötesi anlamında kullanılabilecek bir kavram olarak kurgusal bir evreni ifade etmektedir. 3B sanal dünyalara giriş akıllı gözlükler, VR ya da AR başlıkları üzerinden sağlanmakta, kişiler burada özelleştirilebilir bir dijital avatar haline getirilerek diğer avatarlarla etkileşime girebilmekte, sanal olarak yaratılan farklı ortamlara gezmeye gidebilmekte, oyun oynayabilmekte, konser izleyebilmekte, sanal olarak sosyalleşebilmekte ya da ortak çalışmalar yapabilmektedir. Metaverse kavramı, bilim kurgu dünyası tarafından popüler hale getirilmiş ve sanal gerçeklik oyun dünyalarından sosyal medya platformlarına kadar çok çeşitli sanal ortamları tanımlamak için kullanılmıştır. Potansiyel olarak daha büyük bir öte evrenin parçası haline gelebilecek sanal ortamlar yaratmaya ve geliştirmeye çalışan şirketlerle birlikte, teknoloji endüstrisinde de bir ilgi konusu olmuştur. Halen geliştirmenin ilk aşamalarındadır. Bu bağlamda grafik tasarımcılara düşen görev metaverse uygulamalarının arayüzlerini iyi bir kullanıcı deneyimi sağlayacak şekilde tasarlamaktan geçmektedir. Metaverse uygulamalarının grafikleri, grafik işleme teknolojisindeki gelişmeler sayesinde son yıllarda önemli ölçüde iyileşmiştir. Büyük miktarda hesaplama gücü ve gerçek dünyadaki nesnelerin ve ortamların ayrıntılı modellemesini gerektirdiğinden, fiziksel dünyadan ayırt edilemeyen tamamen gerçekçi grafikler oluşturmak hala zordur. Bununla birlikte, bir metaverse uygulamasındaki grafiklerin gerçekçiliği birçok kullanıcı için mutlaka en önemli faktör değildir. Grafik tasarımcıların başlıca işi mesajı iletmek için istediği görseli bazen stilize etmek bazense gerçekçi kılmaktır. Pek çok insan, grafiklerin gerçekçilik düzeyi ne olursa olsun, genel sürükleyici deneyimi ve sanal dünyayla anlamlı şekillerde etkileşim kurma becerisiyle daha çok ilgilenecektir.
  • Öğe
    Açık dünya bilgisayar oyunlarında illüstrasyon kullanımı
    (Necmettin Erbakan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2023) Çam, Furkan; Kınık, Mustafa
    İllüstrasyon, bir konuyu görsel olarak ifade etmek için kullanılan sanatsal bir tekniktir. Bu teknik, çizim, resim veya diğer görsel unsurların kullanılmasıyla gerçekleştirilir. İllüstrasyon, hikaye kitapları, dergiler, reklamlar, çizgi romanlar, oyunlar ve diğer görsel medya alanlarında sıkça kullanılan bir yöntemdir. İllüstrasyonlar, metnin veya anlatının anlaşılmasını kolaylaştırır, duygusal etki yaratır veya bir mesajı iletmek için kullanılır. Bu görsel öğeler, özgün tarzlar, renkler ve kompozisyonlarla oluşturulabilir. Böylece bir eserin atmosferini ve karakterini daha iyi ifade edebilir. Açık dünya oyunları, oyunculara geniş bir oyun dünyasında serbestçe dolaşma ve keşfetme imkânı sunan oyunlardır. Bu tür oyunlar, oyunculara genellikle büyük bir harita veya oyun alanı sunar ve bu alanda serbestçe hareket edebilme özgürlüğü verir. Oyuncular, kendi tercihlerine göre görevleri tamamlayabilir, yan görevlere katılabilir, keşif yapabilir ve oyun dünyasının içindeki etkileşimli unsurlarla etkileşime girebilirler. Açık dünya oyunları genellikle detaylı çevre tasarımları, zengin karakter ve geniş özelleştirme seçenekleri ile oyunculara derin ve özgün bir oyun deneyimi sunmayı hedefler. Bu çalışma, açık dünya oyunlarında kullanılan illüstrasyonlar incelemiştir. İllüstrasyonlar, oyun dünyasının görsel öğelerini oluşturan grafikler, çevre tasarımları ve karakter modelleri gibi unsurlardır. Bu özellikler, oyun deneyimini zenginleştirmek ve oyuncuların oyun dünyasına daha fazla bağlanmasını sağlamak amacıyla kullanılır. Tez, farklı açık dünya oyunlarının illüstrasyon tarzlarını analiz ederek, bu illüstrasyonların oyun atmosferine, karakterizasyona ve hikâye anlatımına nasıl katkı sağladığını araştırmaktadır. Ayrıca, oyun geliştiricilerine illüstrasyonların oyun deneyimini nasıl etkileyebileceği konusunda fikirler sunmayı hedeflemektedir.
