Yazar "Duman, Orhan" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 1 / 1
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Web of Science'ta listelenen kodlama konulu eğitim araştırmalarının VOSviewer ile bibliyometrik analizi(Necmettin Erbakan Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024) Duman, Orhan; Gündüz, ŞemseddinDijital çağ olarak tanımlanan 21. yy. teknolojinin hızla ilerlemesiyle birlikte insanların ihtiyaçları, alışkanlıkları, yaşantıları da zaman içerisinde değişiklik göstermiştir. Bireylerin dijital çağa ayak uydurabilmeleri için 21. yy. becerilerine sahip olması gerekmektedir. Kodlama becerisi ise 21. yy becerisi olarak değerlendirilmektedir. Kodlama becerisi geliştirebilmek için birçok ülke kodlama eğitimine müfredatında yer vermiştir. Sayıları giderek artan kodlama konulu çalışmaların incelenmesi gün geçtikçe zorlaşmış ve bibliyometrik yöntemlere ihtiyaç duyulmuştur. Bu çalışma ile WOS’ta listelenen kodlama konulu eğitim araştırmalarının VOSviewer ile bibliyometrik analizi gerçekleştirilmiştir. Bu çalışmada bilimsel yayınların nicel analizi olan bibliyometrik yöntemler kullanılmıştır. Literatür incelendiğinde kodlama ve programlama kavramlarının birbirleri yerine kullanıldığı görülmüştür. Bu sebeple WOS’ta konu başlığında “coding” veya “programming” anahtar kelimesi kullanılarak araştırma alanı eğitim araştırmalarıyla sınırlandırılmıştır. Ekim 2023 tarihi itibariyle 20519 çalışmaya ulaşılmıştır. Verilerin analizinde kodlama konulu eğitim araştırmalarının öne çıkan yazarları, kurumları ve ülkeleri/bölgeleri ve yayın yıllarına göre çalışma sayıları analizi için WOS veri tabanından doğrudan yararlanılmıştır. Daha sonra VOSviewer programının desteklediği analizler (atıf analizi, ortak yazarlık analizi, anahtar kelime analizi, bibliyografik eşleştirme analizi ve ortak atıf analizi) gerçekleştirilmiştir. Elde edilen bulgulara göre en üretken yazar Marina Umaschi Bers (46 çalışma), en üretken kurum Kaliforniya Üniversitesi Sistemi (424 çalışma), en üretken bölüm Hong Kong Üniversitesi Eğitim Fakültesi (57 çalışma), en üretken ülke ise ABD (7928 çalışma) olmuştur. Atıf analizine göre atıf sayısı ve bağlantı gücü yüksek Shute vd. (2017)’ne ait olan “Demystifying computational thinking” adlı çalışmadır. En fazla atıf alan yazar Marina Umaschi Bers ve atıf ilişkisi en yüksek yazar Brett A. Becker olmuştur. Atıf sayısı ve atıf ilişkisi en yüksek üniversite ise Tufts Üniversitesidir. Atıf sayısı ve atıf ilişkisi en yüksek ülke ise ABD’dir. Ortak yazarlık analizi sonucuna göre ortak yazarlık ilişkisi en fazla olan yazar Brett A. Becker olmuştur. Ortak yazarlık ilişkisi en yüksek kurum ise Michigan Üniversitesi’dir. Ortak yazarlık ilişkisi en yüksek ülke ise ABD’dir. Anahtar kelimelerin birlikte bulunma analizine göre en sık kullanılan anahtar kelime “programming” olmuştur. “Coding” anahtar kelimesinin son yıllarda daha sık kullanıldığı görülmüştür. Bibliyografik eşleştirme analizi sonucuna göre Bibliyografik eşleştirme ilişkisi en yüksek yazar Brett A. Becker olmuştur. Bibliyografik eşleştirme ilişkisi en yüksek çalışma Tang vd. (2020)’ne ait olan “Assessing computational thinking: A systematic review of empirical studies” adlı çalışma olarak görülmektedir. Bibliyografik eşleştirme ilişkisi en yüksek kurum ise Hong Kong Üniversitesi olmuştur. Bibliyografik eşleştirme ilişkisi en yüksek ülke ABD’dir. Ortak atıf analizi sonucuna göre ortak atıf ilişkisi en yüksek çalışma Wing (2006)’e ait “Computational Thinking” adlı çalışma olmuştur. Ortak atıf ilişkisi en yüksek dergi ise “Computers & Education” dergisi Ortak atıf ilişkisi en yüksek yazar ise Jeannette M Wing olmuştur. Öneri olarak ülkemizde yapılan kodlama çalışmalarının bibliyometrik analizi yapılabileceği gibi WOS dışında VOSviewer’ın desteklediği Scopus, Dimensions, Lens ve PubMed veri tabanlarında yer alan çalışmaların bibliyometrik analizi gerçekleştirilebilir. Çalışmada alana katkı sağlayan önemli yazarların, dergilerin çalışmaları meta analiz yöntemi ile incelenebilir ve son yıllarda sık kullanılan anahtar kelimeler incelenerek alana ait yeni çalışmalar gerçekleştirilebilir.