Yazar "Şahin, Mustafa" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 2 / 2
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Liselere Geçiş Sistemi (LGS) matematik sorularının matematik dersi öğretim programına ve yenilenmiş bloom taksonomisine göre incelenmesi(Necmettin Erbakan Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022) Şahin, Mustafa; Yumuşak, GüngörBu çalışma 2018-2021 yılları arasında uygulanan LGS’de sorulan matematik sorularını 8. sınıf Matematik Dersi Öğretim Programı ve Yenilenmiş Bloom Taksonomisi(YBT) kapsamında değerlendirmek amacıyla gerçekleştirilmiştir. Çalışmada nitel araştırmanın durum çalışması deseni kullanılmış ve veriler doküman incelemesi yöntemi kullanılarak elde edilmiştir. Bu amaçla 80 matematik sorusu ve 50 kazanım incelenmiştir. Soruların YBT’ye sınıflandırılması öncelikle araştırmacı tarafından literatürde bulunan önceki çalışmalar ve YBT’ye göre hazırlanan ölçütler göz önüne alınarak yapılmış daha sonra uzman görüşü alınarak yeniden düzenlenmiştir. Yapılan sınıflandırmanın güvenilir ve kabul edilebilir olduğu uzman görüşleriyle sağlanmıştır. Anderson ve Krathwohl önderliğinde tek boyutlu olan orijinal taksonomideki eksiklikleri gidermek ve onu modernize etmek için gerçekleştirilen çalışmalar neticesinde ortaya çıkan Yenilenmiş Bloom Taksonomisi yatay ve dikey olmak üzere iki boyuttan oluşmaktadır. Dikey boyutunun bilgi, yatay boyutunun bilişsel süreç olarak adlandırıldığı yeni taksonomide basamaklar arasındaki hiyerarşi çok katı değildir. Dikey boyut öğrencilerin ne bildiğine yatay boyut ise öğrencilerin nasıl düşündüğüne cevap aramaktadır. Araştırma bulgularına göre 2018 LGS matematik sorularının 1’i kavramsal bilginin uygulama, 1’i kavramsal bilginin çözümleme, 10’u işlemsel bilginin uygulama ve 8’i işlemsel bilginin çözümleme basamaklarında yer almaktadır. 2019 LGS matematik sorularının 1’i kavramsal bilginin anlama, 1’si işlemsel bilginin anlama 7’si işlemsel bilginin uygulama, 8’i işlemsel bilginin çözümleme ve 3’ü işlemsel bilginin değerlendirme basamaklarında yer almaktadır. 2020 LGS matematik sorularının 1’i kavramsal bilginin anlama, 2’si işlemsel bilginin anlama, 7’si işlemsel bilginin uygulama, 7’si işlemsel bilginin çözümleme ve 3’ü işlemsel bilginin değerlendirme basamaklarında yer almaktadır. 2021 LGS matematik sorularının 2’si işlemsel bilginin anlama, 6’sı işlemsel bilginin uygulama, 7’si işlemsel bilginin çözümleme ve 5’i işlemsel bilginin değerlendirme basamaklarında yer almaktadır. Tüm yıllar bir arada değerlendirildiğinde bilgi boyutuna göre olgusal ve üstbilişsel bilgi basamaklarında, bilişsel süreç boyutuna göre ise hatırlama ve yaratma basamaklarında yer alan soru bulunmamaktadır. Sorular genellikle bilgi boyutuna göre işlemsel, bilişsel süreç boyutuna göre ise uygulama ve çözümleme basamağında yer almaktadır. LGS matematik soruları Matematik Dersi Öğretim Programına göre değerlendirildiğinde öğrencilerin 12 alt öğrenme alanından sorumlu tutulduğu 2019 yılı hariç soru sorulmayan alt öğrenme alanları olduğu tespit edilmiştir. 2018 yılında en çok Kareköklü İfadeler ve Doğrusal Denklemler, 2019 yılında Doğrusal Denklemler, 2020 yılında Üslü İfadeler ile Cebirsel İfadeler ve Özdeşlikler ve 2021 yılında Çarpanlar ve Katlar, Üslü İfadeler ile Kareköklü İfadeler alt öğrenme alanlarından soru sorulmuştur. Ayrıca öğrenciler 50 kazanımdan sorumlu tutulmalarına rağmen 2018 ve 2021’de 23, 2019’da 21 ve 2020’de 17 kazanımı ölçmeye yönelik soru sorulduğu tespit edilmiştir. Araştırma kapsamında sınav sorularının YBT’ye ve kazanımlara göre dağılımında heterojenlik gösterdiği tespit edilmiştir. LGS sorularının üst düzey bilişsel süreçleri ölçmede yeterli olduğu sonucuna varılmıştır. Sınav soruları kazanımlara göre dengeli dağılım göstermediği için sınavın öğretim programında yer alan kazanımları ölçmede yetersiz kaldığı sonucuna varılmıştır.Öğe A new anthracene derivative of calix[4]arene as a fluorescent chemosensor(2013) Şahin, Özlem; Şahin, Mustafa; Koçak, Nuriye; Yilmaz, MustafaA new anthracene derivative of calix[4]arene was synthesized as a highly fluorescent compound. This compound was examined for its fluorescent properties towards different metal ions (Li, Na, Mg2, Ca2, Ba2, Ni 2, Cu2, Zn 2, Pb2) by UV and fluorescence spectroscopy. On complexation by alkaline earth metal cations and transition metal cations, the fluorescence spectrum was quenched. In particular, Ca 2 caused greater than 98% quenching of the anthracene derivative of calix[4]arene.