  • Öğe
    Covid19 döneminde yayınlanan Koç Holding reklam filminin göstergebilimsel açıdan incelenmesi
    (Necmettin Erbakan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2023) Oğlakcı, Mervenur; Öztürk, Mahmut Sami
    Reklam; bir ürün, mal ya da fikrin müşterilerine en etkili bir biçimde ve rakiplerinden sıyrılarak rekabetten etkilenmemek için ücret karşılığı yapılan ve yapılması zorunlu olan faaliyetlerden biridir. Ancak piyasada aynı tür ürünlerden çok sayıda bulunduğu için, tüketici güven duyduğu kurumun markasını, ürününü satın almak isteyecektir. Bu yüzden reklamların insana hitap etmesi onları kendilerine çekmesi önemlidir. Reklama duyulan gereksinimin bu denli artması da artan rekabet ortamından, nüfus patlamasından, artan alışveriş merkezlerinden, fabrikaların kitlesel üretiminin dünyaya ulaşmasını sağlamak bakımından doğmuştur. Göstergebilim, göstergelerin birbirleri ile ilişkilerini tespit edip, anlamlı bütünleri, anlamın ortaya çıkma sürecini saptayan, gösterge ve gösterge dizgilerini sınıflayabilmek ya da insan ile dünya, insan ile insan arasında olan etkileşimi yorumlayan bir bilim dalı olarak tanımlanmaktadır. Göstergebilimsel çözümleme yapmak için ise belirli bir bilgi birikimine, kültüre ve deneyimlere sahip olmak gerekmektedir. Bu sayede göstergelerin ne anlam ifade ettikleri anlaşılabilinmektedir. Göstergebilimin bir çeşit üst okuma olarak adlandıran Barthes derinlemesine bir okuma yapılması gerektiğini vurgulamaktadır. İlk görülen kısmın düz anlam ve alt mesaj ise yan anlam olarak nitelendirilmektedir. Bu çalışmada Ocak 2020 tarihinden itibaren tüm dünyayı etkisi altına alan salgın hastalığı koronavirüs döneminde hepimizin hem fiziksel hem de psikolojik olarak yıprandığı dönemde yapılan reklam çalışmalarından Koç Holding reklam filmi göstergebilimsel açıdan incelenmektedir. 30 Mart 2020 tarihinde yayınlanan 'İyileşeceğiz' reklam filmi örneklem olarak alınmıştır. Dönemin koşulları, ihtiyaçları, tözü Saussure tarafından ortaya atılan ve Roland Barthes tarafından geliştirilen yaklaşım çerçevesinde çözümlenmiştir. Çalışmanın sonucunda reklam filminin vermek istediği mesajın her zaman umudun olduğu ve pes etmememiz gerektiği yönünde olduğu saptanmıştır.
