Yazar "Hajizada, Mohammad Dawod" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 2 / 2
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe İbn Teymiyye'nin aşırı Şiî fırkalara yaklaşımı(Necmettin Erbakan Üniversitesi Sosyal Bilimleri Enstitüsü, 2016) Hajizada, Mohammad Dawod; Şenzeybek, Aytekinİbn Teymiyye, görüş ve eleştirileriyle İslâm Düşüncesinde iz bırakan selefi bir âlimdir. Onun düşünceleri ve siyasi teorisi kendi yaşadığı dönemde fazla rağbet görmese de, ölümünden yüzyıllar sonra bazı fırkalara (selefilik, Vehhâbîlik) ve bazı devletlerin (Suud Ailesinin) kuruluşunda etkin rol oynamıştır. Hatta onun fikirleri günümüzdeki İslâmî radikal örgütlerin çoğunu, fikirsel olarak beslemektedir. Ehl-i Sünnet "geleneği" ve "esercilerine" bağlılığıyla bilinen İbn Teymiyye ise Râfızî fırkalarına karşı tavrını net bir şekilde ortaya koymuş ve Gûlât-i Şia'yı, bâtınî görüşlerinden ve bâtınî inançlarından dolayı tekfir etmiştir. Çalışmamız giriş ve iki bölümden oluşmaktadır. Giriş kısmında araştırmanın önem ve amacıyla birlikte konusu ve metodu üzerinde kısaca durulmuştur. Birinci bölümde, İbn Teymiyye'nin ilmi hayatı, eserleri, hocaları, siyasi hayatı ve İslam tarihinde ortaya çıkan Mezheplerle olan yaklaşımı ele alınmıştır. Tezimizin ana konusunu oluşturan ikinci bölümde ise, Şia'nın ortaya çıkışı; tanımı, oluşumu, genel hatlarıyla Şiî fırkalarla birlikte, İbn Teymiyye'nin Şiâ-i Ulâ ve Gûlât-i Şia'ya dair görüşleri incelenmiştir.Öğe Yâresân (Ehl-i Hak) cemaatinin teşekkül süreci ve inanç esasları(Necmettin Erbakan Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2024) Hajizada, Mohammad Dawod; Şenzeybek, AytekinYâresân (Ehl-i Hak) inancının temelini zuhur ve tecelli gibi düşünceler oluşturmaktadır. Bu inanışa göre Tanrı birçok bedende zuhur etmiştir. Ancak O'nun en önemli zuhuru Hz. Ali, Şâh Huşin ve Sultan İshak'ın bedenlerinde gerçekleşmiştir. Sultan İshak, Yâresân inancını sistemli hale getiren kişi ve kurucu lider olarak kabul edilir. İshak, bu inanç ve âyinin devam edebilmesi için Yâresân'ın meşhur on bir hanedanının ilk yedisini kurmuştur. Daha sonra dört hanedan kurulmuş ve Yâresân'ın dini merasimleri bu on bir hanedan soyunun liderliğinde devam ettirilmiştir. Yâresân (Ehl-i Hak) inancına göre ruhlar, Tanrı'dan ayrılan bir nur parçası olduğu için tekrar O'na kavuşması gerekir. Bunun için ruhların "dona dona (ruhların bin beden değiştirmesi)" süreçlerini gerçekleştirmesi şarttır. Ehl-i Hak yazarlarından biri olan Nur Ali İlâhî, "dona don" sürecinin seyr-i tekâmül nazariyesiyle gerçekleşeceğini ileri sürmektedir. Yâresân (Ehl-i Hak) mensupları yoğun olarak İran'ın Kirmanşâh, Luristân, Tahran ve Tebriz gibi şehirlerinde yaşamaktadır. Ayrıca Irak'ın Süleymaniye ve Kerkük bölgelerinde yaşayan Kâkaîler de Yâresân mensuplarından sayılmaktadır.