Yazar "Tofan, Leyla" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 1 / 1
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Dijital animasyonların öğrencilerin bilişim etiği algıları üzerindeki etkisinin belirlenmesi(Necmettin Erbakan Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023) Tofan, Leyla; Çoklar, Ahmet Naciİnternette yaşanan bilgi kirliliği, sosyal medya başta olmak üzere dijital dünyada dijital görünmezlik faktörü farklı sorunların yaşanmasına neden olmaktadır. Özellikle öğrenciler özelinde düşünüldüğünde bilgi aşırmacılığı, başkasına yaptırılan ödevler, farklı isimler ile açılan hesapların neden olduğu etik sorunlar çoğunlukla öğrenciler tarafından masum olarak görülebilmektedir. Bilişim etiği konusunda yaşanan sorunlar günlük yaşamda ifade edilen hırsızlık, sahtekarlık gibi çok sayıda suç ile eşit düzeyde bir yasal zeminde değerlendirilmektedir. Giderek önemi artan bilişim etiği konularının eğitim sürecinde kazandırılması bu açıdan önemli olup, geleceğin bireyleri olan günümüz ortaokul öğrencilerine bu kıyaslama vasıtası ile kazandırılacaktır. Bu çalışma dijital animasyon kullanımının ortaokul öğrencilerinin bilişim etiği tutumları üzerindeki etkisini belirlemek üzere gerçekleştirilmiştir. Bu bağlamda, çalışmada deneme modellerinden ön test- son test karşılaştırma gruplu yarı deneysel desen yarı deneysel modelde gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın çalışma grubu olarak Konya ili Meram ilçesin de yer alan bir okuldaki 5. ve 6. sınıf öğrencilerinden 59 (%59) kız 41 (%41) erkek öğrenci olarak belirlenmiştir. Uygulama süreci “Bilişim Etiği” konusunu içermektedir. Kontrol grubunda “Bilişim Etiği” sunu, ders notu gibi farklı materyaller ile işlenmiş olup, deney grubunda bunlara ek olarak hazırlanmış olan dijital animasyonlar/öyküler materyal olarak kullanılmıştır. Veri toplama aracı olarak “Ortaokul Öğrencilerinin Bilişim Etiği Algılarını Belirleme Anketi” geliştirilmiştir. Anketi geliştirmek için öncelikli olarak literatür taraması yapılmıştır. Bilişim etiği boyutları olan Fikri Mülkiyet, Gizlilik, Doğruluk ve Erişilebilirlik boyutlarına yönelik 34 maddeden oluşan bir anket geliştirilmiştir. Deneysel bir araştırma olan bu çalışmada her iki gruptaki öğrencilerin birbiri ile ön ve son testlerinin karşılaştırılmasında bağımsız örneklem t testi kullanılmıştır. Ayrıca deney ve kontrol gruplarının süreç içerisindeki gelişimleri yani kendilerine ait ön-son test puanlarının karşılaştırılmasında ise bağımlı örneklem t testi kullanmıştır. Sonuçlara göre deney grubunda yapılan slayt sunuş yöntemi ile kontrol grubunda yapılan animasyon şeklindeki sunuş yönteminde farklı sonuçlar alındığı. Animasyon şeklinde yani kontrol grubunun etik olmayan bilgisayar kullanım davranışlarına olumlu bir etkisi olduğu gözlenmiştir. Senaryo tabanlı animasyon örneklerinin bilişim etiği algılarında bir farklılığa neden olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Senaryo tabanlı animasyonların bilişim etiği öğretiminde kullanılması önerilebilir. Verilerin analizi SPSS analiz programı ile yapılmış olup, anlamlılık düzeyi olarak .05 esas alınmıştır.