Yazar "Akandere, Osman" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 2 / 2
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Köy enstitülerinin ideolojik yapısı(2017) Yıldız, Nihal; Akandere, OsmanKöy Enstitüleri, Cumhuriyet tarihinin tüm alanlarında en çok tartışılan eğitim konusu olmuştur. Kurulmasının üzerinden 77 yıl, kapatılmasının üzerinden 63 yıl geçmiş olmasına rağmen güncelliğini hiç kaybetmemiş bir konudur.Enstitüler üzerine çok sayıda yazılar yazılmış, araştırmalar yapılmıştır. Bu araştırmalar ve yazılar genellikle Köy Enstitülerinin genel işleyişi, kapanma nedenleri, ülke üzerindeki etkileri, yankıları, yapılan eleştirilere cevap, öncesi ve sonrası gibi noktalara odaklanarak yazılmıştır. Dönemin Milli Eğitim Bakanı Hasan Ali Yücel ve İlköğretim Genel Müdürü İsmail Hakkı Tonguç da dahil olmak üzere enstitülerin içinden ve dışından pek çok kişibu konular hakkında kitaplar ve makaleler yazmışlardır.Yapılan araştırmalar ile yazılan yazıların önemli bir kısmı eleştiriler ve eleştirilere verilen cevaplardan oluşmaktadır. Eleştiriler çok farklı noktalardan ve farklı yerlerden yapılmaktadır. Öğrencilerin çok çalıştırılmasından köylü-şehirli sınıfsal ayrımının yapıldığına, öğretmenlerin maaşının azlığından müdürlerin yetkilerinin büyüklüğüne, kız-erkek bir arada okumasından din dersinin olmamasına kadar daha pek çok konuda bazen gerçekçi bazen de gerçek dışı eleştiriler yapılmıştır. Enstitülere yönelik eleştirilerde işin bir başka boyutu; Köy Enstitülerinin karşısında olan kişilerin sürekli enstitüleri eleştirmeleri ve bu eleştirilerin ideolojik düşüncelerden dolayı gerçek dışı olduğu düşüncesidir. Kimileri gerçekten bir şeyler gördüğü için, kimileri çıkarlarına ters geldiği için, kimileri başka başka nedenlerden enstitülerin ideoloji boyutunu eleştirmiştir.Bu çalışmada Köy Enstitülerine yönelik eleştirilerin odak noktasını oluşturan ve kapatılmalarının da temel nedeni olan enstitülerin ideolojik boyutu ele alınmıştır. Bu araştırma betimsel tarama modelinde bir araştırma olarak desenlenmiştir. Bununla birlikte daha önce belli bir amaca ve konuya yönelik yapılan çalışmaları birlikte göz önüne alınıp incelenmesi ve senteze ulaşılması nedeniyle meta-analiz de uygulanmıştır. Köy Enstitülerinin kurulmasında rolü olan yöneticilerin, bu okullarda öğretmenlik yapanların ve yine bu okullarda öğrencilik yapanların hatıra ve anlattıklarından hareket ederek köy enstitülerinin ideolojik yapısı ele alınıp verilmeye çalışılacaktır. Araştırmada yazılı kaynakların yanı sıra İvriz Köy Enstitüsü mezunu 7 öğretmen ile hazırlanmış olan yarı yapılandırılmış mülakat formu ile görüşme yapılmıştır. Veriler betimsel analiz yöntemi ile analiz edilmiştir.Öğe Turgut Özal'ın Kürt sorununa yaklaşımı(2017) Uçar, Fuat; Akandere, OsmanTürkiye Cumhuriyeti'nin, 1983-1991 dönemi ülke yönetiminde Turgut Özallı yıllar olarak siyasal tarihe geçmiştir. Türkiye Cumhuriyeti’nin ekonomik, siyasal, sosyal vb. alanlarda çok ciddi değişimlerin ve kalıcı etkilerin yaşandığı söz konusu bu dönem demokratikleşme ve Kürt sorunu açısından da önemli gelişmelerin yaşandığı bir dönem olmuştur. Bu dönemde Kürt sorunu, sadece farklı bir görünüm kazanmakla kalmamış, daha sonraki dönemlerde meydana gelecek olan ciddi gelişmelere ve değişimlere de kaynaklık eden önemli bir sorun halini almıştır. Turgut Özal, Kürt sorununa yönelik çeşitli demeç ve uygulamalarıyla sürekli gündemde olmuş ve bu şekilde Kürt Sorunu da gündemde kalmıştır. Alışılandan farklı bir Cumhurbaşkanı olan Turgut Özal'ın Kürt sorununa yönelik bu tutumunun günümüzdeki Kürt sorununun dinamiğinin ve aksiyonerliğinin kavranabilmesinde, Kürt sorununun geldiği aşamanın daha rasyonel bir biçimde anlaşılabilmesinde ayrı bir önem taşımaktadır. Bu yönüyle sekiz yıllık bir süreci kapsayan bu dönemi Kürt sorununa yönelik iç ve dış gelişmeler doğrultusunda; Turgut Özal'ın başbakanlığı ve cumhurbaşkanlığı şeklinde iki ayrı dönem çerçevesinde değerlendirmek daha uygun olacaktır.