  • Öğe
    Kalıp içi etiketleme (IML) teknolojisi ve gıda ambalajlarında kullanımı
    (Necmettin Erbakan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2023) Barın, Ayşe Nur; Kınık, Mustafa
    Ambalaj her yönüyle geçmişten günümüze insanın yaşamı ile bağını bizlere sunmaktadır. İnsanlar avcılık ve toprağı verimli kullanma gelişimi içerisinde elde ettiği fazla ürünleri depolama ya da saklama gereksiniminde bulunmuştur. Bu durum beraberinde ambalaj kavramını gündeme getirmiştir. Etrafımızda gördüğümüz her ürün bizlere sahip olduğu ambalaj içerisinde sunulmaktadır. Ambalaj; ürünlerin üretimden tüketiciye ulaşma aşamasında içinde bulunan malzemeyi dış etkenlere karşı koruyan, zarar görmesini engelleyen ve muhafaza eden malzemelere verilen genel bir isimdir. Teknolojinin hızla ilerlemesi, her alanda olduğu gibi ambalaj sektöründe de yeni gelişmeler meydana getirmektedir. Bu tez çalışması dört bölümden oluşmaktadır. Birinci bölümde; araştırmanın amacı ve önemi, problem durumu, sayıltılar ve sınırlılıklar, yöntem, evren ve örneklem, veri toplama araçları ve verilerin toplanması, ikinci bölümde; ambalaj başlığı altında ambalaj gelişimi ve ambalajın tarihsel süreci, ambalaj tipleri, ambalajın fonksiyonları ve ambalaj malzemeleri, ambalaj baskı teknikleri ve ambalajda etiket kullanımı, üçüncü bölümde; kalıp içi etiketleme, kalıp içi etiketleme yöntemleri, IML etiket tasarımı, etiketleme üretim aşamaları, IML uygulamaları ve IML avantajları, dördüncü bölümde ise; ambalaj tasarım değerlendirmeleri yapılmıştır. Bu çalışmada varılan nokta kalıp içi etiketleme teknolojisi tasarım ve uygulama, üretim çalışmalarının nasıl gerçekleştiği, süreçlerinin nasıl ilerlediği ortaya konulması amaçlanmıştır.
  • Öğe
    Üniversitelerin sosyal medya platformlarının grafik tasarım açısından incelenmesi
    (Necmettin Erbakan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2023-04-24) Yurtsever Karataş, Yurdan; Öztürk, Mahmut Sami
    Günümüz dünyasında teknolojinin her geçen gün yaşadığı büyük değişimle mobil cihazlar aracılığıyla anlık iletişim ve haberleşme herkes için mümkün hale gelmiştir. Geleneksel medya olarak adlandırılan televizyon, radyo ve gazete gibi medya araçları, insanların anlık haber alma beklentilerini karşılama noktasında yetersiz kalmaktadır. Telefon, tablet ve bilgisayar gibi mobil cihazların sadece iletişim ve haberleşme için değil sosyal medya adı verilen yeni medya iletişim aracıyla birlikte paylaşım için de kullanılması yaygınlaşmıştır. Bu sayede insanlar dünyanın herhangi bir yerinde meydana gelen bir gelişmeyi anlık olarak haber alabilecek teknolojiye ulaşmıştır. Sosyal medyanın bu kadar önem arz ettiği bir dönemde milyonlarca insana ulaşabilecek etkideki sosyal medya paylaşımlarındaki görsel tasarımların, grafik tasarımın kurallarına uygun şekilde hazırlanması, bu paylaşımları daha etkili hale getirmektedir. Sosyal medya aracılığıyla kendi hedef kitlesine ulaşmaya dönük paylaşımlar yapan kurumların da grafik tasarım ilkelerini göz önünde bulundurması büyük önem arz etmektedir. Hazırlamış olduğum bu tez çalışmasında yaptığım araştırmalar ışığında Instagram platformunda araştırma tarihi itibariyle en çok takipçi sayısına sahip olan on özel üniversitenin özellikle üniversite kayıt dönemlerinde yapmış oldukları paylaşımları; biçimsel özellikleri, grafik tasarım ilkelerine uyum ve fotoğraf kullanım stratejileri açılarından incelenmiştir. Bu incelemeler neticesinde elde edilen bulgularla bahse konu kurumların hedef kitlelerine yönelik daha etkili paylaşımlar yapabilmeleri adına yön verebilmek amaçlanmıştır. Bu amaçla uyumlu olarak çalışmamız; Türkiye'de sosyal medya konusunda birçok araştırma bulunmasına rağmen akademik anlamda grafik tasarım açısından sosyal medya paylaşımlarının incelendiği sınırlı sayıda çalışma bulunması, ana sayfasında anlık olarak yüzlerce paylaşımın yapıldığı sosyal medya platformlarında, takipçilerinin ilgisini çekebileceği paylaşımlar yapabilmeleri için üniversitelerin yararlanabileceği bir kaynak olması açısından önemlidir.
