Necmettin Erbakan Üniversitesi Kurumsal Akademik Arşivi
DSpace@Erbakan, Necmettin Erbakan Üniversitesi tarafından doğrudan ve dolaylı olarak yayınlanan; kitap, makale, tez, bildiri, rapor, araştırma verisi gibi tüm akademik kaynakları uluslararası standartlarda dijital ortamda depolar, Üniversitenin akademik performansını izlemeye aracılık eder, kaynakları uzun süreli saklar ve yayınların etkisini artırmak için telif haklarına uygun olarak Açık Erişime sunar.

Güncel Gönderiler
Ortaöğretim 10. sınıf biyoloji dersi hücre bölünmesi ünitesinin bilgisayar destekli animasyonlarla öğretiminin öğrenci başarısına etkileri
(Necmettin Erbakan Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024) Otlu, Sümeyye; Dinç, Muhittin
Bu çalışmada, Ortaöğretim 10. Sınıf biyoloji dersi ünitesi olan hücre bölünmesi konusunun, bilgisayar destekli animasyonlar ile anlatılmasının öğrenmede ne derece etkili olduğunu belirlemek amaçlanmıştır. Araştırma 2023-2024 Eğitim-Öğretim yılında gerçekleştirilmiştir. Araştırma süreci 4 hafta sürmüştür. Çalışmanın örneklemini, Ankara ili Altındağ ilçesinde bulunan İnönü Anadolu lisesinde öğrenim gören 48 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada nicel araştırma yöntemi olan ön test-son test kontrol gruplu yarı deneysel desen kullanılmıştır. Veri toplama aracı olarak 31 sorudan oluşan çoktan seçmeli biyoloji başarı testi kullanılmıştır. Öğrencilerin hücre bölünmesi konusundaki akademik başarıları, Biyoloji Başarı Testi ile ölçülmüştür. Araştırmada, ön bilgileri birbirine denk olan iki sınıf, deney ve kontrol grubu olarak ayrılmıştır. Deney gurubunda 24, kontrol grubunda 24 öğrenci yer almaktadır. Güvenirlilik analizi yapılmış olan hücre bölünmesi ile ilgili sorular, her iki gruba ön test olarak uygulanmıştır. Hücre bölünmesi ünitesi, kontrol grubuna geleneksel yöntemle, deney grubuna da konu ile ilgili animasyonlar kullanılarak anlatılmıştır. Anlatımların sonunda biyoloji başarı testi, son test olarak iki gruba da uygulanmıştır. Elde edilen sonuçlar SPSS programı ile analiz edilmiştir. Çalışma sonucunda elde edilen bulgulara göre geleneksel anlatımın yapıldığı kontrol grubunda ve animasyonlarla anlatım yapılan deney grubunda başarı artmıştır. Her iki grubun son testlerini karşılaştırdığımızda, deney gurubundaki başarı artışının kontrol grubuna göre daha fazla olduğu belirlenmiştir. Hücre bölünmesi konusunda animasyon kullanımının, öğrenci akademik başarısını artırdığı belirlenmiştir. Biyoloji dersinde animasyon kullanımının yaygınlaştırılması önerilmiştir
Türkiye'de görsel sanatlar alanında yetenekli bireylere yönelik yazılan lisansüstü tezlerin incelenmesi
(Necmettin Erbakan Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024) Karadoğan, Fatma Aybike; Genç, Mehmet Ali
