Yazar "Çelik, İsmail" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 6 / 6
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Çevrimiçi Örnek Olay Kütüphanesi Kullanımının Teknoloji Entegrasyonundaki Rolü: TPAB Temelinde Bir Araştırma(2016) Çelik, İsmail; Hebebci, Mustafa Tevfik; Şahin, İsmailBu araştırmanın amacı, öğretmenlerin teknoloji kullanımını içeren örnek olaylardan meydana gelen çevrimiçi bir kütüphanenin öğretmen eğitiminde kullanılmasının etkisini araştırmaktır. Bu amaç doğrultusunda, geliştirilmiş olan örnek olay kütüphanesi, Coğrafya Eğitimi Anabilim Dalında öğrenim gören son sınıf öğrencilerinin öğretmenlik uygulaması dersi kapsamında kullanılmıştır. Araştırmada örnek olay kütüphanesini kullanımının öğretmen adaylarının Teknolojik Pedagojik Alan Bilgisi (TPAB) ve öğretmen öz-yeterlik algılarına etkisini incelemek için deneysel yöntemlerden "Tek Grup Ön Test - Son Test Modeli" kullanılmıştır. Deneysel uygulama sonucunda öğretmen adaylarının TPAB'a ilişkin PB, AB, TAB, PAB ve TPAB alt boyutlarında ön-teste göre anlamlı bir artış olmuştur. Diğer alt boyutlar olan TB ve TPB'de ise öğretmen adaylarının son-test puanlarında anlamlı olmasa da bir artışın olduğu bulgularına ulaşılmıştır. Benzer şekilde, öğretmen adaylarının öğretmen öz-yeterlik algılarına ilişkin alt boyutların tümünde (öğrenci katılımı, öğretim stratejileri ve sınıf yönetimi) ön-teste göre bir anlamlı olmasa da bir artış olmuştur.Öğe Fatih Projesi uygulamalarında gözlem ve örnek olay kütüphanesi kullanılmasının öğretmen adaylarının TPAB ve öğretmen öz yeterliklerine etkisi(Necmettin Erbakan Üniversitesi Eğitim Bilimler Enstitüsü, 2018) Çelik, İsmail; Saban, AslıhanBu araştırmanın genel amacı, öğretmenlerin Fırsatları Artırma ve Teknolojiyi İyileştirme Hareketi (FATİH) Projesi uygulamalarını kullanma durumlarının Teknolojik Pedagojik Alan Bilgisi (TPAB) kuramsal çerçevesinde öğretmen adayları tarafından gözlemlenmesi ve bu gözlemlerden oluşturulan etkileşimli-çevrimiçi bir örnek olay kütüphanesinin öğretmen eğitiminde kullanılarak değerlendirilmesidir. Bu amaç doğrultusunda farklı branşlarda staj yapan öğretmen adaylarının FATİH Projesi uygulamalarına yönelik gözlemlerinin TPAB öz-yeterlik algılarına etkisi ve öğretmen adaylarının gözlemledikleri staj öğretmenlerinin FATİH Projesi uygulamalarını kullanma durumları incelenmiştir. Ayrıca, öğretmen adaylarının gözlemlerinden oluşturulan örnek olay kütüphanesinin öğretmen adayları tarafından öğretmenlik uygulaması dersi kapsamında kullanılmasının, TPAB öz-yeterlik ve öğretmenlik öz-yeterlik algısına etkisi araştırılmıştır. Son olarak araştırma kapsamında öğretmen adaylarının çevrimiçi-etkileşimli örnek olay kütüphanesine yönelik görüşleri belirlenmiştir. Araştırmada karma yöntem kullanılarak, hem nicel hem de nitel araştırma yöntemlerinden yararlanılmıştır. Deneysel uygulamanın TPAB ve öğretmenlik öz-yeterlik algısı üzerindeki etkilerini saptamak için nicel araştırma yöntemlerinden "Tek Grup Ön Test – Son Test Modeli" kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2013-2014 eğitim-öğretim yılının güz döneminde Necmettin Erbakan Üniversitesi, A.Keleşoğlu Eğitim Fakültesi'nde 20 farklı anabilim dalında son sınıflarda öğrenim gören öğretmen adayları ve Konya ilinde devlet