  • Öğe
    Çocuk sessiz kitaplarında karakter tasarımlarının tasarım ilkelerine göre incelenmesi
    (Necmettin Erbakan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2023) Sağlam, Selin; Yakar Tapu, Güllü
    Sessiz kitaplar; hikâyenin yazılı metin ile değil, sadece resimleme ile anlatıldığı ve hikâyenin okuyucunun yorumuna göre şekillendiği kitaplardır. Bu kitapların temel özelliği, görsel oluşudur. Resimlerin görsel dilinin, hiçbir şekilde yazı diline göre ikincil olmadığı, evrensel bir güç ve potansiyele sahip olduğu düşünüldüğünde, hangi dili konuştuklarına bakılmaksızın, her kültürden insana ulaşabilmektedir. Sessiz kitaplarda basit, doğrusal hikâyeler ve karmaşık hikayeler anlatılarak, sanatsal ve yaratıcı ifadenin sınırları zorlanabilmektedir. Kitap içerisindeki hikâye; karakterleri ve onların etkileşime girdiği mekânların, görsel olarak anlatılmasıyla oluşur. Bu anlatının oluşması için temel tasarımı oluşturan çizgi, renk, doku, biçim, ölçü ve yön gibi ilkeler kullanılır. Böylece hikâye görsel iletişime dahil edilmiş olur. Bu kitap türünde okuyucu, kendi deneyimleriyle resmin anlattığı hikâyeyi yorumlayabilir veya resimlerden esinlenerek kendi kurgusal hikayesini oluşturabilir. Sessiz kitap hikayeleri okuyucunun hayal gücüne bırakıldığı için, yaratıcı düşüncenin gelişimini sağlayan önü açık bir süreç başlatır. Çocuğun gördüğü dünyayı anlamlandırması, bu süreçte edindiği görsel ifadedeki anlamları bulmasıyla başlar. Özellikle okul öncesi dönemdeki çocuklar, resimleri kelimelerden daha önce okumayı öğrendiği için resimli kitaplarla olan etkileşimden çeşitli yetiler kazanabilir. Çocuk, gelişen yetenekleriyle günlük yaşamında karşılaştığı problemlere karşı farklı çözümler üretebilir. Sessiz kitabın anlattığı hikâyenin mesajı, çoğunlukla karakterler üzerinden verilmektedir. Bu noktada karakter tasarımlarının, ayrıntılı şekilde planlanması gereken birden çok aşamayı barındıran bir sürece dönüşmektedir. Çocuğa yönelik eserler oluşturan sanatçıların, birtakım ilke ve hedefleri dikkate alması gibi yükümlülükleri vardır. Bu ilkelerin çocuğun ihtiyaçlarına ve görmeyi istediklerine göre şekillenmesi gerekmektedir. Görsel olarak hedef kitleye uygun şekilde, tasarım ilkeleri dahilinde hazırlanan karakter tasarımı, okuyucuyu hikâyenin içerisine dahil eder ve onun dikkatini canlı tutarak hikâye ile olan etkileşimini arttırır. Hedef kitlesinin çocuklar olduğu kitaplarda, hikâyenin özü ve karakterin tasarımı, sanatçılar tarafından özellikle dikkat edilmesi gereken hassas bir sürece dönüşmektedir. Bu tez çalışması; çocukların gelişim dönemine yönelik olan kitap türlerinin literatüre dayalı olarak araştırılması ve seçilen 7 adet sessiz çocuk kitabındaki, karakter tasarımlarının, tasarım ilkelerine göre incelenmesini içermektedir.
  • Öğe
    Tasarım alanındaki interaktif portfolyoların incelenmesi
    (Necmettin Erbakan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2023) Turgut, Şeyma; Yakar Tapu, Güllü
    Portfolyolar, sistemli ve amaçlı sunum tekniğinden oluşmaktadır. Farklı şekillerde basılı ve dijital olarak hazırlanabilen portfolyo tasarımları, yaygın kullanılan internet sayesinde web siteleri, sosyal platformlar gibi dijital ortamlarda sergilenmektedir. Araştırmanın kavramsal çerçeve bölümünde portfolyo türlerine, sunum tekniklerine, tasarım öğeleri ve kullanılan araçlara yer verilmiştir. Araştırmada incelenen beş yerli tasarımcı; GMK'dan ödül almış tasarımcılar arasından rastgele seçilirken, beş yabancı tasarımcı ise; Behance platformunda Mart ayı 2023 yılına ait en çok takdir görme oranlarına sahip ve kişisel web sitesi olanlar arasından seçilmiştir. Portfolyo niteliğindeki web siteleri, tasarımcıların; kreatif alanı, portfolyo türü, web ara yüz rengi, tipografi kullanımı ve interaktif yönü ile incelenmiştir. Yapılan araştırma sonucu; günümüz teknoloji çağında, tasarımcıların kişisel web sitelerinin portfolyoları haline geldiği gözlemlenmiştir. İnteraktif portfolyolar, statik konumda olan portfolyolara göre daha dikkat çekici, etkileşimi ve iletişimi kolay, güncel, hedef kitlesi yüksek oranlara sahip bir sunum tekniği olarak görülebilmektedir.
