Konya'da Ali Gâv Tekkesi, vakıfları ve vakfiyeleri
Tarih
Yazarlar
Dergi Başlığı
Dergi ISSN
Cilt Başlığı
Yayıncı
Erişim Hakkı
Özet
Konya Şehir merkezinde bulunan Ali Gâv Tekkesi'nin inşa tarihini aydınlatacak bir yazıta veya arşiv belgesine bugüne kadar rastlanılamamıştır. Yapılan araştırmalar XII-XIII. yüzyıl Selçuklu eseri olduğuna işaret etmektedir. Ali Gâv Tekkesi, aslında Bektaşilere ait bir tarikat yapısıdır. Türbe, mescit, aşevi, hazire gibi ünitelerden oluşmaktadır. Bina, XVII. yüzyıl başlarında büyük ölçüde harap olmuş, birçok defalar onarım geçirmiştir. Konya Valisi Ferit Paşa, fonksiyonunu kaybetmeye başlayan tekkeyi eski Konya Mebusu Hadimli Mehmed Vehbi Efendi'ye vermiş, o da hayırseverlerin yardımıyla buraya XIX. yüzyılın sonlarında, "Mahmudiye" adı verilen dört hücreli bir medrese inşa etmiş, burası için 13 Kasım 1900'de bir nukud vakfı düzenletmiştir. Bazı üniteleri yakın zamana kadar ayakta bulunan tekke, kullanılamayacak durumdayken 2013'te Konya Büyükşehir Belediyesi tarafından aslına uygun bir şekilde yeniden yaptırılmıştır. Ali Gâv Tekkesi, Bektaşilere ait bir tasavvuf yapısı olduğu için Bektaşi kökenli birisi şeyhliğe atanırdı. Bununla birlikte Konya'da Bektaşi bulunmadığı için tekke boş durmuş, şeyh sembolik olarak görev yapmıştır. 1826'da Bektaşilik yasaklanınca tekke Mevlevilere tahsis edilmiştir.
Until now, no archive document or epigraph which enlightens the date of construction of the Lodge of Ali Gav located in Konya city center is found. Researches point that it is 12th-13th century Seljuk-made. Lodge of Ali Gav belonged to the cult of Bektashi. It consisted of units as shrine, masjid, soup kitchen and hazire (burial area reserved for special people especially in mosques or Sufi lodges). The structure ruined at the beginning of 17th century, it was renovated several times. Konya governor Ferit Pasha handed over this lodge which was losing its function, to Hadim-born Mehmed Effendi who built a fourcell madrasah named "Mahmudiye" with the help of some benefactors and then had arranged a money foundation on 13th of November, 1900. Despite with some units standing still while in not good condition the lodge had reconstructed in 2013 as it was original by Konya Metropolitan Municipality. Since the lodge of Ali Gav belonged to Bektashi Sufism, one Bektashi rooted person was being assigned to its sheikdom. Yet there was no Bektashi in Konya, lodge was empty and sheiks assigned were working symbolically. After Bektashism was prohibited in 1826, the lodge was handed over to Mevlevis.












