Yazar "Kaynar, Hamza" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 3 / 3
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Özel yetenekli öğrencilerde disiplinlerarası öğretim yaklaşımına dayalı düşünme becerileri öğretiminin öğrencilerin akademik ve düşünme becerilerine etkisi(Necmettin Erbakan Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023) Kaynar, Hamza; Kurnaz, AhmetBu çalışmanın amacı beşinci sınıfa devam eden özel yetenekli öğrencilerin akademik becerileri ve üst düzey düşünme becerilerinden olan yaratıcı düşünme ve eleştirel düşünme becerileri için “Disiplinlerarası Düşünme Becerileri Öğretim Uygulamalarını” geliştirmek ve etkisini incelemektir. Bu araştırmada nicel ve nitel araştırma tekniklerinin birlikte kullanıldığı karma araştırma yöntemlerinden açıklayıcı sıralı desen kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu beşinci sınıf düzeyindeki özel yetenekli toplam 62 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada Konya ili içerisinde bulunan özel yetenekli tanısı alan öğrencilerin eğitim gördüğü kurum olan Bilim ve Sanat Merkezleri uygulama için tercih edilmiştir. Araştırmanın örneklem seçiminde seçkisiz olmayan örnekleme yöntemlerinden amaçsal örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Bu araştırmada nicel ve nitel veri toplama araçları birlikte kullanılmıştır. Nicel verileri toplamak amacıyla öğrencilere Cornell Eleştirel Düşünme Testi Düzey X, Torrance Sözel ve Şekilsel Yaratıcılık Testi ve Öğrenme Stratejileri Ölçeği öntest ve sontest olarak uygulanmıştır. Araştırmada nitel verileri toplamak amacı öğrencilere Bilimsel Araştırma Değerlendirme Formu ve Proje Değerlendirme Formu araştırmanın sonunda uygulanmıştır. Diğer nitel veri toplama araçları ise Öğretmen Gözlem Formu, Yansıtıcı Öğrenci Günlüğü, Araştırmacı Günlüğü denel süreç içerisinde kullanılmıştır. Deney grubundaki öğrencilere “Disiplinlerarası Düşünme Becerileri Öğretim Uygulamaları" için hazırlanan kazanımlara uygun etkinliklerin uygulamaları ders dışı saatlerde haftalık 3 ders saati olmak üzere yapılmıştır. Bu uygulama öntest ve sontest uygulamaları dışında kalan 15 hafta süre ile devam etmiştir. Her bir öğrenci toplamda 45 ders saati uygulamalara katılması sağlanmış devamsızlık yapan öğrenciler tespit edilip uygun bir saatte etkinlikler bu öğrencilere de uygulanmıştır. Kontrol grubunda yer alan öğrenciler BİLSEM’ler için hazırlanan 5. sınıf kazanımlarına göre öğrenimlerine devam etmiştir. Süreç içerisinde kontrol grubunun bulunduğu merkez idareci ve öğretmenleri ile görüşülerek, program dışında ek bir etkinlik yapılmaması konusunda gerekli mutabakat sağlanmıştır. Araştırmada nicel ve nitel veri analiz teknikleri bir arada kullanılmıştır. Nicel veriler, deney ve kontrol grubu olmak üzere iki değişkenin karşılaştırılmasına dayanan ilişkisel istatistiklerden bağımsız örneklem t-testi kullanılarak analiz edilmiş ve etki büyüklüğünü tespit etmek amacı ile Cohen-d değerleri hesaplanmıştır. Nitel veriler betimsel ve içerik analizi yoluyla incelenmiştir. Araştırma ile hazırlanan Disiplinlerarası Düşünme Becerileri Uygulamalarının özel yetenekli öğrencilerin üst düzey düşünme becerilerinden olan yaratıcı düşünme ve eleştirel düşünme becerilerini geliştirmede etkili olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Uygulamaların öğrencilerin akademik becerilerini geliştirmede etkili olduğu araştırmanın bir diğer sonucudur. Uygulamalar öğrenciler tarafından güzel, ilgi çekici, merak uyandırıcı ve heyecan verici bulunmuştur. Disiplinlerarası Düşünme Becerileri Uygulamalarına ilişkin öğretmenlerin olumlu görüşlere sahip olduğu sonucuna ulaşılmıştır.