Yazar "Karabacak, Mustafa" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 6 / 6
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Application of exergetic analysis to inverted Brayton cycle engine at different flight conditions(Pergamon-Elsevier Science Ltd, 2023) Karabacak, Mustafa; Kirmizi, Mehmet; Aygun, Hakan; Turan, OnderThe aviation sector has continued to be modernized by overcoming technological challenges involving strict constraints for mission requirements. In this context, the great attention to newly proposed methods which the requirements satisfied has been drawn in the related aviation field. As a novelty, performance and exergy analyses of inverted Brayton cycle engine (IBCE) are investigated at supersonic speed (2.5 M) by comparing it with a conventional afterburning turbojet engine (CATE) in this study. Moreover, exergy analysis is performed solely for the IBCE at 5 M where only the IBCE could generate thrust. According to performance findings, specific fuel consumption (SFC) of the CATE changes from 57.97 g/kNs and 71.72 g/kNs whereas it raises from 51.76 g/kNs and 56.57 g/kNs for the IBCE due to variation of turbine inlet temperature (TIT) and afterburner exit temperature (AET) at 2.5 M. Also, thermal efficiency of the CATE varies approximately between 32.97% and 46.73% while that of IBCE changes between 50.72% and 58.43% for IBCE at 2.5 M. At hypersonic speed, SFC of the IBCE is measured to vary between 71.34 g/kN and 85.49 g/kN at 5 of Mach. Lastly, the exergy efficiency of IBCE changes between 23.73% and 27.70% at same conditions. Where the higher TIT leads to lowering it whereas the higher AET provides increment of exergy efficiency. This study shows that thanks to cycle change, gas turbine engines could provide more advantages for new generation aircraft compared with conventional ones.Öğe Engine weight estimation of fifth generation fighter aircraft for high range and manoeuvrability(Inderscience Enterprises Ltd, 2020) Karabacak, Mustafa; Turan, OnderThis study focuses on afterburner turbofan engine weight estimation for fifth generation fighter aircrafts. Model developed in this study by investigating 26 engine cases categorised by the criteria the requirement of selection amongst to engines expected to be used in fifth generation fighter depend on four parameters with approximate to +/- 25% error. Technology level effect engine weight strongly so parameter reflect technology level is determined based on new technology engines used in fifth generation fighter aircraft by statistical method. Model reflect technology level is expected to be used in conceptual design stages of fifth generation fighter engine.Öğe Faziletli vakitlere dâir rivâyetlerin değeri: İbn Receb el-Hanbelî'nin kitapları özelinde(Necmettin Erbakan Üniversitesi, 2012) Karabacak, Mustafa; Eren, MehmetHadis ilminde zamanının otoritesi olan İbn Receb el-Hanbelî, fıkıh, usûl, tefsir, kelam, ahlak ve tarih sahalarında eserler vermiş, bilhassa Dımaşk ve Kudüs'te hicri VIII. Asırda Hanbelî mezhebinin önderliğini yapmıştır. Farklı alanlarda eserler vermiş olmasına rağmen onun esas ihtisas alanı Hadis ilmidir. Nitekim temel eserlerini bu alanda vermiştir. Hadise dâir çalışmaları eserlerin içinde sayı olarak da çoğunluğu oluşturmaktadır. İbn Receb el-Hanbelî, faziletli vakitler konusunu işlerken `Vezâif' başlığı altında muharrem ayından başlayarak safer, rabîulevvel, receb, şâban, ramazan, şevval, zilkâde, zilhicce aylarının faziletlerini vaaz üslûbuyla yazmıştır. Gün ve gecelerin faziletini ayrı başlıklar altında değil; ayların fazileti içinde incelemiştir. Mevsimlerin fazileti başlığını -tespit edebildiğimiz kadarıyla- ilk kullanan kendisidir. Bu konuda ilkbahar, yaz ve kış başlıklarını kullanmıştır. Faziletli vakitlerle ilgili İbn Receb el-Hanbelî'nin eserlerinden ?Gecelerin ve Günlerin Fazileti?, ?Ayların Fazileti? ve ?Mevsimlerin Fazileti? başlıklıkları altında 60 hadis inceledik. İncelediğimiz 60 hadisin sıhhat yönünden dağılımı şöyledir: 31 sahih; 6 hasen; 1 hasen li gayrih; 20 zayıf; 2 çok zayıftır. Dolayısıyla faziletli vakitlerle ilgili İbn Receb el-Hanbelî'nin eserlerinde zayıf ve az da olsa çok zayıf hadise rastlanmaktadır. İbn Receb el-Hanbelî, faziletli vakitler konusunda temel hadis kaynaklarından en fazla 33 hadisle Ahmed b. Hanbel'in Müsned'ini kullanmıştır. Bunu şu kitaplar takip etmektedir. Müslim 17; Tirmizî 14; İbn Mâce 13; Ebû Dâvûd 12; Nesâî 11; Buhârî 9. İbn Receb el-Hanbelî ve eserleri, Türkiye'de fazla tanınmamaktadır. Onun gerek ilmî yönü gerekse eserleri üzerinde yapılacak çalışmaların bilgi ve anlayışımıza yeni ufuklar açacağı muhakkaktır.Öğe İlköğretim 8.sınıf öğrencilerinin çoklu zeka durumları ve yöneltme öneri formu uygulamalarında karşılaşılan sorunlar(Necmettin Erbakan Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2012) Karabacak, Mustafa; Tarman, BülentTürkiye’de 2003-2004 eğitim-öğretim yılında İlköğretim okullarında uygulanmaya başlanan Yöneltme çalışmaları önemli bir yere sahiptir. Yöneltme Yönergesi uygulaması ülkemizde ilköğretim okullarında öğrenim gören öğrencilere uygulanmakta olan planlı ve sistemli yöneltme hizmetidir. Altıncı, yedinci ve sekizinci sınıflarda öğrencilerin dersine giren branş öğretmenleri tarafından elektronik ortamda doldurulan gözlem raporları sınıf rehber öğretmenine verilmektedir. Sınıf rehber öğretmeni öğrencilerin ve velilerin de görüşünü alarak raporları dosyalamaktadır. Bu raporlar sekizinci sınıf sonunda sınıf rehber öğretmeni tarafından yönelme öneri kuruluna sunulur. Yöneltme öneri kurulu üç yıllık gözlem raporlarına, veli ve öğrenci görüşlerine dayanarak Yöneltme Öneri Formu hazırlanmaktadır. Bu forma göre öğrenci akademik, meslekî ve teknik veya güzel sanatlar eğitim programlarından birine yönlendirilmektedir. Hazırlanan yöneltme öneri formu, öğrenci ilköğretim okulundan mezun olurken diploma ile birlikte verilmektedir. Gözlem raporlarındaki sekiz farklı zeka alanı Nöropsikolog Gardner’in çoklu zeka kuramı ile benzerlik gösterdiği söylenebilir. Bu çalışmanın amacı, sekizinci sınıf öğrencilerinin hangi baskın zeka alanlarının gelişmiş olduğunu v tanıma durumu ve ilköğretim ikinci kademede uygulanan yönlendirme çalışmalarında karşılaşılan sorunları ortaya çıkarmaktır. Araştırmada öğrencinin baskın zeka alanını tanıma sürecinde sekizinci sınıflarda bulunan öğrencilere uygulanan “Çoklu Zekâ Alanlarında Kendini Değerlendirme Ölçeği” ile yöneltme öneri kurulunda bulunan öğretmenler tarafından hazırlanan “Yöneltme Öneri Formu” arasında anlamlı fark bulunup bulunmadığına bakılmıştır. Ayrıca bu araştırmada, öğrencilerin ilgi, yetenek, kişilik özellikleri, akademik başarısı, katıldığı sosyal ve kültürel etkinliklerine yer verilerek hazırlanan Yöneltme yönergesi uygulamaları sırasında karşılaşılan sorunları belirlemek amaçlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, Konya İlinin Beyşehir İlçe merkezinde bulunan 10 ilköğretim okulundaki 18 okul yöneticisi, 105 branş öğretmeni, 7 okul rehber öğretmeni ve 204 8.sınıf öğrencisi oluşturmuştur. Uygulanan 2 ayrı ölçekten toplam 334’ü geri dönmüştür. Veri çözümlemeleri SPSS (Statistical Package for Social Sciences) for Windows 17.0 programı kullanılarak analiz edilmiştir. Verilerin analizinde tanımlayıcı istatistiksel metotları (Sayı, Yüzde, Ortalama, Standart