Bu araştırma, 2024 yılına kadar Türkiye'de üstün yeteneklilerin görsel sanatlar alanında yazılan lisansüstü tezleri kapsamlı bir şekilde değerlendirmeyi amaçlayan nitel bir çalışmadır. Veriler doküman incelemesi tekniğiyle toplanmış ve literatür tarama yöntemi kullanılmıştır. Araştırmada, Türkiye'de üstün yetenekli öğrencilerin görsel sanatlar alanında yapılmış araştırmaları incelenmiştir. Nitel araştırmanın amacına uygun olarak, YÖK Ulusal Tez Merkezi'nden elde edilen tezler içerik analizi yöntemi ile değerlendirilmiştir. Tarama sonucunda, "üstün yetenekli" kelimesi ile yapılan aramada 262 kayıt bulunmuş, bunlardan sadece 41 tanesi görsel sanatlar eğitimi ile ilgili olarak belirlenmiştir. Bu 41 tezin 28'i yüksek lisans (%68.3) ve 13'ü doktora (%31.7) düzeyindedir. Gazi Üniversitesi, 12 tezle (%29.3) en fazla teze sahip üniversite olarak öne çıkarken, Necmettin Erbakan Üniversitesi 4 tezle (%9.8) ikinci, Dokuz Eylül Üniversitesi ise 3 tezle (%7.3) üçüncü sıradadır. Tezlerin %58.5'i eğitim ve öğretim, %19.5'i güzel sanatlar, %17.1'i eğitim ve öğretim ile güzel sanatlar, %2.4'ü eğitim ve öğretim ile müzecilik, ve %2.4'ü eğitim ve öğretim ile sosyoloji konularını kapsamaktadır. Araştırma yöntemlerine göre dağılımda, nitel yöntemler %58.5 ile en yaygın kullanılan yöntem iken, nicel yöntemler %19.5, karma yöntem ise %22.0 oranında tercih edilmiştir. Yazarların cinsiyet dağılımında, tezlerin %41.5'i erkek, %58.5'i kadın yazarlara aittir, bu da kadın araştırmacıların bu alanda daha fazla temsil edildiğini göstermektedir. Yıllara göre dağılım incelendiğinde, 2005-2010 arasında yıllık tez sayısı sabit ve düşüktür, ancak 2019 ve 2023 yıllarında belirgin artışlar gözlenmiştir. Bu sonuçlar, görsel sanatlar alanında yapılan tezlerin büyük çoğunluğunun eğitim ve öğretim konularına odaklandığını ve nitel araştırma yöntemlerinin yaygın olarak tercih edildiğini göstermektedir. Araştırmada elde edilen bulgular, görsel sanatlar alanında üstün yetenekli bireylerin tanılanması, bu bireylerin ve öğretmenlerinin karşılaştıkları zorluklar, üstün yetenekli bireylerin eğitimleri gibi konulara ışık tutmaktadır. Bu çalışma, Türkiye’de görsel sanatlar eğitimine yönelik akademik çalışmaların genel bir değerlendirmesini sunmakta ve bu alandaki araştırma boşluklarını belirleyerek gelecekte yapılacak çalışmalar için önemli bir temel oluşturmaktadır.
7. sınıf din kültürü ve ahlak bilgisi dersinde eğitsel oyun yöntemi kullanımının akademik başarı ve tutuma etkisi
(Necmettin Erbakan Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024) Gülbaşı, Havva; Erdoğan, İrfan
Bu araştırmanın amacı din öğretiminde eğitsel oyun yöntemi kullanımının, Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi dersini alan 7. sınıf öğrencilerinin akademik başarı düzeylerine ve derse karşı tutumlarına etkisini incelemektir. Araştırma ‘Güzel Ahlaki Tutumlar’ ünitesi ‘Doğruluk, Adalet, Sabır, Saygı, Özdenetim’ konuları özelinde gerçekleştirilmiştir. Çalışmamızda konunun bütüncül bir yaklaşımla değerlendirilebilmesi için karma araştırma yöntemi kullanılmıştır. Karma yöntem araştırma desenlerinden birisi olan iç içe gömülü desen (embeded design) ise araştırmanın desenini oluşturmaktadır. Çalışmanın nicel boyutunda ön test son test kontrol gruplu yarı deneysel desen tercih edilmiştir. Araştırma 2023-2024 eğitim öğretim yılında, bir İmam Hatip Ortaokulunda öğrenim gören 20 öğrenci deney grubu 20 öğrenci kontrol grubunda olmak üzere toplam 40 öğrenci ile gerçekleştirilmiştir. Veri toplama aracı olarak Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Dersi Tutum Ölçeği, Akademik Başarı Testi ve yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Araştırmanın deneysel boyutunda elde