okullarında çalışan farklı branştan 337 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırma kapsamında veriler, Teknolojik Pedagojik Alan Bilgisi (TPAB) Ölçeği, Öğretmen Öz-yeterlik Algısı Ölçeği, staj gözlem formu ve görüşme formu ile toplanmıştır. Elde edilen nicel verilerin analizleri için ise aritmetik ortalama(¯X) frekans(f), yüzde(%), standart sapma(SS) ve eşleştirilmiş örneklem t-testi (paired sampled t-test) kullanılmıştır. Nitel veriler ise içerik ve betimsel analiz yöntemleriyle analiz edilmiştir. Araştırma kapsamında elde edilen verilerin analizine göre farklı branşlarda staj yapan öğretmen adaylarının FATİH Projesi uygulamalarına yönelik gözlemleri TPAB öz-yeterlik algılarını artırmıştır. En fazla artış gösteren bilginin TB boyutunda olduğu görülmüştür. Özetle, öğretmen adaylarının FATİH Projesi uygulamalarına yönelik gözlemlerinin TPAB öz-yeterlik algılarını olumlu yönde etkilediği sonucuna ulaşılmıştır. Bunun yanında, okullarda daha fazla teknolojiyi gözlemleyen öğretmen adayının, eğitimde teknoloji entegrasyonunu daha yüksek seviyede gerçekleştireceği görülmektedir. Gözlemlenen öğretmenler FATİH Projesi teknolojilerinden akıllı tahtaları derslerinde anlaşılmayan yerleri tekrar etme, bilgi aktarımı, motivasyon, öğrenci katılımı(uygulama) ve süreç-içi değerlendirme amacıyla kullanmaktadır. Akıllı Tahta kaynaklı dokunmatik sorunlar ve ekranda donmaların yaşanması öğretmenlerin ders işleme sürecinde problem oluştururken alana özgü yazılım yetersizliği bir diğer sorundur. Gözlemlenen bazı öğretmenler TB eksikliği ve teknolojiye olumsuz tutumları nedeniyle derslerinde teknoloji kullanmamaktadırlar. Derslerinde akıllı tahtayı kullanan bazı öğretmenler ise teknik yardıma ihtiyaç duymakta ve okulda teknik bir elemanın olmaması nedeniyle diğer öğretmenler ve öğrencilerden yardım istemektedir. Bu durumda sınıf yönetimi problemleri de oluşabilmektedir. Oluşturulan örnek olay kütüphanesi coğrafya öğretmeni adaylarının öğretmenlik uygulaması dersi kapsamında kullanılmıştır. Bu kullanım onların TPAB öz-yeterlik ve öğretmenlik öz-yeterlik algısını artırmıştır. Öğretmen adaylarının örnek olay kütüphanesinin kullanılabilirlik ile düşünceleri genel olarak olumludur. Sitenin sade olması, gereksiz detayın olmaması, anahtar kelimenin yeterli olması, menülerin kullanışlı olması, yaşanılan öğretmen davranışlarını okunması, örnek olaylara yorum yazabilme nedenleriyle web sayfasını beğenmişlerdir. Öğretmen adaylarının empati ve farkındalık düzeylerine katkı sağlayan çevrimiçi etkileşimli web sayfası öğretmen eğitiminde kullanılabilir.Öğe Fen Öğretmenlerinin TPAB Öz Yeterlik Algıları: Bir Yapısal Eşitlik Modeli Çalışması(2018) Kıray, Seyit Ahmet; Çelik, İsmail; Çolakoğlu, Mustafa HilmiBu çalışmanın amacı Türkiye’deki fen öğretmenlerinin Teknolojik Pedagojik Alan Bilgisi(TPAB) alt boyutları arasındaki ilişkiyiortaya çıkartmaktır. Bu amaç doğrultusunda TPAB’ı oluşturan yapıların birbirleri arasındaki ilişkiler oluşturulan bir model ile incelenmiştir. Bu araştırma, Türkiye’deki fen öğretmenlerini temsil edecek şekilde 81 ilde görev yapmakta olan 563 fen öğretmeni ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmada veri toplama aracı olarak Kiray (2016a) tarafından öğretmen ve öğretmen adaylarının TPAB öz yeterlik