Yazar "Ceran, Selma" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 2 / 2
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Grafik tasarım eğitimi alan lisans öğrencilerinin hazır imge kullanımına yönelik tutumları(Necmettin Erbakan Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022) Ceran, Selma; Şirin, Nihat; Arıkan, AbdulganiBu araştırmada grafik tasarım eğitimi alan lisans öğrencilerinin hazır imge kullanım, tutum ve algılarının incelenmesi amaçlanmıştır. Bu kapsamda çalışma karşılaştırmalı ilişkisel tarama modeli temelinde yürütülmüştür. Bu model çerçevesinde ilk önce grafik tasarım eğitimi alan katılımcıların hazır imge kullanımları, tutumları ve algıları betimlenmiş sonrada bu değişkenler cinsiyet ve sınıf değişkenine göre karşılaştırmalı olarak incelenmiştir. Araştırma örneklemini 508 grafik tasarım eğitimi alan üniversite öğrencisi oluşturmaktadır. Çalışmada grafik tasarım eğitimi alan üniversite öğrencilerinin hazır imgelere yönelik tutum, kullanım, algı ve düşüncelerini ölçmek amacıyla kişisel bilgi formu, tutum ölçeği, algı ve kullanım ölçeği ve anket kullanılmıştır. Verilerin analizinde parametrik istatistik tekniklerinden “Bağımsız Örneklem t Testi” ve “Tek Yönlü Varyans Analizi”; non-parametrik istatistik tekniklerinden ise Mann Whitney U tekniği ile analizler gerçekleştirilmiştir. Çalışmanın bulgularına göre katılımcıların çoğunluğu hazır imgenin grafik tasarım eğitimi alan öğrencilerin tasarımlarına olumlu etkileri olduğuna inanmaktadır. Araştırma kapsamındaki katılımcıların çoğunluğunun kullanmak istediği alana uygun konu başlığı altındaki hazır imgelere mevcut stok sitelerinden bakarak, geniş bir yelpaze içinden seçim yapabildiklerini ifade etmişlerdir. Grafik tasarım eğitimi alan lisans öğrencilerinin hazır imgelere yönelik olumlu tutumları yüksek, olumsuz ve toplam tutumları ise orta düzeydedir. Katılımcıların hazır imgelere yönelik tutumları cinsiyetlerine göre farklılık göstermemiştir. Buna karşın sınıf düzeyine göre hazır imgelere yönelik tutumlarında anlamlı farklar bulunmuştur. Çalışmanın ikinci ölçme aracında katılımcıların ‘hazır imgelerin kullanım zamanlaması ve hazır imgelerin kullanım işlevi alt ölçeği algıları’ yüksek, ‘cinsiyete özgü kullanım algısı’ düşük, buna karşın toplam kullanım algıları ise orta düzeyde bulunmuştur. Grafik tasarım eğitimi alan lisans öğrencilerinin hazır İmgelere yönelik algıları cinsiyet değişkenine göre kısmen anlamlı farklılık göstermektedir. Bununla birlikte katılımcıların hazır İmgelerin kullanımına yönelik algıları sınıf değişkenine göre anlamlı farklılık göstermemiştir. Son olarak çalışmanın üçüncü ölçme aracı olan anket bulgularına göre katılımcılar hazır imgeler konusunda: “Her bir imaj çeşidi kullanım şartları dosya boyutu vb. durumlar neticesinde birbirinden farklı özellikler gösterir;” “hazır İmge çeşidi olarak başlıklandırılan vektör, illüstrasyon ve fotoğraf olarak karşımıza çıkan imajlar bazen olduğu gibi kullanılırken bazen de üzerlerinde birçok değişiklik yapılarak da kullanılır.” “Grafik tasarım uygulamalarında kullanılan hazır imge çeşitleri daha çok vektör, illüstrasyon ve fotoğraf olmak üzere üç başlık altında toplanmaktadır” ve “Vektörel çizimlerin sağladığı avantajlardan biri de bu çizimleri vektörel bir programda açıp istediğiniz değişikleri bu imaj türü üzerinde yapabiliyor olmanızdır” şeklindeki önermelerde çok yüksek düzeyde olumlu görüş bildirmişlerdir.Öğe Türk grafik sanatı eğitimine katkısı açısından grafik sanatçısı Sait Maden'in sanatı ve düşünceleri üzerine bir araştırma(Necmettin Erbakan Üniversitesi, 2014) Ceran, Selma; Arıkan, AbdülganiTasarımlarının dışında tasarım bilincinin oluşması adına ürettikleriyle saygıyı hak eden Türk grafik tasarımının mimarı, grafik sanatının en önemli temsilcisi, aynı zamanda ressam, şair, çevirmen, yayıncı kısaca önemli bir sanat adamı olan Sait Maden'in düşüncelerinin ve eserlerinin Türk grafik sanatı eğitimine katkıları ve etkileri araştırılmış, sonuçları ortaya konmaya çalışılmıştır. Bu araştırma üç bölümden oluşmaktadır. Birinci bölümde grafik tasarım sanatı ile ilgili genel tanım ve kavramlar açıklanmış olup, grafik tasarım sanatı tarihi sürecindeki gelişmeler ile grafik tasarım sanatı eğitiminin gelişimi, sorunları ve geleceği incelenmeye çalışılmıştır. İkinci bölümde Sait Maden'in yaşam öyküsü, Sait Maden'in grafik tasarım sanatını etkileyen ortam ve etmenler, Sait Maden'in sanatının önemi ve Türk grafik tasarım sanatı ortamına katkıları ve etkileri ile eserleri incelenmiş, var olan kaynaklar düzenlenerek hayatı boyunca Türk grafik sanatına içtenlikle bağlı olan sanatçının tanıtılması amaçlanmıştır. Üçüncü bölümde ise Sait Maden'in grafik tasarım sanatı tarihine bakış açısı ve katkıları ile çok yönlü sanatçı kimliği bağlamında katıldığı sanatsal, etkinlikler ve özgün düşüncelerine getirilen bazı eleştiri ve yorumlar aktarılmaya çalışılmıştır.