Yazar "Deniz, Emre Arda" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 1 / 1
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Çocuk merkezli oyun terapisinin otizmli çocuklarda sosyal becerilerin gelişimine etkisinin incelenmesi(Necmettin Erbakan Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019) Deniz, Emre Arda; Efilti, ErkanBu çalışmanın amacı Çocuk Merkezli Oyun Terapisi'nin otizmli çocukların sosyal beceri gelişimleri üzerindeki etkisini incelemektir. Deney-kontrol grupları üzerinde ön test-son test ölçümlerinin yapıldığı yarı deneysel desendeki araştırmanın çalışma grubunu; 7-12 yaşlarında otizm tanılı çocuklar oluşturmuştur. Bu kapsamda deney-kontrol gruplarına 5'er otizm tanılı çocuk seçkili atama yöntemi kullanılarak seçilmiş ancak deney grubunda 1 çocuk deney sürecine katılım gösteremediğinden, 4 otizmli çocuğa, 12 hafta, haftada 3 seans ve toplamda 36 seans grup ÇMOT uygulanmıştır. Kontrol grubu herhangi bir müdahaleye maruz kalmamıştır. Araştırma süresince tüm veriler; çocuklar için aile ve öğretmenleri tarafından yanıtlanan Otizm Sosyal Beceri Profili Ölçeği kullanılarak elde edilmiştir. Deney-Kontrol grubundaki katılımcıların OSBP ölçeği ön test - son test puanları arasındaki farkın anlamlılığını karşılaştırmak için Mann-Whitney U Testi ve Wilcoxon İşaretli Sıralar Testi kullanılmıştır. Ibm Spss Statistics-20 paket programı kullanılan bu araştırmanın analiz hesaplamalarında, anlamlılık değeri 0.05 olarak benimsenmiştir. Elde edilen bulgularda, müdahale öncesi deney-kontrol grubundaki otizmli çocukların OSBP'den aldıkları sosyal beceri puanları arasında anlamlı bir farklılık ölçülmemiştir. Müdahale sonrası yapılan analizler sonucunda, deney grubundaki otizmli çocukların sosyal beceri puanlarında, olumlu yönde ve istatistiki açıdan anlamlı düzeyde bir değişim ölçümlenirken, kontrol grubundaki çocukların sosyal beceri puanlarında pozitif yönde anlamlı değişim kaydedilmemiştir. Yine deney-kontrol gruplarındaki otizmli çocukların son test puanları karşılaştırıldığında deney grubundakilerin, kontrol grubundakilerden anlamlı düzeyde yüksek sosyal beceri puanı sergiledikleri ölçülmüştür. Araştırma bulguları ışığında; araştırmacının araştırma öncesinde ortaya attığı 7 hipotezin doğruluğu kanıtlanmış olup, böylece çocuk merkezli oyun terapisinin bu araştırmanın deney grubundaki 4 otizmli çocuğun sosyal beceri gelişimleri üzerinde etkili olduğu gözlenmiştir.