Yazar "Yayla, Duygu" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 1 / 1
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Eğitimsel nörobilim makalelerinin içerik analizi(Necmettin Erbakan Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024) Yayla, Duygu; Çalışkan, MuhittinBu araştırmanın amacı, eğitimsel nörobilim alanında yayımlanmış makalelerin betimsel içerik analizini yapmaktır. Bu amacı gerçekleştirebilmek için makaleler yayın yılı, konusu, araştırma yöntemi, çalışıldığı disiplin, birlikte çalışılan disiplinler ve gelecekteki çalışmalara önerilere göre analiz edilmiştir. Veri toplama aracı olarak araştırmacı tarafından hazırlanan eğitimsel nörobilim Makaleleri Sınıflama Formu kullanılmış, elde edilen 2022 yılı sonuna kadarki tüm makaleler analiz edilerek tam sayıma gidilmiştir. Verilerin analizi için ise Microsoft Word ve Excel’den yararlanılmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgularda öncelikle 2010 ve 2020 yıllarında kırılım gösterdiği, 2017 yılından itibaren sistematik şekilde artmaya başlayan çalışma sayısının özellikle 2021 ve 2022 senelerinde önceki yıllara göre neredeyse iki katına çıkarak en yüksek sayıya ulaştığı görülmüştür. Konularına yönelik elde edilen bulgulara bakıldığında, 316 çalışmanın 34 tanesinin alanı tanıma / tanımlama / tanıtma amacı güden genel çalışmalar kategorisinde yer aldığı görülmektedir. 34 genel çalışma içerisinde alana bir çerçeve çizmeye çalışan (f=9) ve alanı tanımlayıcı çalışmalar (f=6) yoğunluktadır. Makalelerin araştırma yöntemleri için elde edilen bulgulara bakıldığında, incelenen 316 makalenin 141 tanesinin, çalışmanın hangi yöntemle yapıldığına dair net bir ifade belirtilmediği, en çok alan yazın / derleme (f=76) ve akabinde nicel yöntemin (f=61) tercih edildiği, en az sayıda tercih edilen yöntemin ise 17 çalışma ile nitel araştırma yöntemi olduğu görülmüştür. Makalelerin disiplin / konu alanı / derse göre dağılım bulgularına bakıldığında, en çok çalışılan konu alanının 229 çalışmayla eğitim, öğretim, öğrenme kavramlarına yönelik olan ve eğitim bilimleriyle açıkça ilişkilendirilmiş ancak belli bir eğitim bilimi alt disiplini ile sınırlandırılmamış çalışmalar olduğu görülmektedir. Geriye kalan 87 makalede en çok çalışılan disiplinin matematik eğitimi (f=28) olduğu, en az çalışılan disiplinlerin ise hayat boyu öğrenme (f=1) ve ölçme değerlendirme (f=1) olduğu görülmüştür. Birlikte çalışılan disiplinlerin bulguları ele alındığında makalelerde yalnızca eğitimsel nörobilim şeklinde geçen disiplin adı, eğitim bilimleri ve nörobilim disiplinleri olarak ele alınmış olup 167 tanedir. Ek olarak eğitim bilimleri ve nörobilim disiplinleri tüm disiplin birlikteliklerinde ortak alanlar olarak görülmektedir. Eğitim Bilimleri–Nörobilim–Psikoloji şeklinde üç disiplini birleştiren çalışmaların sayısı 48 iken, en az sayıda çalışılmış disiplin birlikteliğinde 4 ve üzeri, en fazla 6 disiplinin birlikte çalışıldığı görülmüştür. Araştırmanın bulgularına bakıldığında incelenen toplam 316 makalenin 176 tanesinde net bir çalışma önerisinin belirtilmediği görülmüş, geriye kalan 140 makalede toplam 220 öneri tespit edilmiştir. Gelecekteki çalışmalar için en fazla sayıda önerilen konu, farklı araştırma yöntemleri vs. önerileri (f=27) kategorisinde olan, çoğunlukla boylamsal çalışmalar, farklı ve daha büyük örneklemle çalışmalar yapılmasına dair öneriler olarak yer almıştır. Bu araştırmanın sonunda eğitimsel nörobilim alanında gelecekteki araştırmalar için; genel çalışmalar yerine farklı konularda çalışmalar yapılabileceği, farklı araştırma yöntemleriyle veya örneklemlerle önceki yeniden denenmemiş çalışma bulguları tekrar edilebileceği veya yeni çalışmalar tasarlanabileceği, nitel araştırma yönteminin tercih edildiği çalışmaların tasarlanabileceği, hayat boyu öğrenme, ölçme değerlendirme, müzik eğitimi başta olmak üzere, eğitimsel nörobilim bulgularına dayanan yeni eğitim programları tasarılarının oluşturulabileceği, dört veya daha fazla disiplinin işe koşulduğu çalışmaların yapılabileceği, öğretmenlere ve öğretmen adaylarına nörobilim okuryazarlığı eğitimleri ile lisans veya lisans üstünde nörobilim veya eğitimsel nörobilim temelli derslerin eklenebileceği, eğitim ve bilim uzmanları arasındaki ilişkilerin geliştirilmesine yönelik çalışmaların yapılabileceği, veri çevirilerinin çalışmalarına ve son olarak çalışmalarda net ifadeler içeren önerilere yer verilmesine yönelik önerilerde bulunulmuştur.