Yazar "Çoklar, Ahmet Naci" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 8 / 8
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Determining the Reasons of Technostress Experienced by Teachers A Qualitative Study(2016) Çoklar, Ahmet Naci; Efilti, Erkan; Şahin, Yusuf Levent; Akçay, ArifSon yıllarda eğitime, bilgi ve iletişim teknolojilerinin yoğun bir şekilde entegrasyonu söz konusudur. Bu süreçte liderlik ve kullanım şekline yön veren öğretmenler önemli rol oynamaktadır. Bakanlık tarafından yapılan teknolojik yatırımlar ve eğitim sistemin işleyişinde yoğun teknoloji kullanımı gerekliliği nedeni ile öğretmenlerden yoğun bir teknoloji kullanımı beklenilmektedir. Ancak bu beklenti, öğretmenler açısından birtakım olumsuzluklara yol açabilmektedir. Söz konusu olumsuzluklardan birinin, teknolojiden kaynaklı stres anlamında kullanılan ve teknoloji kullanımının bedeli olarak görülen "teknostres" olduğu söylenebilir. Bu araştırmada, dahil oldukları entegrasyon süreci gereği yoğun teknoloji kullanımı zorunluluğunun muhatabı olan öğretmenlerin teknostres nedenlerini belirlemek amaçlanmıştır. Bu amaçla teknolojiyi yoğun bir şekilde kullanan 64 öğretmenden açık uçlu soru formu ile veri toplanmış, içerik analizi ile elde edilen 117 farklı görüşten temalar oluşturulmuştur. Buna göre öğretmenlerin teknostres nedeni olan beş temel neden ifade edilmiştir; kişisel problemler, teknik problemler, eğitim odaklı problemler, sağlık problemleri ve zaman problemi. Ayrıca öğretmenlerin teknostres nedenleri dağılımlarının cinsiyete göre farklılaştığı da görülmüştür.Öğe Eğitim Araştırmasına Yönelik Tutum ile Akademik Güdülenme ve Akademik Özyeterlik Arasındaki İlişki(2018) Makhabbat, Assylbek; Çoklar, Ahmet Naci; Gündüz, ŞemseddinEğitim sistemi içerisinde yapılan yenilik veya zamana bağlı olarak oluşan şartlar değişim ihtiyacını beraberinde getirmektedir. Sistem olarak bu değişiklikler ilgili birimler tarafından gerçekleştirilirken, sınıf içerisinde değişim öğretmen eliyle olmaktadır. Öğretmen adaylarına eğitim fakültelerinde 2006 yılından itibaren bilimsel araştırma yöntemleri isimli ders verilmektedir. Bu araştırmanın amacı, son sınıf öğretmen adaylarının eğitim araştırmalarına yönelik tutumları ile akademik güdülenme ve akademik öz yeterlik arasındaki ilişkiyi belirlemektir. Bu amaçla 2015-2016 eğitim öğretim yılında, Necmettin Erbakan Üniversitesi, Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesinde öğrenim gören 234 öğretmen adayından veri toplanmıştır. Araştırmanın sonucunda öğretmen adaylarının eğitim araştırmalarına yönelik tutumları ile akademik özyeterlik ve akademik güdülenme düzeyleri yüksek bulunmuştur. Cinsiyet ve akademik kariyer yapma isteği eğitim araştırmalarına yönelik tutum için önemli bir öğe olmazken, öğrenim görülen bölüm önemli bir öğedir. Eğitim araştırmalarına yönelik tutum ile akademik güdülenme ve akademik özyeterlik arasında pozitif yönde ve orta düzeyli bir ilişki bulunmuştur.Öğe Engelli çocuğa sahip anne-babaların çocuğu ile ilgili internetten yararlanma durumları(2016) Efilti, Erkan; Çoklar, Ahmet Naciİnternet kolay erişim ve çoklu ortam desteği sayesinde, her alanda olduğu gibi özel eğitim alanında da temel bilgi kaynağı konumundadır. Engelli çocuğa sahip ailelerde, gerek iletişim gerek destek amaçlı bilgi boyutunda internetten yararlanmaktadır. Bu araştırmada engelli çocuğa sahip ailelerin internet kullanım profilleri ile engelli çocukları için interneti kullanım durumları araştırılmıştır. Bu amaçla işitme, fiziksel ve zihinsel engelli çocuğa sahip 15'er aile ile (toplam 45 anne-baba) ile görüşme yapılmıştır. Araştırma nitel yöntemle desenlenmiş, elde edilen veriler içerik analizi ile analiz edilmiştir. Bu kapsamda odak noktası engelli çocuk olarak kabul edilmiş olup, engelli çocuğa sahip olan ailelerin internet kullanımı ile aşağıdaki bulgular