  • Öğe
    Kağıt kesme sanatı bağlamında çağdaş illüstrasyon örnekleri
    (Necmettin Erbakan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2023) Demir, Elif; Öztürk, Mahmut Sami
    Her şeyde olduğu gibi sanatta da bir üretim ve tüketim alışverişi görülmektedir. Ortaya çıkartılan sanat eserlerinin tükenmesi yahut kendisini tekrar etmesi durumunda yeniden var olma isteği meydana gelmekte ve bu var oluşta çeşitli sanatsal çalışmaların örneklerini görmek mümkün. Görsel iletişimin bir parçası olan illüstrasyon sanatı da bu yeniliklerden etkilenen sanat dallarından biri haline gelmektedir. Dijital sanatların boyutsal evrende artığı ve her yanımızı kapladığı 21. Yüzyılda geleneksel illüstrasyon sanatında diğer tüm sanatlar gibi modern sanatlara uyum sağlayarak yeniden ortaya çıkma serüvenini, illüstrasyon sanatında, kağıt keserek yapılan yeni eserler halinde yeniden var oluşunu görmekteyiz. Bu çalışmada illüstrasyon tarihinin gelişim evreleri içerisinde tarihsel süreci, Türk illüstrasyon sanatı, illüstrasyon sanatında kullanılan teknikleri ve geçmiş illüstrasyon sanatının bugünkü illüstrasyon sanatına etkileri ile beraber ortaya çıkartılan varyasyonlarının modern sanatlara etkilerine değinilirken, teknoloji çağında dijital İllüstrasyonları ön plana çıkması ile unutulmaya yüz tutmuş geleneksel illüstrasyon sanatlarının deneysel ve güncel teknikleriyle harmanlanarak gün yüzüne çıkma serüveninden bahsedilmektedir.
  • Öğe
    Kırmızı ödüllü araç reklamlarının göstergebilim bağlamında incelenmesi
    (Necmettin Erbakan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2023) Kabakcı, Fatih; Öztürk, Mahmut Sami
    Günümüzde reklam, üzerinde çok konuşulan kendisinden çok şey beklenen bir iletişim biçimidir. Reklam, artık hem üretici firmalar için hem de bir anlamda tüketici için vazgeçilmez bir olgu durumuna gelmiştir. Üretici işletmeler açısından hızla artan bir rekabet baskısı, tüketici ile doğrudan iletişim kurmanın olanaksızlaşması, üretilen mal ya da hizmeti tercih etmesini sağlamak için tüketicinin ikna edilmesi gibi pek çok sorunun çözümü büyük ölçüde reklamdan beklenmektedir. Kültürel bir metin olarak reklam; metafor, karikatür, mizah ve müziği kullanır ki bunlar popüler kültürün de kullandığı ögelerdir. Çağımızda fotoğrafik görüntüler, insanları adeta bir ağ gibi sarmıştır. Bulunduğumuz her yerde bu görüntülerden biri veya birkaçı ile karşı karşıya kalırız. Gördüğümüz herhangi bir resimli tasarımın ortalama %60'ı fotoğrafik yöntemlerle çözümlenmiş görsellere ayrılarak milyonlarca kişinin tarafından izlenmektedir. Bu çalışmada fotoğraf, reklam fotoğrafçılığı ve manipülasyon kavramları detaylı bir şekilde ele alınmış; Manipülasyon teknikleri kullanılarak üretilen reklam tasarımlarının göstergebilim analizleri yapılmıştır.