edilen nicel verilerin analizinde istatistiksel analiz paket programı SPSS 21 kullanılmıştır. Gerekli varsayımları karşılama durumuna göre parametrik testlerden bağımlı gruplar t testi ve bağımsız gruplar t testi ile parametrik olmayan testlerden Wilcoxon işaretli sıralar testi ile Mann Whitney U testi kullanılmıştır. Elde edilen bulgulara göre, geleneksel yöntemle işlenen dersler öğrenciye akademik başarı anlamında istenilen düzeyde fayda sağlamamaktadır. Eğitsel oyun metodu kullanılarak işlenen dersler öğrencinin dersteki başarı düzeyinin yükselmesinde ve derse karşı olumlu tutum geliştirmesinde anlamlı bir fark oluşturmaktadır. Din eğitiminde eğitsel oyun yöntemi kullanımının başarı düzeyini artırmada ve davranış geliştirmede öğrencilerin aktif katılımını sağlayarak; dinamik bir süreç, eğlenceli, heyecanlı ve verimli bir öğrenme ortamı oluşturulmada yararlı olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Eğitim bilişim ağı kullanılarak yapılan uzaktan ve yüz yüze kesirler öğretiminin öğrencilerin akademik başarıları üzerine etkisi
(Necmettin Erbakan Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024) Bağ, İdiye Hilal; Aydın, Bünyamin
Bu çalışma, Eğitim Bilişim Ağı (EBA) kullanılarak gerçekleştirilen uzaktan ve yüz yüze kesirler öğretiminin, öğrencilerin matematik dersindeki akademik başarılarına etkisini karşılaştırmayı amaçlamaktadır. Çalışma İstanbul’un Arnavutköy ilçesindeki Anafartalar Ortaokulunda öğrenim gören 36 öğrenci ile gerçekleştirilmiştir. Deney ve kontrol grubundaki öğrenciler eşit sayıda 18’er kişi olarak araştırmaya katkı sağlamışlardır. Deney grubundaki öğrencilere Eğitim Bilişim Ağı üzerinden yüz yüze kesirler ünitesine ait gerekli kazanımlar verilirken kontrol grubundaki öğrencilere ise yine EBA üzerinden uzaktan eğitim ile öğretim yapılmıştır. Araştırma 2023-2024 eğitim öğretim yılının 2. Döneminde “Kesirler” ünitesi boyunca sürdürülmüştür. Öğrencilere Kesirler Akademik Başarı Testi (KABT) ön test ve son test olarak ayrı ayrı yaptırılmıştır. KABT ön test eğitimin öncesinde, KABT son test ise eğitimin sonunda uygulanmıştır. Uygulanan ön test ve son test verilerinden elde edilen sonuçlar Excel programıyla düzenlenmiş, düzenlenen veriler SPSS programıyla istatistiksel sonuçlara dökülmüştür. İstatistiksel analizlerde İlişkisiz Örneklem T Testi, Mann Whitney U Testi ve Wilcoxon İşaretli Sıralar Testi kullanılmıştır. Yapılan araştırmanın sonucunda deney grubu ile kontrol grubunun KABT son test puanları arasında anlamlı bir farklılık bulunmuştur. Bu anlamlı farklılık deney grubu lehine çıkmıştır. Araştırmanın bulguları, EBA ile desteklenmiş yüz yüze eğitimin, öğrencilerin matematik dersindeki kesirler konusundaki akademik başarılarını, EBA ile desteklenmiş uzaktan eğitime göre daha fazla artırdığını göstermiştir. Bu sonuç, yüz yüze eğitimde sağlanan öğretmen-öğrenci etkileşiminin, anlık geri bildirimin ve bireysel desteğin, öğrencilerin konuyu daha iyi anlamalarına ve öğrenme süreçlerini pekiştirmelerine yardımcı olduğunu ortaya koymuştur. Bu nedenle, EBA destekli yüz yüze eğitimin, öğrencilerin matematik dersindeki başarılarını artırmada daha etkili olduğu ve bu modelin eğitim sürecinde daha fazla tercih edilmesi gerektiği vurgulanmıştır.