algılarını ölçmek için geliştirdiği ölçek kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen veriler yapısal eşitlik modellemesi ileanaliz edilmiştir. Araştırmanın ikili bilgi alanlarından oluşan dışsal değişkenlerden Teknolojik Alan Bilgisi (TAB), Teknolojik Pedagojik Bilgi (TPB) ve Pedagojik Alan Bilgisi’nin (PAB) TPAB üzerinde doğrudan ve pozitif etkileri görülmektedir. Bu değişkenler TPAB’taki değişimin %65’ini açıklamaktadır. PAB ise TPAB’ı en fazla etkileyen değişken olarak göze çarpmaktadır. Bu bulguya göre PAB, öğretmenlerin teknoloji entegrasyonunda kritik bir öneme sahiptir. Bu araştırmadaki bir diğer önemli bulgu ise öğretmenlerin AB’sinin, TAB ve PAB’ı doğrudan ve olumlu etkilediği, ve bu etkinin TB ve PB’ninkinden daha fazla olduğudur.Bu araştırmanın sonuçları bağlamında düşünüldüğünde, öğretmenlerin TPAB öz-yeterliklerini artırmak için geliştirilen mesleki gelişim programlarında doğrudan teknoloji odaklı bir yaklaşım yerine AB ve PAB’ı da kapsayan aşamalı bir model önerilebilir.Öğe Öğretmen adaylarının sosyal ağ (Facebook) kullanımlarının incelenmesi(Necmettin Erbakan Üniversitesi, 2012) Çelik, İsmail; Şahin, İsmailBu araştırmada öğretmen adaylarının Facebook (FB) kullanım amaçları, FB eğitsel kullanım algıları, FB kullanım yoğunluğu, FB'nin akademik sürece etkisi, FB eğitsel kullanım amaçları ve sosyal ağları kullanımına yönelik görüşleri incelenmiştir. Ayrıca, geliştirilen modellerle 1) FB kullanım yoğunluğu ile FB genel kullanım amacı, FB kullanım süresi, FB kullanım sıklığı ve FB arkadaş sayısı 2) FB eğitsel kullanım amacı ile FB genel kullanım amacı, FB kullanım süresi, FB kullanım sıklığı, FB arkadaş sayısı ve genel not ortalaması arasındaki ilişkiler ortaya konmuştur. Araştırmaya katılanlar, bir eğitim fakültesinde farklı branşlarda öğrenim gören, FB'ye üyeliği olan 1066 öğretmen adayından oluşmaktadır. Araştırmada, öğretmen adaylarının, FB kullanım amaçları ve FB eğitsel kullanım algıları, FB kullanım yoğunluğu, FB'nin akademik sürece etkisi, FB eğitsel kullanım amaçları kullanıcı profillerine göre incelenmiş ve gruplar arasında anlamlı farklılıklar bulunmuştur. Bu araştırmada, FB kullanım yoğunluğu modelini test etmek için; FB arkadaş sayısı, FB kullanım sıklığı, FB kullanım süresi ve FB genel kullanımı amacı ile FB yoğun kullanımı arasındaki yordayıcı ilişkiler yapısal eşitlik modellemesi ortaya konulmuştur. Geliştirilen modelde, FB yoğun kullanımı yaklaşık %50 oranında yordanmaktadır. Bu sonuç göstermektedir ki, FB kullanım sıklığı, FB kullanım süresi, FB arkadaş sayısı ve FB genel kullanım amaçları hakkında bilgi sahibi olunduğunda bireylerin yoğun FB kullanımı büyük ölçüde anlaşılabilir. Ayrıca, FB eğitsel kullanım amacı ile FB genel kullanım amacı, FB kullanım süresi, FB kullanım sıklığı, FB arkadaş sayısı ve genel not ortalaması arasındaki ilişkiler, yapısal eşitlik modelleriyle incelenmiştir. Geliştirilen eğitsel FB kullanım modelinde, genel not ortalaması ile FB kullanım sıklığı arasında pozitif anlamlı bir ilişkinin olduğu, genel not ortalaması ile FB'de geçirilen süre ve FB'deki arkadaş sayısı arasında anlamlı olmasa da negatif bir ilişkinin olduğu görülmektedir. Bu bulgular, daha başarılı öğrencilerin FB'yi daha sık kullandıklarını, FB'de daha az süre geçirdiklerini