  • Öğe
    Etkileşimli veri görselleştirme ve uygulama örneği
    (Necmettin Erbakan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2023) Aksoy, Begüm; Yakar Tapu, Güllü
    İçinde yaşadığımız teknolojik çağ bilgiye ulaşabilmeyi çok daha kolay hale getirmektedir. Bununla birlikte bilgi ve veri bombardımanı altında kalan insan, bilgiyi daha kolay algılayabileceği kaynaklara ihtiyaç duymaktadır. Bilgi ve verilerin görsel olarak tasarlanması, insanların ihtiyaç duyduğu bilginin algılanırlığını arttırmaktadır. Veri görselleştirme, büyük miktardaki verinin basit ve anlaşılır şekilde görselleştirilmesi ile kolay algılanabilir hale getirilmesidir. İşlenmiş verilerin görselleştirilmesi, tasarımcılar tarafından yapılmakta ve bu yapılan çalışmalar veri görselleştirme tasarımı olarak adlandırılmaktadır. Günümüzde veri görselleştirme dünyada yaygın olarak kullanılmaktadır. Ülkemizde son yıllarda örnekleri çoğalmak ile birlikte hala yaygın olarak kullanılmamaktadır. Veri görselleştirme birçok alanla etkileşim halinde olmak ile birlikte verinin görselleştirilerek tasarlanması grafik alanını ilgilendirmektedir. Çalışma ortamlarına göre durağan, haraketli ve etkileşimli veri görselleştirmeler kullanılmaktadır. Bu çalışmada veri görselleştirmenin ne olduğu, hangi amaçla yapıldığı, tarihçesinden sonra etkileşimli veri görselleştirmeler üzerinde durulmaktadır. Web tasarımı bağlamında etkileşimli veri görselleştirme örnekleri incelenmiştir. Uygulama örneği olarak, Uluslararası İMMİB Erkan Avcı Mesleki Teknik Anadolu Lisesi için etkileşimli veri görselleştirme tasarımları hazırlanmıştır. Bu uygulama çalışmasının hazırlanmasındaki amaç, çok fazla öğrenci bulunan okulun karmaşık verilerine, etkileşimli veri görselleştirmeler sayesinde kolay algılanabilirlik kazandırmaktır. Bu etkileşimli veri görselleştirmeler sayesinde, okulun web sayfasından tüm verilere kolaylıkla ulaşılabilecek ve etkileşim kurulabilecektir. Uygulama ile ilgili görüşleri derlemek amacıyla nicel araştırma tekniklerinden tarama yöntemi kullanılmıştır.
  • Öğe
    Açık hava reklamcılığında yaşanan teknolojik gelişmeler
    (Necmettin Erbakan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2023-01-19) Arslan, Nebi; Kınık, Mustafa
    Günümüzde şirketler tüketicilere aynı üründen birden fazla marka seçeneği sunmakta, ancak bir adım önde olmak için promosyon araçlarını kullanmaktadırlar. Tüketici için üretim ve birden fazla seçeneğin olması pazarda rekabeti arttırmaktadır. Şirketler, yüksek kâr oranını, düşük reklam maliyetlerini korumayı, hedef kitleye ulaşmayı ve ardından da ürünü satın almayı veya hizmeti kullanmayı amaçlamıştır. Açıkhava reklamcılığı, hedef kitleye ulaşmakta ve istenilen mesajı iletmekte zorlanmadan reklam yapmaktadır. Bu ürünler mobil, sabit veya teknik olsun, tüketicinin dikkatini başarıyla çekmekte, satın almayı yapan, ürünü tanıtan ve marka bilinirliği yaratan bir reklam aracı olarak öne çıkmaktadır. Bu çalışma üç bölümden oluşmaktadır. Birinci bölümde; reklam başlığı altında reklam gelişimi ve stratejileri, reklamın gelişim süreci, reklam sınıflandırması, reklama ait özellikleri, reklam stratejileri ve reklam değerine, ikinci bölümde; açık hava reklamcılığı kavramı, açık hava reklamcılığının tarihsel gelişimi, avantaj ve dezavantajları, özellikleri, üretim teknikleri ve tüketiciye ulaşma şekillerine ve üçüncü bölümde ise; açık hava reklamcılığının uygulama alanları başlığında durağan reklam alanlarına ve hareketli reklam alanlarına değinilmiştir. Bu çalışmada, açık hava reklamcılığında yaşanan teknolojik gelişmeler bağlamında görülen değişim ve dönüşüm süreçlerinin ortaya konulması amaçlanmıştır. Bu yaklaşım sayesinde açık hava reklamları ile teknoloji etkileşiminin bulunduğu gösterilmiştir.
