Kitap / Bildiri / Sunum Koleksiyonu

Bu koleksiyon için kalıcı URI

Güncel Gönderiler

Listeleniyor 1 - 1 / 1
  • Öğe
    Çocuklara Duyarlık Kazandırması Bakımından Zeynep Cemali’nin Öyküleri Üzerine Bir Çözümleme
    (Trakya Üniversitesi Yayınları, Kasım 2016) Çalışkan, Gürbüz
    Okulöncesi dönemden başlayarak çocuğu sanatçı duyarlığı ile karşılaştıran görsel ve dilsel uyaranlar olarak çocuk edebiyatı ürünlerinin birçok işlevinden söz edilebilir. Bu nitelikteki kitapların en önde gelen işlevlerinden biri, çocuklara okuma sevgisi, alışkanlığı ve okuma kültürü kazandırmaktır. Çocuk edebiyatı, çocukların insan ve yaşam gerçekliğine ilişkin bireysel değer oluşturmalarına; onların bilişsel, duyuşsal, devinişsel, kültürel ve toplumsal olarak gelişmelerine katkıda bulunur. Nitelikli çocuk edebiyatı yapıtlarının önemli bir işlevi de duyuları devindirerek çocukları ve gençleri duyarlı kılmaktır. Duyarlık; kendi yaşamı, dünyası dışında olup bitenlerle ilgilenme, bunları umursama, tepkide bulunma; insanların yaşadıklarını görmezden gelmeme; başkalarının duyum ve duygularını kendilerini onların yerine koyarak anlama, duyumsama hatta yaşama yeteneği olarak tanımlanabilir. Zeynep Cemali, çocuk edebiyatı yazarı olarak çocuklara birçok öykü ve roman sunmuştur. Bu çalışmada ise Zeynep Cemali’nin öykülerinde yer alan duyarlık konuları belirlenmeye çalışılmıştır. Tarama modeline dayalı bu çalışmada Zeynep Cemali’ye ait 4 öykü kitabında yer alan öyküler, “içerik çözümlemesi” türlerinden kategorisel çözümleme yöntemiyle incelenmiştir. Araştırmada ana kategoriler olarak şiddete karşı duyarlık, hayvan sevgisi, doğa sevgisi, toplumsal dayanışma ve iletişim olarak belirlenmiştir. Verilerin çözümlenmesinde sıklık ve yüzde hesaplamaları yapılmıştır. İncelenen öykülerde çocuklar ve gençler birçok duyarlık ögesiyle karşılaşabilirler. Çocukların hem duyarlı hem de okuma kültürü edinmiş bir birey olarak yetişmelerine bu yapıtlar katkı sağlayabilir.