Yazar "Duran, Yasin" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 3 / 3
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Cumhuriyetin 100. yılında Türkiye'de coğrafya eğitimi: Bir durum çalışması(Necmettin Erbakan Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023) Duran, Yasin; Aladağ, CanerÜlkemizde öğretmen yetiştiren kurumların üniversitelere devredilmesiyle birlikte coğrafya eğitimiyle ilgili çalışmaların sayısı giderek artmıştır. Bu alanın akademik yapısının ve doktora tezleri ile araştırma makalelerinin, alana katkı sağlayan öğretim üyelerinin görüşleriyle birlikte analiz edilmesi araştırmacıların yapılmış çalışmalardan haberdar olmasını sağlayacaktır. Cumhuriyetin 100. yılında coğrafya eğitimi araştırmalarında gelinen noktanın değerlendirilmesi yarınlara daha emin adımlarla ilerleyebilmek adına büyük önem taşımaktadır. Bu çalışmayla Türkiye’deki coğrafya bölümü ve coğrafya eğitimi anabilim dalı lisans programlarının akademik yapısının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi, coğrafya eğitimi alanında hazırlanmış tez ve makalelerin çeşitli değişkenler bakımından yönelimlerinin ortaya konulması ve coğrafya eğitimi alanına katkı sağlayan akademisyenlerin görüşlerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Nitel araştırma geleneği içerisinde yer alan durum çalışması deseninde gerçekleştirilen bu araştırmanın örnekleminin belirlenmesi için amaçlı örnekleme yöntemlerinden ölçüt örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Buna göre, coğrafya bölümü ve coğrafya eğitimi anabilim dalında görev yapan 390 öğretim üyesine ait özelliklerin çeşitli değişkenler açısından incelenmesinin amaçlandığı birinci alt problemin verileri YÖK Akademik veri tabanından elde edilmiştir. İkinci alt problemin verileri için Ulusal Tez Merkezi veri tabanında yer alan 102 doktora tezi, TR Dizin veri tabanında yer alan 397 araştırma makalesi olmak üzere toplam 499 adet çalışmaya ulaşılmıştır. Bu çalışmaların analiz edilmesinde her sorunun bir tema olarak değerlendirildiği 40 sorudan oluşan içerik analizi yönergesi kullanılmıştır. Üçüncü alt probleme ilişkin olarak doktorasını coğrafya ya da coğrafya eğitimi alanında tamamlamış olup coğrafya eğitimiyle ilgili çalışmaları olan 33 öğretim üyesi çalışmanın katılımcılarını oluşturmuştur. Öğretim üyelerinin alandaki araştırma yönelimlerine ilişkin görüşlerini tespit etmek amacıyla yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Elde edilen verilerin çözümlenmesinde betimsel analiz ve içerik analizi kullanılmıştır. Araştırmanın bulgularına göre öğretim üyelerinin cinsiyet değişkeninde erkek (%76), ünvan değişkeninde ise doktor öğretim üyesinin (%41,79) ağırlıklı olduğu görülmüştür. Ayrıca 2005-2014 yılları arasında doktorasını tamamlayan öğretim üyelerinin (%30) diğer dönemlere göre daha fazla olduğu tespit edilmiştir. Öğretim üyelerinin doktora mezunu oldukları üniversitelere göre dağılımında İstanbul, Ankara, Atatürk, Fırat, Marmara ve Ege üniversitelerinde doktoralarını tamamlayan öğretim üyelerinin oranının %70,51 olduğu tespit edilmiştir. Alana insan kaynağı sağlayan bu köklü üniversitelerin içten beslenme oranlarının da yüksek olduğu görülmüştür. İncelenen çalışmaların büyük bir bölümü 2013 yılında (%8,02), İstanbul ilinde (%16,38), erkek araştırmacılar (%77,56) tarafından ölçme ve değerlendirme konularını (%29,26) incelemek üzere makale türünde (%79,56) ve betimsel araştırma deseninde (%55,11) gerçekleştirilmiştir. Öğretim üyelerinin coğrafya eğitimi alanındaki yönelimlere ilişkin görüşlerinden 96 kod ifadesi üretilmiştir. Bu kodlar daha sonra yönelimler, sorunlar ve beklentiler teması olmak üzere üç ana tema etrafında toplanmıştır. Araştırmanın sonuçlarına göre, coğrafya eğitimi alanında nitel ve karma yöntemlere göre hazırlanan, daha az çalışılan konu alanlarında ve farklı örneklem türlerinde daha fazla çalışmaya gereksinim olduğu anlaşılmıştır.