  • Öğe
    Gazetelerde kullanılan tipografik öğelerin sayfa tasarımı prensiplerine göre incelenmesi (Konya ili örneği)
    (Necmettin Erbakan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2022-10-21) Dalkıran, Bünyamin; Öztürk, Mahmut Sami
    Geçmişten günümüze gazeteler de önemli değişim ve ilerlemeler olmuştur. Gazetelerin içerikleri, haberlerin niteliği yanında estetik tasarımlar da okuyucu tarafından aranan bir özellik olmuştur. İçerik yanında, içeriğin nasıl verildiği, dikkatin nasıl içeriğe çekilmesi gerektiği, günümüz gazetelerinde önemli hale gelmiştir. Bu çalışmada alanla alakalı literatür araştırılmış ve gazete sayfa tasarımı prensipleri kapsamında Konya'da bulunan; on yerel gazetenin tipografik öğeleri incelemiştir. Sayfa tasarım uygulamaları; harf (font) seçimi, tipografik açıdan ana ve ara başlıkların kullanımı, metin düzeni ve sütun yapısı, boşluk (espas) düzenlemesi, dul ve yetim sözcük hatası ilkeleriyle incelenerek analiz edilmiş ve betimsel şekilde yorumlanmıştır. Değerlendirmelerde görülmüştür ki, haber sayılarının artması, basılı yayında görsel karmaşaya neden olabilmektedir. Bu görsel karmaşaların en önemlilerinden biri de tipografik öğelerin kullanımıdır. Tipografik öğelerin belirlenen ilkeler kapsamında doğru şekilde kullanılması, okuyucunun haberi anlayabilme seviyesini yükseltecektir.
  • Öğe
    Yeni medya ortamlarında grafik tasarım
    (2020) Polat, Süleyman Kayra; Kınık, Mustafa
    Günümüzde bilgisayar, bilgisayar ağları, bilgisayar dolayımlı iletişim, İnternet, web 2.0, çevrimiçi habercilik, çevrimiçi sohbet, laflama odaları, wiki, e-ticaret, e-imza, dijital medya, dijital oyun, dijital kültür, dijital imgeleme, avatar, siber uzam, sanal uzam, sanal gerçek gibi birçok kavram ile bu kavramların tanımlamış olduğu, açıkladığı toplumsal, kültürel ve ekonomik olgular günlük konuşmalarımızın doğal bir parçası haline gelmiştir. Tüm bu kavramları içeren ve bir araya getiren kavram yeni medya dır. Yeni medya araçlarının yaşamımıza girmesiyle beraber, ülkelerin çoğunda geleneksel medyaya olan ilgi azalmaktadır. Özellikle genç nüfus, haber ve bilgi alma, eğlenme, sosyalleşme ihtiyaçlarını internet erişimi olan, görsel ve işitsel özelliklere sahip, yeni medya araçlarından sağlamaktadır. Grafik tasarım, matbaacılık ve yayıncılık endüstrisinden ortaya çıkmış terim olarak ilk kez 1950'lerde kullanılmaya başlamış ve bilimsel veya teknik alanda birden fazla bilim dalının birlikte kullanıldığı görsel bir iletişim sanatıdır. İletişim, grafik tasarımın hayati ögesidir. Doğrusu, grafik tasarımı bu denli ilginç, aktif ve modern kılan şey de iletişime yönelik olmasıdır. Tasarımcı; güncel bir bilgiyi, modern bir beğeni anlayışı içinde ve yine modern araç ve malzemelerle sunmak zorundadır. Bu sebeple de yeni eğilimleri, teknolojik buluşları ve yaşadığı dönem içinde tartışılan sanatsal, felsefi, politik, sosyolojik vb. sorunları yakından izlemelidir. Yapılan araştırmada, grafik tasarım ve yeni medya arasındaki bağın ne kadar güçlü olduğu, aynı zamanda da yeni medyanın grafik tasarım sayesinde kendini ifade edebildiği bu yüzdende grafik tasarımcılar ve yazılımcıların birlikte çalışıp yeni medya ortamlarını daha verimli alanlar haline getirebilecekleri görülmüştür.