elde edilmiştir. Engelli çocuğa sahip olan ailelerin yarıya yakını internetten yeterince yararlanamadığını söylemektedir. Yararlanamama nedeni olarak en çok internet okuryazarı olmama, internette sunulan bilginin karmaşıklığı ve kullanmak istememe nedenlerini ifade etmişlerdir. Engel türüne göre ailelerin internetten yararlanma konusundaki düşünceleri değişmekte olup, özellikle işitme engelli aileler fiziksel ve zihinsel engelli çocuğu olan ailelere göre daha çok interneti kullandıklarını belirtmişlerdir. İnternetten yeterince yararlandığını ifade eden ailelerin en çok yararlandığı konular ise çocuğun nasıl eğitim alacağı, çocuğunun engeli ile ilgili konular, çocuğun engelini tedavi ettirme yolları ile ilgili ve çocuğun kullanması gereken cihazları arama şeklinde sıralanabilir. Bu konuda internetin iyileştirmesine yönelik ailelerin getirdiği öneriler ise ailelerin kendilerine yönelik eğitimlerin verilmesi ve bilinçlendirilmesi, internetteki bilginin daha sade ve anlaşılabilir olarak sunulması, sitelerin sade tasarlanması gibi öneriler olmuştur.Öğe Farklı İnternet Kullanım Alışkanlığına Sahip Çocukların İnsani Değerler Gelişimlerinin İncelenmesi(2015) Kılıçer, Kerem; Çoklar, Ahmet NaciSosyal yaşamın bir parçası haline gelen İnternet, sahip olduğu etkileşim özelliğiyle çocukların ahlaki ve insani değer gelişimleri üzerinde olumsuz etkilere neden olabilmektedir. Araştırmanın amacı, farklı İnternet kullanım alışkanlığına sahip çocukların sorumluluk, arkadaşlık, barışçıl olma, saygı, doğruluk ve hoşgörü değerlerini kapsayan insani değerler gelişimlerini incelemektir. Bu kapsamda araştırma 6'ncı, 7'nci ve 8'inci sınıflarında öğrenim gören 521 ilkokul öğrencisiyle gerçekleştirilmiştir. Verilerin analizinde öncelikle, internet kullanım alışkanlıkları açısından benzer özellikler sergileyen öğrencilerin dahil oldukları kategorileri belirleyebilmek için kümeleme analizi yapılmıştır. Daha sonra, her bir kümeyi değerlendirebilmek için çapraz tablolar, ortalamalar, yüzdeler ve frekanslar hesaplanmıştır. Ayrıca kümeler açısından insani değerler düzeyinin anlamlı bir şekilde farklılaşıp farklılaşmadığı tek yönlü varyans analizi (ANOVA) ile test edilmiştir. Araştırma sonucunda, İnternet kullanım süresi ve İnternette iletişim kurma, oyun oynama, öğrenme ve vakit geçirme sıklığı değişkenleri açısından öğrencilerin dört farklı kümeye ayrıldığı belirlenmiştir. Ayrıca İnterneti en yoğun kullanan küme ile en az kullanan küme arasında sorumluluk, barışçıl olma, saygı değerleri ve genel olarak insani değerler açısından anlamlı farklılığın olduğu belirlenmiştir.Öğe Ortaokul Öğrencilerinin Dijital Aşırmacılık Yapma Şekil ve Nedenlerinin Belirlenmesi(2016) Çoklar, Ahmet Naci; Uzun, FeyzaGünümüzde internet temel bilgi kaynağı durumundadır. İnternetin usulsüz, etik dışı kullanımı ise dijital aşırmacılık kavramı ile ifade edilmektedir. Bu çalışmanın amacı, ödevleri nedeniyle interneti bilgi kaynağı olarak sıklıkla kullanan ortaokul öğrencilerinin görevlerini gerçekleştirirken dijital aşırmacılık durumlarını ve bu davranışa başvurma nedenlerini belirlemektir. Araştırma nitel bir çalışma olup, olgubilim olarak desenlenmiştir. Araştırmaya amaçlı örnekleme yöntemi ile seçilen ve 2013-2014 öğretim yılında öğrenim gören 22 ortaokul öğrencisi katılmıştır. Veriler geliştirilen yarıyapılandırılmış görüşme formu ile toplanmış ve içerik analizi yöntemi ile analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda öğrencilerin kopyala yapıştır, hazır ödev kullanma, içeriği değiştirerek ödevi teslim etme, internetten cevapları bulma, resim kullanma ve arkadaşlar ile ödev alıp verme şeklinde dijital aşırma yaptıkları sonucu bulunmuştur. Ayrıca, öğrenciler zaman kazandırma, kolaylık sağlama, yazmaya üşenme, yanlış yapma kaygısı, kitap ile ödevin zor olması, internetin eğlenceli olması ve kendine güvenememe