Ses eğitiminin hedef davranışları doğrultusunda öğretimsel bir araç olarak imajinasyon kavramı
Citation
Asar, S. (2022). Ses eğitiminin hedef davranışları doğrultusunda öğretimsel bir araç olarak imajinasyon kavramı. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Necmettin Erbakan Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Güzel Sanatlar Eğitimi Anabilim Dalı, Konya.Abstract
Bu çalışmada, ses eğitimi sürecinde ses eğitimcilerinin kullandığı imajinasyonlara dayalı eğitim
yaklaşımını ele alarak yorumlamak ve ses eğitiminin temel öğeleri doğrultusunda imajinasyonlarla hedeflenen
davranışları betimlemek amaçlanmıştır. Durum çalışması olarak desenlenen bu araştırmada derinlemesine
görüşme yöntemiyle ses eğitmenlerinin mevcut haliyle eğitimlerinde öğretimsel bir araç olarak imajinasyon
kullanım durumlarının ortaya çıkarılması sağlanmıştır. Katılımcılar farklı üniversitelerde ses eğitimi veren yedi
uzman ses eğitimcisidir. Veri toplama araçları olarak on iki sorudan oluşan yarı yapılandırılmış görüşme formu
kullanılmıştır. Bu form ile eğitimcilerin ses eğitiminin temel hedefleri doğrultusunda eğitim sürecinde
kullandıkları imajinasyonlar, örnekler ve egzersizler hakkında sözlü olarak görüşleri alınmıştır. Verilerin
analizinde betimsel analiz uygulanmış, elde edilen veriler ses eğitiminin temel öğeleri ve hedef davranışları olarak
kategorize edilmiştir. Araştırma sonucunda, ses eğitmenlerinin kullandıkları 121 imajinasyon tespit edilmiştir.
Görüşmecilerin bu imajinasyonlara yönelik önerileri ve imajinasyonların hedeflediği davranışları içeren tablolar
hazırlanmış ve yorumlanmıştır. Yapılan incelemeler sonucunda, araştırmaya gönüllü olarak katılan yedi ses eğitimi
uzmanının sesi doğru, etkili ve ses eğitiminin temel öğeleri dahilinde hedef davranışların öğretilmesinde bilimsel
terimlerin ve somut öğretim metotlarının yanı sıra derslerinde bedensel, zihinsel ve emosyonel farkındalık
kazandırma etkinlikleri olarak imajinasyonları sıklıkla kullandığı, yaratıcı ve çözümsel nitelikteki bu uygulamanın
öğrencilerinde istedikleri davranış değişikliğini olumlu yönde etkilediğini ancak bazı konularda imajinasyonların
yetersiz kalabileceği sebebiyle tüm öğretim yöntemlerinin yanında bazı araçlar ve egzersizler de geliştirdikleri
sonucuna varılmıştır. Kullanılan imgeleme temelli tekniklerle öğrencilerde istenen hedef davranışlardan
bazılarının; beden, nefes, ideal duruş ve rezonatör bölgelere ilişkin farkındalık yaratma, legato ve sostenuto gibi
teknikler, bedenin gerildiği anda odağı değiştirebilme ve rahatlayabilme becerisi olduğu belirlenmiştir. This study aims to interpret imagery-based education approaches used by voice educators in the process
of voice education and to describe the target behaviours of mental imagery in line with the basic elements of voice
education. This study, which was designed as a case study with the use of an in-depth interview method has the
aim of revealing the use of imagery as an instructional tool in voice training. Participants are seven expert voice
educators who give voice training at various universities. A semi-structured interview form consisting of twelwe
questions was used as a data collection tool. With this interview form, verbal opinions of the educators about
mental imagery inducing words, examples and exercises they used in the education process were taken in line with
the basic objectives of voice training. Descriptive analysis was applied in the analysis of the data, and the data
obtained were categorised as the fundamental elements of voice training and target behaviours. As a result of the
research, 121 imagery words used by voice trainers were established. Tables including suggestions of the
interviewees for these imagery words and the behaviours targeted by the imagery techniques were prepared and
interpreted. As a result of the examinations, it was concluded from the seven voice training specialists who
participated in the research, that they frequently used imagery as activities to induce physical, mental and
emotional awareness in teaching the voice correctly, effectively and within the basic elements of voice training,
and that this creative and analytical practice positively affected the behavioural change they sought in their
students, since imagery words may be insufficient in some subjects, they developed some tools and exercises in
their lessons as well as scientific terms and concrete teaching methods. It was determined that some of the target
behaviours desired in the students with the imagery-based techniques used were; creating awareness of body,
breath, ideal posture and resonator regions, techniques such as legato and sostenuto, the ability to change the focus
and relax in the moment of body tension.