Sayı 4 (1991)
Bu koleksiyon için kalıcı URI
Güncel Gönderiler
Öğe Selçuk Üniversitesi İlahiyat Fakültesi öğretim elemanlarının ilmi çalışmaları (II)(Necmettin Erbakan Üniversitesi, 1991) Bayyiğit, MehmetKamu oyunu, benzer sahalardaki kurumların mensupları ve diğer ilim çevrelerini haberdar etmek ve böylece İlmî iletişimin sağlanmasına katkıda bulunmak amacıyla öğretim elemanlarımızın İlmî çalışmalarını , sadece isimlerini zikrederek, dergimizin 3. sayısında duyurmuştuk.Öğe İstanbul dâru'l-fünûnu ilâhiyat fakültesi mecmuası, İslâm ilimleri enstitüsü dergisi ve diğeri İlahiyat Fakülteleri dergilerinde(Necmettin Erbakan Üniversitesi, 1991) Şahin, NaimHerhangi bir alanda araştırma yapabilmek İçin o alanın literatürünü iyi bilmek gerekir.Öğe Asya’da kabile dinleri(Necmettin Erbakan Üniversitesi, 1991) Parrinder, Geoffrey; Atasagun, Talipinsanlık tarihinin büyük bir bölümünde avcılık ve toplayıcılık göçebe hayata rehberlik etmiştir. Dolayısıyla en eski dini ideler, (medenileşme çabaları ile evciIleşmeden ve seyrek olarak yerleşen) dünya üzerinde dolaşan erkek ve kadınların küçük zümreleri arasında gelişmiş olmalıdır.Öğe Oryantalistlerin İslâm araştırmaları(Necmettin Erbakan Üniversitesi, 1991) Watt, W. Montgomery; Gülçür, M.Kazımiki dinin birbirinden etkileşiminin ortaya çıkmasında en önemli taraf bir din mensubunun ötekinin dini hakkında çalışmasıdır. Orta cağda genel olarak hem Müslüman hem de Hristiyan araştırmacılar birbirlerinin hataları ve zayıf yönleri ile ilgilendiler.Öğe İbn Haldun sosyolojisi(Necmettin Erbakan Üniversitesi, 1991) El-Husrî, Satı; Bayyiğit, MehmetDoğu'da "Mukaddime" Batı'da "Prolegomenes" adıyla tanınan ibn Haldun'un meşhur eseri, en çok müsteşrikler ve tarihçiler tarafından incelendi Halbuki, bilhassa sosyologlar tarafından incelenmiş olması gerekiyordu.Öğe Kur’ân-ı Kerim’i okuma adabı(Necmettin Erbakan Üniversitesi, 1991) Yeşil, MahmutMukaddes kitabımız Kur'an-ı Kerim bütün insanlığa hidayet kaynağı, inananlar için doğru yolu gösteren bir kılavuz, Allah'tan korkanlara bir öğüt olarak indirilmiştir.Öğe Ebû Reyye’nin “Advâ Ale’s-Sünne en- Nebeviyye” adlı eseri üzerine bir değerlendirme(Necmettin Erbakan Üniversitesi, 1991) Güler, ZekeriyaKur'an-ı Kerim sünnet'e -itibarın lüzum ve önemini bariz bir şekilde beyan eder : "Rabbin hakkı için, onlar, aralarında çıkan anlaşmazlıklarda seni hakem kılmadıkça, sonra da verdiğin hükümden dolayı hiç bir sıkıntı duymadan sana bütün teslimiyetleriyle baş eğmeden iman etmiş olmazlar.Öğe Muhasibi ve bazı Tasavvufî problemler.(Necmettin Erbakan Üniversitesi, 1991) Filiz, ŞahinHaris b. Esed el Muhasibi Hicri ll. yüzyılın başı ile lll. yüzyılın başında yaşanmış olan ilk dönem mutasavvıf, mütekellim ve .muhaddislerindendir. Pek çok tasavvufi eserleri vardır.Öğe Avusturya ve Türkiye’deki İlâhiyat Yüksekokulları üzerine bazı düşünceler(Necmettin Erbakan Üniversitesi, 1991) Tavukçuoğlu, MustafaToplumların kültürlerin, nesillere aktarma· yollarından birisi de eğitim ve öğretim faaliyetleridir. Eğitim ve öğretim faaliyetleri ise çeşitli kademelerden meydana gelir.Öğe Fırka liderleri ve toplum(Necmettin Erbakan Üniversitesi, 1991) Şenel, Lütfiislam dininin esası Tevhid Akidesidir.Tek Allah, her şeyin yaratıcısı, Malik'i olan Allah inancıdır. Her şey O'nda başlar, O'nda son bulur. Bu akide Kur'an-ı Kerim'de veciz bir şekilde ifade edilmiştir. Allah üçüncüsüdür diyenler muhakkak küfretmişlerdir.