Arşiv logosu
  • Türkçe
  • English
  • Giriş
    Yeni kullanıcı mısınız? Kayıt için tıklayın. Şifrenizi mi unuttunuz?
Arşiv logosu
  • Koleksiyonlar
  • DSpace İçeriği
  • Analiz
  • Talep/Soru
  • Türkçe
  • English
  • Giriş
    Yeni kullanıcı mısınız? Kayıt için tıklayın. Şifrenizi mi unuttunuz?
  1. Ana Sayfa
  2. Yazara Göre Listele

Yazar "Koç, Mehmet Taner" seçeneğine göre listele

Listeleniyor 1 - 1 / 1
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    Nurettin Topçu'da Din Sanat İlişkisi
    (Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2021) Koç, Mehmet Taner; Dalkılıç, Bayram
    Nurettin Topçu, muhtelif yerlerde vermiş olduğu konferans ve seminerlerde ve Hareket Dergisi’nde yazdığı denemelerde, sanat, sanatkâr, estetik iman konusundaki fikirlerini ortaya koymuştur. Daha sonra öğrencileri tarafından bu denemeleri telif edilmiştir. Fransa’da tahsil gördüğü yıllarda Maurice Blondel’in hareket felsefesinin tesirinde kalan Topçu’nun, hareket ve irade perspektifli bir bakış açısı geliştirdiği görülmektedir. Dine, sanata, din sanat ilişkine dair görüşleri bu bakış açısının izlerini taşımaktadır. Topçu, sanat sahasında düşünen, yazan ve sunumlar yapan sayılı düşünürlerimizden biridir. Ona göre sanat, imandan doğmaktadır. Sanatçı, farkında olsun ya da olmasın mistik olana doğru hamleler yapmaktadır. Topçuya göre, tabiata yönelmiş olan sanatçı, çokluk içinde tatmin aramaktadır.Bu tabiata yöneliş sonucu sanat eseri ortaya çıkmaktadır ve estetik iman böylece doğmaktadır. Bu iman sanatkârı bir müddet tatmin etse de, o, tatmin içinde tatminsizlik duymaktadır. Sanatkârın, eşyanın ötesinde var olana ulaşması için estetik imandan mistik/dini imana sıçraması gerekmektedir. Zira estetik imanı yaşayan sanatçı, mistikliğe can atmaktadır. Topçu, sanatkârları iki sınıf olarak ele alınmıştır. Bunlar, dünyadan kaçanlar ve dünyaya kaçanlar. Ona göre, dünyaya kaçanların sathî olanda-alanda kaldıkları ve iman sahasına sıçrayamadıkları, nihaî hedeflerinin, sanat eseri üretmek olduğu görülmektedir. Dünyadan kaçanlar, dünya sevgisine takılıp kalmamış olan sanatçılar, ızdırap ve aşkla eser ortaya koyan kahramanlardır. Onlar ya dinden sanata doğru köprü kurmuşlardır ya da sanattan dine doğru bir köprü kurmuşlardır. Topçu’nun hedefi estetizmden iman çıkarmak ya da imanın ilk aşamasının sanat olduğu iddiası değildir. O, bu durumun altını ısrarla çizerek vurgulamaktadır. Bu çalışmada Nurettin Topçu’da Din Sanat ilişkisi ele alınmıştır. Bu bağlamda Nurettin Topçu’nun din anlayışı, mistik-dinî iman, estetik iman ve sanat anlayışı incelenmiştir.

| Necmettin Erbakan Üniversitesi | Kütüphane | Açık Erişim Politikası | Rehber | OAI-PMH |

Bu site Creative Commons Alıntı-Gayri Ticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile korunmaktadır.


Yaka Mahallesi, Yeni Meram Caddesi, Kasım Halife Sokak, No: 11/1 42090 - Meram, Konya, TÜRKİYE
İçerikte herhangi bir hata görürseniz lütfen bize bildirin

DSpace 7.6.1, Powered by İdeal DSpace

DSpace yazılımı telif hakkı © 2002-2025 LYRASIS

  • Çerez ayarları
  • Gizlilik politikası
  • Son Kullanıcı Sözleşmesi
  • Geri bildirim Gönder