Arşiv logosu
  • Türkçe
  • English
  • Giriş
    Yeni kullanıcı mısınız? Kayıt için tıklayın. Şifrenizi mi unuttunuz?
Arşiv logosu
  • Koleksiyonlar
  • DSpace İçeriği
  • Analiz
  • Talep/Soru
  • Türkçe
  • English
  • Giriş
    Yeni kullanıcı mısınız? Kayıt için tıklayın. Şifrenizi mi unuttunuz?
  1. Ana Sayfa
  2. Yazara Göre Listele

Yazar "Bay, Hediye" seçeneğine göre listele

Listeleniyor 1 - 1 / 1
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    Topkapı Sarayı Müzesinde sergilenen Ming dönemi porselenleri ile 15.-17. yy İznik çinilerinin kompozisyon özellikleri bağlamında karşılaştırılması
    (Necmettin Erbakan Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2024) Bay, Hediye; Öztürk, Çetin
    Porselen beyaz, sert hamurlu, yarı saydam bir seramik türüdür. Beyaz ve sert hamurlu, yüksek ısıda fırınlanmış kapların günümüze gelen en erken tarihlileri M.Ö. 3. yüzyıla aittir ve bunlar porselenin öncüleridir. Çin'de hüküm sürmüş olan Ming hanedanlığı (1368-1644) döneminde, 14. yüzyıl sonlarında ilk defa mavi-beyaz porselenler üretilmiştir ve üretilen porselenler önemli bir ticaret eşyası haline gelerek Orta doğu pazarında etkili olmuştur. Osmanlı İmparatorluğunun güçlenerek sınırlarının genişlemesi, İpek yolunun Osmanlı sınırlarından geçmesi Osmanlı ve Ming Hanedanlığı arasındaki ilişkilerin gelişmesini sağlamıştır ve 15. yüzyılda Osmanlı sarayına çeşitli yollarla gelen yüksek kaliteli Çin porselenleri Osmanlı çini sanatını teknik, kompozisyon, desen, renk ve form açısından gelişimini etkilemiştir. Osmanlı dönemi çini sanatçıları Çin porselenlerinin beyaz sert bünyeli, mavi beyaz dekorlu ve şeffaf sırrının seviyesine ulaşabilmek için araştırmalar yapmış ve çini hamurunda ve dekorda yenilikler getirilmiştir. Bursa Yeşil Cami, Edirne Muradiye Cami ve İznik'te yapılmış eserler incelendiğinde Çin porselenlerinin etkilerine örnek oluşturmaktadır. Günümüzde Topkapı Sarayı Müzesinde sergilenen Çin Porselenleri, on bini aşan sayısı ile Çin dışındaki en büyük ve ünlü porselen koleksiyonudur. Bu Araştırma kapsamında Topkapı Sarayı Çin porselenleri koleksiyonu içinde bulunan Çin porselenlerinden Ming hanedanlığı dönemi porselenleri ile 15-17. yüzyıl İznik çinileri teknik, form, desen ve kompozisyon açısından karşılaştırılmıştır. Araştırma sonucunda Çin porselenlerinin Osmanlı çini sanatını ve özellikle İznik dönemi çinilerini önemli ölçüde etkilediği, Osmanlı dönemi çinicilerin Çin porselenlerini bazen bire bir taklit ettiği bazen de desen, kompozisyon ve formlara kendi zevk ve yorumlarını ekleyerek klasik dönem çini sanatını geliştirdikleri tespit edilmiştir. Çini sanatı açısından önem teşkil eden konumuz dâhilinde ulaşılan bilgiler tarafımızca değerlendirilip değerlendirme ve sonuç kısmıyla çalışma tamamlanmıştır.

| Necmettin Erbakan Üniversitesi | Kütüphane | Açık Erişim Politikası | Rehber | OAI-PMH |

Bu site Creative Commons Alıntı-Gayri Ticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile korunmaktadır.


Yaka Mahallesi, Yeni Meram Caddesi, Kasım Halife Sokak, No: 11/1 42090 - Meram, Konya, TÜRKİYE
İçerikte herhangi bir hata görürseniz lütfen bize bildirin

DSpace 7.6.1, Powered by İdeal DSpace

DSpace yazılımı telif hakkı © 2002-2025 LYRASIS

  • Çerez ayarları
  • Gizlilik politikası
  • Son Kullanıcı Sözleşmesi
  • Geri bildirim Gönder