Öğe Ortaöğretim öğrencilerinin vatan kavramına ilişkin algılarının metaforla belirlenmesi(2018) Duran, Yasin; Aladağ, CanerBu araştırma, ortaöğretim öğrencilerinin vatan kavramına ilişkinsahip oldukları zihinsel algıları, metaforlar aracılığıyla ortaya çıkarmakamacıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu Konya iliİsmil Anadolu İmam Hatip Lisesi ve Karatay Fen Lisesi, Afyonkarahisarili Dazkırı Anadolu Lisesi, Gaziantep ili Nuriye-Vasıf Onat Kız AnadoluLisesi, İstanbul ili Gazi Meslekî ve Teknik Anadolu Lisesi ve Aksaray iliTaşpınar Anadolu Lisesinde 2017-2018 eğitim ve öğretim yılında öğrenimgören toplam 463, 11. sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Bu araştırma,nitel araştırma desenlerinden birisi olan olgubilim deseni kapsamındakonu hakkında derinlemesine bilgi elde etmek amacıyla plânlanmıştır veçalışmanın olgusunu da “vatan” kavramı oluşturmaktadır. Araştırmaverileri “Vatan ... gibidir/benzer. Çünkü; ...” ifadesinin öğrencilertarafından tamamlanmasıyla elde edilmiştir. Verilerin analiz edilmesi veyorumlanmasında, içerik analizi tekniği kullanılmıştır. Araştırmanınbulgularına göre, öğrenciler vatan kavramına ilişkin olarak toplam 77adet geçerli metafor üretmiştir. Bu metaforlar daha sonra ortak özellikleribakımından 12 farklı kavramsal kategori (aidiyet bağının ifadesi olarakvatan, bir bünyenin ifadesi olarak vatan, birleştirici bir unsurun ifadesiolarak vatan, gereksinimin ifadesi olarak vatan, hayat kaynağının ifadesiolarak vatan, kimliğin ifadesi olarak vatan, kutsallığın ifadesi olarakvatan, sağlamlık ve bölünmezliğin ifadesi olarak vatan, sevdanın ifadesiolarak vatan, sığınma yerinin ifadesi olarak vatan, tutunulacak bir yerifadesi olarak vatan ve uğrunda ölmeye değer bir unsurun ifadesi olarakvatan) altında toplanmıştır. Araştırmanın sonucunda, öğrencilerin genel manada vatan kavramını zihinlerinde doğru olarak yapılandırdıklarıgözlenmiştir.Öğe Ortaöğretim öğrencilerinin vatan kavramına ilişkin algılarının metaforla belirlenmesi(Necmettin Erbakan Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2018) Duran, Yasin; Aladağ, CanerBu araştırma, ortaöğretim öğrencilerinin (n=463) vatan kavramına ilişkin sahip oldukları zihinsel algıları, metaforlar aracılığıyla ortaya çıkarmak amacıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın örneklemi, Konya ili İsmil Anadolu İmam-Hatip Lisesi ve Karatay Fen Lisesi, Afyonkarahisar ili Dazkırı Anadolu Lisesi, Gaziantep ili Nuriye-Vasıf Onat Kız Anadolu Lisesi, İstanbul ili Gazi Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi ve Aksaray ilinde bulunan Taşpınar Anadolu Lisesinde 2017-2018 eğitim öğretim yılında öğrenim gören 11. sınıf öğrencilerinden oluşmaktadır. Araştırma verileri "Vatan ... gibidir/benzer. Çünkü; ..." ifadesinin öğrenciler tarafından tamamlanmasıyla elde edilmiştir. Veriler nitel araştırma teknikleri kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırmanın bulgularına göre, öğrenciler vatan kavramına ilişkin olarak toplam 77 adet geçerli metafor üretmiştir. Bu metaforlar daha sonra ortak özellikleri bakımından 12 farklı kavramsal kategori altında toplanmıştır. Söz konusu bu 12 kavramsal kategori, okul türü (Anadolu Lisesi, Anadolu İmam Hatip Lisesi, Fen Lisesi ve Meslekî ve Teknik Anadolu Lisesi) bakımından önemli farklılıklar göstermiştir. Araştırmanın sonucunda, öğrencilerin genel manada vatan kavramını zihinlerinde doğru olarak yapılandırdıkları gözlenmiştir.