ve FB'de daha az arkadaşlarının olduğunu göstermektedir. Araştırmada ortaya konan model, FB arkadaş sayısının FB genel kullanım amacı ile pozitif yönlü bir ilişkisinin olduğunu göstermektedir. Bu ilişki FB'deki arkadaş sayısının artması ile FB genel kullanımının (günlük, sosyal, çalışmalara ilişkin kullanım) arttığını göstermektedir. Ayrıca, FB arkadaş sayısının FB eğitsel kullanımına dolaylı etkisi vardır. Öğretmen adaylarının sosyal ağları kullanımlarına yönelik sorulara verilen yanıtlardan ise kullanım amaçlarının, iletişim, gündem takibi, vakit geçirmek /eğlence, bilgi paylaşımı ve sosyalleşmek olduğu görülmüştür. Öğretmen adaylarına göre, sosyal ağları eğitsel kullanımları onlara iletişim, alanla ilgili bilgi paylaşımı, alanla ilgili yenilik takibi ve öğrencileri tanıma konularında fayda sağlamaktadır.Öğe Ortaokul öğrencilerinin Facebook algısı: Bir metafor analizi(2014) Eren, Fetah; Çelik, İsmail; Aktürk, Ahmet OğuzBu çalışmada bir ortaokulda öğrenim gören öğrencilerin Facebook algıları metafor analizi ile araştırılmıştır. Çalışmada nitel araştırma yöntemi ile olgu bilim deseni kullanılmıştır. Bu çalışmanın katılımcıları bir ortaokulda okuyan 144 öğrencidir. Çalışmaya katılan öğrencilerden Facebook ... gibidir çünkü ... cümlesinin tamamlamaları istenmiştir. Verilerin analizinde ise içerik analizi tekniği kullanılmıştır. Toplanan verilerin analizi sonucunda 37 metafor ve bu metaforların ortak özelliklerine göre gruplandırılmasıyla oluşan 5 kategori ortaya çıkmıştır. Sonuç olarak, ortaokul öğrencilerinin Facebook hakkında oldukça olumlu kavramlara sahip oldukları ortaya çıkmıştır. Bununla birlikte öğrencilerin, bağımlılık ve kötülük kaynağı gibi bazı olumsuz kavramlara da sahip oldukları görülmüştür.Öğe Üniversite Öğrencilerinin Facebook Bağlanma Stratejilerinin ve Yaşam Doyumlarının İncelenmesi(2017) Aktürk, Ahmet Oğuz; Emlek, Barış; Çelik, İsmailBu çalışmanın amacı, üniversite öğrencilerinin Facebook bağlanma stratejileri ve yaşam doyumlarını incelemektir. Çalışma 2014-2015 öğretim yılında yürütülmüş olup, çalışmanın araştırma grubunu 281 üniversite öğrencisi oluşturmuştur. Mevcut durumun betimlenmesinin amaçlandığı bu çalışmada tarama modellerinden ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Öğrencilerin Facebook bağlanma stratejilerini belirlemek için "Facebook Bağlanma Stratejileri Ölçeği", yaşam doyumlarını belirlemek için de "Yaşam Doyum Ölçeği" kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgular, öğrencilerin yaşam doyumları ile Facebook bağlanma stratejileri (başlatma, sürdürme ve bilgi arama) arasında pozitif yönde anlamlı bir ilişki olduğunu göstermiştir. Ayrıca araştırma sonuçları, öğrencilerin Facebook bağlanma stratejileri (başlatma, sürdürme ve bilgi arama) ile yaşam doyumlarının öğrenim gördükleri okul türü, bilgisayar sahipliği ve Facebook kullanım süresi değişkenlerine göre anlamlı düzeyde farklılaştığını göstermektedir. Bunun yanı sıra, öğrencilerin Facebook bağlanma stratejilerinin cinsiyet (başlatma, sürdürme ve bilgi arama alt boyutlarında), internet sahipliği (başlatma, sürdürme ve bilgi arama alt boyutlarında), barınma türü (başlatma alt boyutunda) ve geldiği şehir (bilgi arama alt boyutunda) değişkenlerine göre anlamlı düzeyde farklılaştığını göstermektedir.