Bilgisayarsız kodlama etkinliklerinin 5. sınıf öğrencilerinin problem çözme becerileri ve kodlama öğrenimine yönelik tutumları üzerindeki etkisi
(Necmettin Erbakan Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024) Öksüz, Elife; Usta, Ertuğrul
Günümüzün teknoloji merkezli dünyasında, kodlama eğitiminin 21. yüzyıl becerilerini geliştirmedeki hayati değeri, çocukların günlük yaşamlarında kodlama sistemiyle çalışan ürünlerin giderek yaygınlaşmasına paralel olarak daha fazla kabul görmektedir. Teknolojiyle iç içe geçmiş dünyalarında, çocuklardan beklenen teknolojiyi etkin bir şekilde kullanmalarının ötesinde, makinelerin nasıl düşündüğünü ve çalıştığını anlamaları ve gelecekte onları daha iyi bir dönüşüme ulaştıracak gerekli bilgi ve becerilerle donatılmalarıdır. Bu farkındalıkla beraber kodlama eğitimini küçük yaştaki çocuklar için ilgi çekici ve eğlenceli hale getirmek ve aynı zamanda çocukların gelişim özelliklerine uygun kodlama araçları geliştirmek için dünyada ve ülkemizde araştırmaların yapıldığı görülmektedir. Çocukların kodlama kavramını günlük yaşam ve görevlerle ilişkilendirmesine ve kodlar üzerinde somut pratik uygulamalar yapmasına olanak tanıyan bilgisayarsız kodlama araçları, programlamaya başlamak için önerilen etkinlikler arasında yer almaktadır. Bu bilgilerin ışığında, araştırmanın amacı, bilgisayarsız kodlama etkinliklerinin ortaokul 5. sınıf öğrencilerinin problem çözme becerileri ve kodlama öğrenimine yönelik tutumları üzerindeki etkisini belirlemektir. Çalışmada, karma (mixed) araştırma desenlerinden açımlayıcı sıralı desen kullanılmıştır. Araştırmanın nicel bölümü deneysel bir çalışma olup ön test-son test tek gruplu zayıf deneysel desen ile gerçekleştirilmiştir. Çalışmanın araştırma grubunu, 2023-2024 eğitim-öğretim yılında Konya'nın Selçuklu ilçesinde bir devlet okulunda öğrenim gören 35 kız ve 24 erkek öğrenciden oluşan 5. sınıf öğrencileri oluşturmaktadır. Araştırmanın nicel verilerinin toplanmasında, araştırmacı tarafından geçerlik güvenirlik çalışması gerçekleştirilmiş olan kodlama eğitimine yönelik tutum ölçeği (Karaman ve Büyükalan Filiz, 2019) ve problem çözme ölçeği (Kardaş, Anagün ve Yalçınoğlu, 2014) kullanılmıştır. Nitel veriler ise, araştırmacı tarafından geliştirilen ve öğrencilerin öğrenme sürecine ilişkin görüşlerinin alındığı görüş bildirme formu ile elde edilmiştir. Araştırmada öncelikle, çalışma grubuna kodlama eğitimine yönelik tutum ölçeği ve problem çözme ölçeği ön test olacak şekilde uygulanmıştır. 10 hafta süren araştırmada, çalışma grubu öğrencileri ile bilgisayarsız kodlama etkinlikleri gerçekleştirilmiştir. Sonrasında çalışma grubuna kodlama eğitimine yönelik tutum ölçeği ve problem çözme ölçeği son test olacak şekilde tekrar uygulanarak araştırmanın nicel verileri toplanmıştır. Ayrıca çalışma grubundaki öğrencilerden görüş bildirme formu aracılığıyla nitel veriler elde edilmiştir. Elde edilen nicel veriler, SPSS 22 İstatistik Programı kullanılarak analiz edilmiştir. Nitel veriler ise içerik analizi ile çözümlenmiştir. Nitel verileri açıklamak için yüzde ve frekans değerleri kullanılmıştır. Araştırma bulgularına göre bilgisayarsız kodlama etkinliklerinin ortaokul beşinci sınıf öğrencilerinin problem çözme becerileri ve kodlama öğrenmeye yönelik tutumları üzerinde anlamlı düzeyde ve olumlu yönde etkisi olduğu görülmüştür. Ayrıca araştırmada elde edilen nitel verilerinde nicel verileri desteklediği bulunmuştur.