Öğe Arapçaya yöneltilen bazı eleştiriler(Necmettin Erbakan Üniversitesi, 1991) Sarmış, İbrahimArapça, Arap milletinin dili olduğu kadar Kur'an-ı Kerim ve Hz. Peygamberin dili olması itibariyle bütün müslümanlar için büyük bir önem taşımaktadır. Zira bütün müslümanlar direkt islamla bağlayan en büyük bağlardandır. Bunun için bütün müslümanlar nazarında Arapçanın ayrı bir önem bulunmaktadır.Öğe Sadreddîn Konevî’de Allah-insan münasebeti(Necmettin Erbakan Üniversitesi, 1991) Erdem, HüsameddinKonevi felsefesi bir Tanrı insan münasebeti felsefesidir denilebilir. O'nun bütün fikirleri bu iki ana kavram etrafında toplanmaktadır. insanın kainattaki yeri meselesi Konevi felsefesi'nin hem hareket noktası, hem de gayesi olarak gösterilmiştir.Öğe Me‘âni’l - Kur’ân ile İ‘râbü’l - Kur’ân’ların karşılaştırılması(Necmettin Erbakan Üniversitesi, 1991) Kayapınar, Durmuş Aliİ'rab'ül - Kur'an konulu kitaplar üzerinde araştırma yaparken, bunların Me'an'i'I-Kur'an'larla tedahül halinde olduklarını fark ettik. Bunun üzerine ·Me'ani'I - Kur'an'ların ne oranda i'rab'a yer verdikleri hususu üzerinde durmak ihtiyacını duyduk.Öğe “Ameller Niyyetlere Göredir” hadisi hakkında birkaç söz(Necmettin Erbakan Üniversitesi, 1991) Ayvallı, RamazanEmiru'I-,Mü'·minin Ebu Ha-fs Ömer ibnü'I-Hattab (r.a.) dan: Demiştir ki, kendim ·işittim. Resullah (s.a.s.) şöyle buyuruyordu : "Ameller(in kıymeti) niyetlere bağlıdır. Herkesin niyet ettiğine ise, eline geçecek olan odur.Öğe İslâm’da bey‘at (Seçim usulü)(Necmettin Erbakan Üniversitesi, 1991) Kapar, Mehmet AliAlışverişin zıddı olan el-Bey'at karşılıklı anlaşmak ve akidde bulunmak anlamına gelmektedir. İtaat, ahid ve akid anlamına gelen e-Bey'at iki taraf arasındaki anlaşmanın ortaya çıkması, iki tarafın herhangi bir şeyi değiştirilmeleri ve karşılılklı rızadırÖğe Ensâb’la ilgili eserler(Necmettin Erbakan Üniversitesi, 1991) Önkal, AhmetBir önceki yazımızda Araplarda ensab ilminin doğuşu. islamın ensab ilmine ve lslam Tarihi açısından ensab ilminin önemi üzerine durmuştuk. Bu araştırmamızda ise tarihi seyri içerisinde ensab ilminin gelişimi ve ensabla ilgili eserleri tespit etmeye calışacağız.Öğe Kuşeyri ve “Letâifu’l - İşarât” isimli tefsiri(Necmettin Erbakan Üniversitesi, 1991) Turan, AbdülbakiAbdulkerim ibn Hevazin ibn Abdi'I - Meli'k ibn Talha en - Neysaburi büyük alim ve ünlü bir mutasavvıftır. Vaktiyle Horasan bölgesine göç edip yerleşen Arap kabilelerinden Kuşayr b. Ka'b kabilesine mensuptur.Öğe Yahudi kaynaklarına göre Yahudilik II. kısım (Talmud Yahudiliği)(Necmettin Erbakan Üniversitesi, 1991) Aydın, MehmetTalmud, zahit yahudilerce hala yaşanılan özel bir hayat tarzı meydana getiren zengin bir eserdir. Talmud, doğumundan ölümüne, sabah kalkışından uyumasına, bayram ve mevsimlerin sırasına, Allah'la, insanlarla', aileyle ve toplumla olan münasebetlerine kadar, her yahudinin hayatının her anını saran; hukuki, ahlaki, dini bir yasadır.Öğe El - Musayere’den bazı tesbitler(Necmettin Erbakan Üniversitesi, 1991) Gölcük, Şerafeddinibn Hümam el Müsayere isimli hacimce küçük ancak muhtevaca zengin Kelam kitabını imam Gazali'n.in el Risatül - Kudsiyye'sini ihsar etmek için yazmaya başlamış fakat daha sonra müstakil bir eser ortaya çıkmıştır.Öğe الوقف كوسة اجتماعية تضامنية لا يزال يحتفظ بدوره و أهميته في المجتمع التركي كما كان فى(Necmettin Erbakan Üniversitesi, 1991) الاستاذ الدكتور عصمت تایا اوغلی; Tayaoğlu, İsmetHiç şüphe yok ki her toplumun dayanışma ve yardımlaşma kurumları vardır ve her din, özellikle mensupları arasında işbirliğini tavsiye eder. Ve genel olarak insanlar için hayır isteyin. İslam'ın öğretilerinden biri olduğu gibi, Yahudilik ve Hıristiyanlığın da öğretilerinden biridir.