Yazar "Amanova, Leyli" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 1 / 1
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Türkmenistan coğrafya eğitiminde ortaokulda okutulan ders kitaplarında dünya coğrafyası algısı(Necmettin Erbakan Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024) Amanova, Leyli; Pınar, AdnanBu çalışmada Türkmenistan’da okutulan ortaöğretim 7. sınıfta Kıtaların ve Okyanusların Coğrafyası ve 10. Sınıf Dünyanın ekonomik ve sosyal coğrafyası ders kitaplarında Türkmenistan’ın Dünya ülkelerine bakış acısının nasıl olduğu incelenmiştir. Çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden doküman incelemesi yapılmıştır. Veri kaynağı olarak Türkmenistan Bilim Bakanlığı tarafından 2019 yılında hazırlanan Ortaöğretim 7. sınıf Kıtaların ve Okyanusların Coğrafyası ve 2022 yılında hazırlanan 10. sınıfta okutulan Dünyanın Ekonomik ve Sosyal Coğrafyası ders kitapları doküman incelemesi yöntemi uygulanarak bulgulara ulaşılmıştır. Çalışmada doküman incelemesi yöntemiyle elde dilen veriler daha önceden belirlenen temalar doğrultusunda incelenmiştir. Araştırılan kitaplarda Türkmenistan’ın ortaokullarda okutulan coğrafya derslerinde Dünya’ya bakış algısını çözümlenmeye çalışılmıştır. Genel olarak her iki kitapta da öncelik olarak ülkelerin coğrafi konumu, fiziki coğrafyası, hidrografyası, yeraltı kaynakları, siyası coğrafyası, nüfusu gibi coğrafik özellikleri başlıklar halinde verilmiştir. Araştırmanın sonucuna göre ders kitaplarında yer alan ünite konularında güncel ve doğru bilgiler içerdiği tespit edilmiş, fakat görsel öğelere yeterince yer verilmediği görülmüştür. Bu çalışmanın asıl amacı, Türkmenistan’da ortaokullarda okutulan coğrafya ders kitaplarında dünyanın nasıl algılandığını ortaya koymaktır. İncelemeler sonucunda, ilk kitapta fiziki coğrafya konularına daha fazla yer verildiği tespit edilmiştir. Ayrıca, her iki kitapta da ülkelerin genel kültür bilgisine dair eksiklikler olduğu belirlenmiştir.