Yazar "Baykan, Erdal" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 3 / 3
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe İslam'ın Felsefî Dili: Meşşailer Yeniden Gelir Mi?(2016) Baykan, ErdalBu yazının amacı, İslam Düşünce Tarihinin en önemli sistemlerinden birini oluşturmuş olan ve yine insanlık düşünce tarihinin en büyük simalarının ortaya çıkmasını sağlamış olan Meşşai düşünceye ve temsilcilerine karşı açık/örtük olumsuzlama gayretlerinin eleştirel düşünce bağlamında sürdürülmediğine vurgu yapmaktır. Entelektüel bir çabaya dönüşmeyen tartışmalar ve eleştiriler Gazali'den sonra çoğunluk dini bir vurgu ile ortaya çıkmaktadır. Kanaatimize göre, bu tartışmalar ve eleştiriler entelektüel çabanın biçimlendirdiği bir süreç içerisinde ortaya çıkmış olsaydı, bugün felsefi bir anakronizm ortaya çıkmayacaktı. Muhtemelen İslam dünyasının bugünkü durumu da söz konusu yaklaşım ile ilişkilidir. Bu aşamada şunu söylememiz gerekli ki, İslam'ın felsefi dili, yeniden oluşarak, dinin evrensel felsefi yorumlarını yeniden inşa etmelidir. Gazalinin bir bilge olarak yönelttiği eleştiriler ve değerlendirmelerin istismar edilerek eleştirilerin felsefi bir tartışma olmaktan çıkarılması, hem bu yönelimin imkan ve hasılalarının yok sayılmasına ve hem de eleştiri geleneğimizin heba edilmesine yol açmaktadır. Bu ve benzeri varsayımlar başta Türk İslam Düşüncesi olmak üzere, insanlığın Meşşai yoruma olan ihtiyacı vurgulanarak dile getirilmeye çalışılmaktadır.Öğe Kadim Bir Soğukluğun Modern Temsili: İlahiyat Fakültelerinde Felsefe Fobisi(2016) Baykan, ErdalBu makalenin amacı, İlahiyat Fakültelerinde felsefeye ilişkin var olan olumsuz yargıların nedenlerine dikkat çekmektir. İslam dininin aurasında gelişen düşünsel zenginliği ve beraberinde inşa edilen medeniyeti anlamak ya da tahkim edebilmek için İslam Felsefe geleneği üzerinden yürütülen eleştiriler ve tartışmalar ne yazık ki sonraki dönemlerde Gazali'nin etkin katılımından da istifade edilerek sürdürülmesi yerine bütün bir düşünsel hasıla entelektüel çaba olmaktan çıkarılarak dini bir teyakkuzla karşılanmıştır. Bu ilk travmadır. Felsefeye karşı olumsuz yaklaşımın diğer bir nedeni ise yeni kurulan Cumhuriyetin ideolojik yönelimleri çerçevesinde dini, hayatın bütün alanlarından çıkaracak yeni kültürel kodların transfer edilmesiyle şekillenmiştir. Bu pozitivist yönelimi temellendirebilmek için felsefenin tanımından başlanarak yeni bir kurgu dizayn edilmiştir. Bu da ikinci travmayı oluşturmuşturÖğe MODERN REPRESENTATION OF AN ANCIENT APATHY: PHILOSOPHY-PHOBIA IN FACULTIES OF THEOLOGY(Ilahiyat Bilimleri Arastirma Vakfi, 2016) Baykan, ErdalThe aim of this paper is to draw attention to the reasons of the existing negative judgements about philosophy in faculties of theology. There are some discussions and criticisims in the tradition of Islamic Philosophy to be able to understand or strengthen the intellectual wealth which was improved in Islamic aura and the civilisation which was built together this intellectual improvment. These discussions and criticisms the whole intellectual proceeds was responded with religonal vigilance by being excluded intellectual effort instead of being maintained by being utilized the ascendant participation of al Ghazali in the subsequent era. This is the first trauma. Another reason of unfavourable image of philosophy was formed by being transfered new cultural codes which excluded the religion out of all aspects of life in the ideoligial frame of the new republic. To be able to found this positivist approach a new construct was designed by being started the definition of philosophy. This is the second trauma. In this study the problem of how to overcome this contrast inherited in the Faculties of Theologies and similar areas is discussed emphasizing the multi-dimensionality of Truth (Haqikah), and that the notion of attributing suprahistorical value to any comment causes some problems related not only to religious life but also to all aspects of life will be tried to being expressed.