sapma) kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre; öğrencilere uygulanan “Çoklu Zekâ Alanlarında Kendini Değerlendirme Ölçeği” ile yöneltme öneri kurulunda bulunan öğretmenler tarafından hazırlanan “Yöneltme Öneri Formu” karşılaştırıldığında, çoklu zeka alanlarından Kişilerarası/Sosyal Zeka, Mantıksal/Matematiksel Zeka ve Müziksel/ Ritmik Zeka alanlarından alınan puanların örtüştüğü fakat Sözel/Dilsel Zeka, Görsel/Uzamsal Zeka, Kişisel/İçsel Zeka, Bedensel/Kinestetik Zeka ve Doğacı Zeka alanlarından alınan puanların örtüşmediği görülmüştür. Ayrıca yönetici, rehber öğretmen ve branş öğretmenlerine uygulanan “Kişisel Bilgi Formu ve Yöneltmeye İlişkin Tutum Ölçeği” sonuçlarına göre; seçmeli derslerin yetersiz olduğu, velilerin çocuklarının baskın zeka alanını yeterince tanımadığı, öğretmenlere yöneltme etkinlikleri ile ilgili hizmetiçi eğitimin verilmesi gerektiği, yöneltme etkinlikleri uygulamalarında yöneticiler, öğretmenler ve okul rehber öğretmenleri arasındaki iletişim ve işbirliğinin yeterli olduğu, yöneltme gözlem formlarının öğrencinin tüm yönleri ile tanınmasında yeterli olmadığı, ders dışı etkinliklerinin yeterli olduğu, vi ders içi etkinliklerinin yeterli olmadığı, öğretmenlerin yöneltme etkinliklerini benimsediği, öğrencilerin farklı zekâ alanlarını ortaya çıkaracak gerekli donanımın bulunmadığı, yöneltme etkinlikleri ile sorumlulukların rehber öğretmen ile paylaşıldığı, öğrencilerin uygulanan gözlem formu, test ve/veya envanter sonuçlarından haberdar edildikleri, öğretmenlerin, öğrenci hakkında topladıkları bilgileri gerektiğinde velilerle paylaştığı sonuçlarına ulaşılmıştır.Öğe Turbofan engine weight estimation for preliminary design(Inderscience Enterprises Ltd, 2019) Karabacak, Mustafa; Turan, OnderThe aim of the study is to prepare weight estimation model of turbofan engines to help designer in the conceptual stages of modem turbofan design. To achieve this purpose, statistical data is used on yielding robust analytical expression and experiments are conducted to prepare model for turbofan engine weight estimation is not easy due to the high cost and insufficient technical facility. Turbofan engine classified into five categories (three shaft turbofan engine, light weight two shaft turbofan engine, medium weight two shaft turbofan engine, high weight two shaft turbofan engine and two shaft geared turbofan engine) and turbofan engine weight model is developed for each category separately to increase model sensitivity. Model sensitivity is investigated for each category by error analysis to give idea about model reflection of real world to conceptual designer.Öğe Turbofan engine weight estimation for preliminary design(Inderscience Enterprises Ltd, 2019) Karabacak, Mustafa; Turan, OnderThe aim of the study is to prepare weight estimation model of turbofan engines to help designer in the conceptual stages of modem turbofan design. To achieve this purpose, statistical data is used on yielding robust analytical expression and experiments are conducted to prepare model for turbofan engine weight estimation is not easy due to the high cost and insufficient technical facility. Turbofan engine classified into five categories (three shaft turbofan engine, light weight two shaft turbofan engine, medium weight two shaft turbofan engine, high weight two shaft turbofan engine and two shaft geared turbofan engine) and turbofan engine weight model is developed for each category separately to increase model sensitivity. Model sensitivity is investigated for each category by error analysis to give idea about model reflection of real world to conceptual designer.