Öğe Scientific imagination of gifted and non-gifted middle school students(Univ Granada, Fac Ciencias Educacion, 2021) Kaynar, Hamza; Kiray, Seyit AhmetIn this study, it is aimed to examine the scientific imagination of gifted and non-gifted 5th and 8th grade students. For this purpose, the study was carried out with 12 students including 3 gifted and 3 non-gifted students at both grade levels. The data of the study were collected with the instruments named draw scientific imagination and explain scientific imagination. The results of the study revealed that gifted students had higher scientific imagination scores than non-gifted students at both levels, and 8th grade gifted students had more scientific imagination scores than 5th grade gifted students. In all sub-dimensions of scientific imagination, gifted students score more than non-gifted students. Non-gifted 8th grade students have lower scientific creativity scores than 5th grade students. In other sub-dimensions, 8th grade non-gifted students have higher scores than 5th grade students. It may be suggested that school programs should be supported by activities that develop scientific imagination so that the scientific imaginations of non-gifted students do not go backwards after the 5th grade. It may be recommended that additional programs applied to gifted students should be extended to non-gifted students.Öğe Üstün yetenekli ve üstün yetenekli olmayan öğrencilerin bilimsel hayal güçleri(Necmettin Erbakan Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2018) Kaynar, Hamza; Kıray, Seyit AhmetÖğrenciler fen kavramlarıyla daha eğitim yaşantılarına başlamadan tanışırlar. Öğrendikleri fen kavramlarıyla ilgili bir problemle karşılaştıkları zaman bilimsel hayal güçlerini ortaya çıkarırlar. Bu çalışma ile üstün yetenekli öğrenciler ile üstün yetenekli olmayan öğrencilerin aynı problemler karşısında ortaya çıkan bilimsel hayal güçlerini karşılaştırmak amaçlanmaktadır. Çalışmada üstün yetenekli ve üstün yetenekli olmayan öğrencilerin bilimsel hayal gücü düzeylerinin tespiti için her bir öğrenciye üç açık uçlu soru sorulmuştur. Bu sorular hakkında hayal güçlerini kullanarak çizim yapmaları istenmiş ve daha sonra yaptıkları bu çizimleri açıklamaları için çizim kâğıtlarının arka kısmına açıklamaları yazmaları istenerek yapılmıştır. Araştırmada kullanılan soruların seçiminde literatürde bu alanda yapılan çalışmalar dikkate alınmış ve üstün zekâlıların eğitimi konusunda bu alanda yetkin iki öğretim üyesinin görüşleri alınmıştır. Çalışmada elde edilen veriler; bilimsel yaratıcılık (akıcılık, esneklik ve orijinallik), bilimsel verimlilik (bilimsel gerçeklik, yaratma, türetme), bilimsel duyarlılıklarına (duygusal anlama, hayal etme deneyimi) göre puanlama yapılarak analiz edilmiştir. Çizimde kullanılan etkinlik kâğıtlarının puanlaması 3 ayrı fen bilgisi öğretmeni tarafından yapılmıştır. Puanlayıcılar arası güvenirlik için korelasyon analizi yapılmıştır. Araştırma bulgularına göre üstün yetenekli öğrencilerin "Bilimsel Hayal Gücü" boyutunda ve tüm alt boyutlarda üstün yetenekli olmayan öğrencilere göre daha başarılı oldukları görülmektedir. Konu ile ilgili olarak üstün yetenekli ve üstün yetenekli olmayan öğrenciler için öğretmenlere ve yeni yapılacak araştırmalara ilişkin öneriler geliştirilmiştir.