İlköğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Eğitimi Anabilim Dalı koleksiyonu

Bu koleksiyon için kalıcı URI

Güncel Gönderiler

Listeleniyor 1 - 1 / 1
  • Öğe
    Yansıtıcı düşünmenin Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi öğretmen adaylarının öğretmenlik uygulamalarına katkıları
    (Necmettin Erbakan Üniversitesi, 2017) Erdoğan, İrfan; Okumuşlar, Muhiddin
    Bu araştırmanın amacı yansıtıcı düşünmeyi geliştirici öğretim uygulamalarının Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi öğretmen adaylarının öğretimi tasarlama, uygulama ve değerlendirme süreçlerinde yansıtıcı düşünmelerine ve performanslarına etkisini belirlemektir. Çalışmanın amacının bütüncül bir yaklaşımla ele almak için karma araştırma yöntemi kullanılmıştır. Karma yöntem araştırması desenlerinden birisi olan iç içe desen (embeded design) ise araştırmanın desenini oluşturmaktadır. Bu desenin amacı, nicel ve nitel veriyi eş zamanlı olarak ya da sıralı olarak toplamaktır, fakat bir veri türü diğer veri türünü destekleyici rol oynar. Örneğin nicel bir deneysel çalışmada araştırmacı, katılımcıların deney koşullarında nasıl bir tecrübe yaşadıklarını incelemek üzere nitel veri toplayabilir. Nicel boyutta "öntest-sontest kontrol gruplu model" benimsenerek deneysel desende bir çalışma yürütülmüştür. Belirlenen yöntemi ve oluşturulan temel yapısı çerçevesinde araştırmamızın nitel boyutunda durum çalışmasının (case study) kullanılması uygun görülmüştür. Çalışılacak durum "yansıtıcı düşünmeyi geliştirici uygulamalar destekli öğretmenlik uygulaması"dır. Araştırmanın çalışma grubunu 2015-2016 öğretim yılı bahar döneminde, Necmettin Erbakan Üniversitesi İlahiyat Fakültesi İlköğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Öğretmenliği bölümünde 4. sınıfta okumakta olan ve "Öğretmenlik Uygulaması" dersini alan öğretmen adayları oluşturmaktadır. 20 kişi deney grubu, 20 kişi de kontrol grubu olmak üzere gönüllü olarak araştırmaya katılmak isteyen toplam 40 öğrenci çalışma grubuna dahil edilmiştir. Araştırma verilerinin toplanmasında YANDE (Yansıtıcı Düşünme Eğilimi) Ölçeği, Yansıtıcı otobiyografi görüşme formu, ders planları, ders öncesi ve sonrası katılımcı yansıtıcı günlükler, akran değerlendirme formları, gözlem kayıtları ve uygulama sonrası görüşme formu veri toplama aracı olarak kullanılmıştır. Nicel verilerin analizinde gerekli varsayımların karşılanması durumunda parametrik testler olarak bağımsız gruplar t testi ile bağımlı gruplar t testi kullanılırken, puanların normal dağılım göstermediği durumlarda Mann Whitney U testi ve Wilcoxon İşaretli Sıralar testi kullanılmıştır. Araştırmanın nitel boyutunda deney grubu katılımcılarından elde edilen verilerin analizinde içerik analizi kullanılmıştır. Elde edilen bulgulara göre, öğretmen adayları mevcut haliyle öğretmenlik uygulaması dersini faydasız bulmaktadırlar. Yansıtıcı düşünmeyi geliştirici etkinlikler destekli öğretmenlik uygulaması öğretmen adaylarının yansıtıcı düşünme eğilimlerini geliştirmektedir. Öğretmen adayları, öğretim için planlama yapmanın önemini kavramışlardır. Öğretimi uygulama aşamasında özgüven kazanmışlar, derslerinde yöntem ve teknik çeşitliliği geliştirmişler, sınıf yönetimi ve zaman yönetimi konusunda temel beceriler geliştirmişlerdir. Öğretimi değerlendirme konusunda farkındalık geliştirmişler, kendi öğretim etkinliklerini değerlendirme alışkanlığı kazanmışlardır. Açık fikirlilik tutumu geliştirmişler, meslektaşlar arası işbirliği geliştirmeye istekli hale gelmişlerdir. Bu sonuçlara göre DKAB öğretmen eğitiminde uygulamaya ağırlık verilmeli, okul deneyimi ve öğretmenlik uygulaması dersleri daha erken sınıflara çekilmelidir. DKAB öğretmen yetiştirme programında hem teorik derslerde hem de uygulamalı derslerde yansıtıcı düşünmeye yer verilmelidir. Teorik bilgi ile uygulama arasında köprü kurmaya özel bir gayret sarf edilmeli, okul ve üniversite işbirliği geliştirilmelidir.