Yazar "Ergener, Hilal" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 2 / 2
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Comparative analysis of shopping malls with different plans by using space syntax method(Elsevier, 2023) Arslan, H. Derya; Ergener, HilalSpatial organization is very important for shopping malls having complex functional buildings. Spatial organizational differences in shopping malls affect customer' easy access to stores and their buying behavior. In this study, it is aimed to evaluate the spatial organization of shopping malls having different plan schemes. In line with the determined purpose, connectivity, visual integration and visual step depth analyzes were conducted using the Space Syntax method of the ground floors of three different plan typed (Dumbbell, Cluster and Branch) shopping malls selected from Turkey via DepthmapX software. In the direction of the data obtained, Dumbbell and Cluster plan types were evaluated successfully in terms of spatial organization, respectively. In the Branch plan type, it has been determined that there are insufficient spaces in terms of connectivity and integration. In the evaluation made according to the program analysis results and design criteria, it has been determined that the Dumbbell plan type, one of the shopping center schemes, gives positive results in terms of spatial organization and it is rec-ommended to be used in designs.(c) 2022 THE AUTHORS. Published by Elsevier BV on behalf of Faculty of Engineering, Ain Shams Uni-versity. This is an open access article under the CC BY-NC-ND license (http://creativecommons.org/licenses/ by-nc-nd/4.0/).Öğe Tasarım Kriterleri-Avm Tipoloji İlişkisinin Modern Avm’ler Üzerinden Dizimsel Analizi: Konya Örneği(Necmettin Erbakan Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2021) Ergener, Hilal; Arslan, DeryaAlışveriş; temelinde tatmin olma, ihtiyaç giderme ve elde etme gibi ilkel güdülerin olduğu, insanın para harcama isteğine yanıt veren, toplum olarak bir arada yaşamaya başladıkça mekânlaşan bir eylem olmuştur. Yerleşik hayata geçilmesinden, paranın bulunmasına, üretim ve tüketim toplumunun oluşmasına kadar geçen sürede pek çok değişim ve gelişim göstermiştir. Alışveriş eylemi, günümüz insanı için çeşitli ihtiyaçların karşılandığı sosyal bir gereklilik haline gelmiştir. Tez çalışması kapsamında öncelikle alışveriş eylemi, bu eylemin mekân ile bütünleşmesi sürecinde gelişimi ve alışveriş merkezi tasarımında etken kriterler tanımlanmıştır. Daha sonra yerleşim yerlerindeki ya da binalardaki mekânsal biçimlenmenin sayısal veriler ile açıklanabildiği ve sınıflandırılabildiği mekânsal dizim (Space Syntax) yöntemi ve bu kuramın alışveriş merkezlerindeki mekân analizleri için uygunluğu araştırılmıştır. Ayrıca mekânsal dizim yöntemine özgü olan kavramlardan (bağlantılılık, bütünleşme, ortalama derinlik) bahsedilmiştir. Çalışmanın amacı geçmişten beri süregelen alışveriş merkezlerinin incelenerek günümüz alışveriş merkezlerinin maksimum fayda sağlayabilecek tasarımlarla yapılması için fikir vermektir. Bu amaç doğrultusunda Konya İli’nde modern alışveriş merkezlerine örnek olarak farklı plan tipolojisinde (dumbell, cluster ve branch) 3 alışveriş merkezi (Kent Plaza Alışveriş ve Yaşam Merkezi, Kule Site Alışveriş ve Eğlence Merkezi, M1 Konya Alışveriş ve Yaşam Merkezi) belirlenmiştir. Belirlenen alışveriş merkezleri öncelikle mimari tasarım kriterleri açısından değerlendirilmiştir. Mimari tasarım kriterleri açısından değerlendirilen alışveriş merkezleri plan şemalarının Depth mapx yazılımı üzerinden mekânsal dizim (Space Syntax) yöntemiyle analizleri yapılmıştır. Yapılan dizimsel analizler tablolar halinde 3 farklı alışveriş merkezi için karşılaştırmalı olarak değerlendirilmiştir. Elde edilen veriler doğrultusunda en kullanışlı plan tipinin dumbell plan tipi olduğu daha sonra ise cluster plan tipi olduğu ortaya çıkmaktadır. branch plan tipinde ise bazı mekânların verimsiz ve elverişsiz olduğu gözlemlenmektedir. Program analiz sonuçları ve tasarım kriterleri açısından değerlendirme yapıldığında alışveriş merkezleri şemalarından dumbell plan tipi en verimli sonuçları verdiği için yeterli koşullar sağlanabilirse bu plan tipi ile alışveriş merkezlerinin tasarlanması önerilmektedir.