Yazar "Okyar, Hatice" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 4 / 4
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Effects of different reading texts on vocabulary gain, use and retention(2019) Okyar, Hatice; Çakır, AbdulhamitThis study investigated whether encountering the target language words in variety of reading texts would havepositive effects on vocabulary development or not. The participants of the study were 55 EFL learners from a stateuniversity in Turkey, and two classes were randomly assigned to a control (n27) or an experimental (n28) group.58 English target words in total were chosen to be used in the study. The learners in the experimental group learntthe words through reading texts, and then they repeated them in different reading texts. That is to say, these studentshad the opportunity to meet the target words in different types of reading texts. Contrary to this, the learners in thecontrol group encountered the words in reading texts only once, and then they repeated them in word lists out ofcontext. A vocabulary test as pre-, post- and delayed post-test was used to measure vocabulary gain and retention.The data obtained from the vocabulary test were analyzed through paired-samples t-tests and independent-samplest-tests to see how the implementation affected the learners’ vocabulary development. Additionally, a writing taskwas used to find out the effects of the implementation on the learners’ vocabulary production. The findings showedthat encountering words in different reading texts was more effective for vocabulary gain, use and retention.Öğe The effects of different types of reading contexts on vocabulary gain, use and retention(Necmettin Erbakan Üniversitesi, 2012) Okyar, Hatice; Çakır, AbdülhamitBu çalışmanın amacı kelime kazanım, kullanım ve hatırlama düzeyine, hedef kelimelere farklı bağlam içinde karşılaşmanın mı yoksa kelimeleri sadece tek bağlamda görüp daha sonra onları bağlam dışında kelime listeleri halinde tekrar etmenin mi daha etkili olup olmayacağını araştırmaktır. Bu çalışmaya Selçuk Üniversitesi Ahmet Cengiz Mühendislik Fakültesi Makina Mühendisliği Bölümünden 55 öğrenci katılmıştır. Çalışmanın verileri deney ve kontrol grubundan elde edilmiştir. Çalışmada kullanılmak üzere 58 adet hedef kelime seçilmiştir ve her iki grup da aynı kelimeleri öğrenmiştir. Deney grubu hedef kelimelere farklı bağlamlarda karşılaşmıştır. Kontrol grubu ise hedef kelimelere sadece bir bağlamda karşılaşmış ve daha sonra bu kelimeleri bağlam dışında liste halinde tekrar etmişlerdir. Çalışmanın uygulama kısmı 5 haftayı, toplam süresi ise 9 haftayı kapsamıştır. Bu deneysel çalışmada her iki grubun da kelime kazanım ve kalıcılık düzeyini ölçmek için ön test, son test ve gecikmeli test kullanılmıştır. Ayrıca, çalışmanın öğrencilerin kelime kullanım düzeylerine olan etkisini anlamak için yazma aktivitesi yaptırılmıştır. Analiz sonuçları kelimelere farklı bağlamlarda karşılaşmanın kelime kazanımı, kullanımı, kalıcılığı için daha etkili olduğunu göstermiştir.Öğe University-level EFL students' views on learning English online: a qualitative study(Springer, 2023) Okyar, HaticeThe main aim of this article is to determine Turkish EFL (English as a foreign language) students' perceptions about learning English through distance education (henceforth DE) during the COVID-19 pandemic. To realize this aim, the study adopted a qualitative research design and used the metaphor elicitation technique, semi-structured telephone interviews, and an online focus group interview to collect data. The results of the analysis show that most of the students prefer face-to-face English education in a classroom setting rather than online education. Despite some positive comments about DE like it being more comfortable for shy students, students' attitudes toward DE were found to be mostly negative because of the challenges they faced like technical problems, health and focus issues, a lack of interaction and speaking practice in the target language, feelings of anxiety and isolation and low motivation, and DE not addressing all learning styles effectively. Using several qualitative data collection tools, this study provides valuable insights into the thoughts and experiences of students about online English language learning, which can be taken into account to enhance future online language teaching and learning efforts. This study also offers some suggestions to make online EFL education more productive and effective.Öğe University-level EFL students' views on learning English online: a qualitative study (Jun, 10.1007/s10639-022-11155-9, 2022)(Springer, 2023) Okyar, Hatice[Abstract Not Availabe]