Yazar "Gerekten, Sami Emrah" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 2 / 2
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Bağlamada/sazda misket düzeni için egzersiz ve etütlere dayalı öğretim modeli önerisi ve öğrenci başarısına etkisi(Necmettin Erbakan Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2020) Gerekten, Sami Emrah; Özdek, AttilaAraştırmanın amacı, Türkiye'de mesleki müzik eğitimi kurumlarında bağlama/saz derslerinde misket düzeni öğretiminin mevcut durumunun saptanması ve saptanan problemlere çözüm üretilmesine yönelik geliştirilen, kromatik pozisyon yaklaşımı doğrultusunda üretilen egzersizler ve etütlerin uygulanabilirliğinin sınanmasıdır. Bu amaç doğrultusunda, öncelikle Türkiye'de belirlenen yirmi lisans düzeyindeki mesleki müzik eğitimi kurumunda, bireysel çalgı bağlama/saz dersini yürütmüş/yürütmekte olan otuz öğretim elemanı/üyesi ile yarı yapılandırılmış görüşmeler yapılmış, bu görüşmeler doğrultusunda Türkiye'de misket düzeni öğretiminin mevcut durumu betimlenerek çeşitli yönlerden incelenmiştir. Sonrasında, TRT THM Repertuvarında yer alan ve bu tel düzeni ile özdeşleşen misket türküler çeşitli açılardan analize tabi tutulmuştur. Eserlerin künye bilgileri ortaya konduktan sonra, kullandıkları perde dizilimleri kategorize edilmiş ardından ulaşılabilen en eski ses kayıtları, ulaşılabilen kaynak kişi görüşleri, güncel ses kayıtları ve notasyonları ışığında geleneksel icrada kullandıkları pozisyonları açısından analiz edilmiştir. Bu analiz sonucunda, geleneksel icrada en çok kullanılan pozisyonlar (n: 6) belirlenerek, bu pozisyonlardan (PII, PIV, PVII, PIX, PXII, PXIV) oluşan bir örneklem dahilinde, Misket düzeni ile özdeşleşmiş notasyonda ırak (fa#) kararda yazılmış türkülerin pozisyonel manada daha yetkin bir şekilde icra edilmesini sağlamayı amaçlayan, öğretim modelini oluşturacak egzersiz ve etütlerin üretimine geçilmiştir. Egzersizler mental becerileri geliştirmeyi amaçlayan bir şekilde, permutasyonel bir anlayışla; etütler ise karar sesinden başlamak kaidesi ile öncelikle bir tel grubu, ardından iki, sonunda üç tel grubunun kullanılmasını gerektiren araştırmacı tarafından geliştirilen özgün bir etüt üretim modeli kullanılarak üretilmiştir. Yine araştırmacı tarafından hazırlanan egzersiz ve etütler pilot uygulamadan sonra deney grubuna uygulanmış, süreç sonunda ön test ve son test puanları arasında korelasyon değerlendirmeye tabi tutulmuştur. Araştırmanın nitel bölümünde kullanılan verilerin elde edilmesi amacıyla araştırmacı tarafından hazırlanan yarı yapılandırılmış görüşme formu, deneysel kısımda ise katılımcıların ön test ve son test puanlarının değerlendirilebilmesi için uzman görüşleri de alınarak performans değerlendirme formu oluşturulmuştur. Araştırmanın deneysel bölümüne ait verilerin analizinde, uygulanan deneysel işlem sonrası ön test-son test sonuçlarına göre iki değişken arasında anlamlı bir fark olup olmadığı incelenmiş ve sonuç olarak, araştırma kapsamında oluşturulan egzersiz ve etütlerden oluşan öğretim modelinin, misket düzeninin icrasında öğrencilerin pozisyon becerilerini arttırarak misket düzeninde başlangıç düzeyinde yetkin bir performans sergilemelerine belirgin bir katkı sağladığı tespit edilmiştir.Öğe TRT repertuarında yer alan Dinar türkülerinin müzikal ve edebi açıdan incelenmesi(Necmettin Erbakan Üniversitesi, 2016) Gerekten, Sami Emrah; Çakırer, Hüseyin SerdarBu araştırma, TRT repertuarındaki Afyonkarahisar ili Dinar ilçesine ait türküleri, müzikal ve edebi açıdan incelemek amacı ile yapılmıştır.Araştırmada önce, Dinar ilçesine ait genel bilgiler verilmiş daha sonra TRT repertuarındaki Dinar türküleri incelenmeye alınmıştır. Yapılan literatür taramaları sonrası türkülerin, makamsal, ezgisel, ritmik ve edebi yapıları gibi yönlerine değinilmiştir. Dinar yöresindeki halk müziği öğeleri ve özellikleri araştırılmış, Dinar türkülerine ilişkin problem ve alt problemler, bilimsel araştırma teknikleri kullanılarak toplanan verilerle çözümlenmiş, uzman görüşlerinden de faydalanarak elde edilen veriler yorumlanmıştır. Sonuçta, Dinar ilçesine ait 25 türkünün, makamsal, ezgisel, ritmik ve edebi yapıları yönünden bölütlendirilmesi yapılmış ve elde edilen sonuçlar aracılığı ile ilgili konuda önerilerde bulunulmuştur.