nedenleri ile dijital aşırmacılık yaptıklarını belirtmişlerdirÖğe Sosyal medya kullanıcılarına ait siber davranışların insani değerler bağlamında incelenmesi(2018) Çoklar, Ahmet Naci; Kılıçer, Kerem; Özeke, VildanGenelde bilgi ve iletişim teknolojilerinde (BİT) özelde ise internette yaşanan gelişmeler, teknolojinin insan yaşamına kattığı anlamın ağırlığını giderek artırmaktadır. Özellikle sosyal medya adı verilen sosyo-dijital mecranın toplumsal yaşam üzerindeki dönüştürücü etkisi gün geçtikçe daha çok hissedilmektedir. Etkileşimli yapısıyla tüm bireyleri içine alan sosyal medya, oluşturduğu siber topluluklar ile bireylerin küresel düzeyde siber etkileşimler kurabilmesine olanak sağlamaktadır. Bu bağlamda araştırma ile aktif sosyal medya kullanıcılarının sergiledikleri dijital davranışlar, siber insani değerler bağlamında derinlemesine incelenmiştir. Betimsel ve ilişkisel tarama modeline göre tasarlanan araştırmada 2719 sosyal medya kullanıcısından veri toplanmıştır. Araştırma sonucunda; kadınların erkeklere göre, evlilerin bekarlara, sosyo-ekonomik statüsü ve bireysel olarak aylık geliri yüksek olanların düşük olanlara göre siber insani değerler düzeyinin daha yüksek olduğu ve algılanan kişilik tipleri ile aile ortamı açısından siber insani değerler düzeyinin farklılaştığı bulunmuştur.Öğe Sınıf Öğretmenliği Öğretmen Adaylarının Teknolojik Pedagojik İçerik Bilgisi Yeterliklerinin Cinsiyet ve BİT Kullanım Aşamaları Bağlamında İncelenmesi(2014) Çoklar, Ahmet NaciBu çalışmanın amacı, sınıf öğretmen adaylarının teknolojik pedagojik İçerik bilgisi (TPİB) yeterliklerinin cinsiyet ve BİT kullanım aşamaları bağlamında incelemektir. Bu amaçla farklı üniversitelerden 276 son sınıf öğretmen adayına TPACK-Deep ölçeği uygulanmıştır. Araştırma sonucunda öğretmen adaylarının ileri düzey TPİB yeterliklerine sahip oldukları, bu yeterlikler için cinsiyetin uzmanlaşma faktörü dışında önemli olmadığı sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca öğretmen adaylarının BİT kullanımında sahip olduğu yenilik düzeyleri olan tutunma, kavrama, etkileme ve yenileme aşamalarındaki durumları BİT kullanım aşamaları olarak adlandırılmaktadır. BİT kullanım aşamalarının TPİB'in doğrudan bir belirleyicisi olduğu görülmüş ve TPİB eğitim modelleri geliştirilirken BİT kullanım aşamalarının da dikkate alınması önerisinde bulunulmuştur.Öğe Technology Literacy According to Students: What is It, Where are We and What Should We Do for Parents and Children?(2014) Çoklar, Ahmet Naci; Şahin, Yusuf LeventNowadays, there is a swift transformation in Information and Communications Technology (ICT) and all technological devices and tools affect our lives both on an individual and societal level with their innovations. Especially such technological devices as computers, mobile phones and tablet PCs require us to know how to use these technologies efficiently, therefore aiming to make their use and the lives of individuals and societies much easier. In this view, the concept of technology literacy comes to the prominence. In this study designed qualitatively, the opinions of 25 students from the Department of Computer Education and Instructional Technologies about the term technological literacy are collected. A definition is made using these concepts while students define technological literacy as becoming aware and following, ability to use, problem solving and benefiting from its use in social life. In addition to that, students stated negative opinions about the society in which they live. They stated that there is an unconscious and purposeless or limited technology use even though the use of technology differs to a great extent in terms of age. Students also made a recommendation for parents and children to get education on technology, to acquire further information and to keep a close track on technology.