Yazar "Orak, Cihan" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 2 / 2
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Predictors of problematic social media use among university students: virtual world risk perception, social influence, and internet and social media use patterns(Springer, 2023) Orak, Cihan; Saritepeci, MustafaThis study examines the effect of social influence sensitivity on the relationship between virtual world risk perception (VWRP) and problematic social media usage (PSMU), as well as the variables that predict PSMU among university students. A total of 552 university students participated in the study, 334 female and 218 male. The study utilized a personal information form and three different scales. We tested the proposed hypotheses using the Partial Least Squares (PLS) approach for Structural Equation Modeling (SEM). According to the research findings, the variable with the most significant relative impact on PMSU is VWRP. The sub-dimensions of social influence strategies, measuring social influence sensitivity, are significant predictors of PSMU. Also, other variables that significantly impact PMSU are daily social media usage time, daily Internet usage time, and age. According to the moderator analysis results, social comparison is not moderating the relationship between VWRP and PSMU. However, social learning-social proof (SL-SP) is moderating this relationship, particularly for individuals with a high level of SL-SP and a low level of VWRP.Öğe Üniversite Öğrencilerinin Sosyal Medya Bağımlılıkları Üzerinde Sosyal Etkiye Duyarlık ve Sanal Risk Algı Düzeylerinin Etkisinin İncelenmesi(Necmettin Erbakan Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2021) Orak, Cihan; Sarıtepeci, MustafaBu çalışma, üniversite öğrencilerinin sosyal medya bağımlılık düzeyleri ile sanal dünya risk algısı ve sosyal etkiye duyarlık düzeylerinin cinsiyet, yaş ve sınıf düzeyi gibi demografik değişkenlere göre incelenmesi ve sosyal medya bağımlılığı yordayan İnternet ve sosyal medya kullanım alışkanlıkları değişkenlerin açığa çıkarılması ile ilgili çeşitli değişkenlerle arasındaki ilişkinin varlığını incelenmesini amaçlamıştır. Çalışma kapsamında ele alınan değişkenler arasındaki ilişkiyi incelemek için nicel araştırma yöntemi olarak ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Çalışmada Kişisel Bilgi Formu, Sosyal Medya Bozukluğu Ölçeği, Sosyal Etkiye Duyarlık Ölçeği ve Sanal Dünya Risk Algısı Ölçeği kullanılarak oluşturulan çevrimiçi form sosyal medya mecralarında öğrenciler ile paylaşılmış ve veri toplanmıştır. Çalışma, 2019-2020 Eğitim yılında üniversite öğrenimi görmekte olan 337’si kadın, 220’si erkek olmak üzere toplam 557 gönüllü üniversite öğrencisinin katılımıyla gerçekleştirilmiştir. Elde edilen veriler tanımlayıcı analizler ve doğrusal hiyerarşik regresyon analizi kullanılarak çözümlenmiştir. Araştırma sonucuna göre üniversite öğrencilerin sosyal medya bağımlılık düzeylerinin düşük olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Öğrencilerin yaşı ile sosyal medya bağımlılığı arasında anlamlı ilişki bulunurken; sınıf düzeyi ve cinsiyeti ile sosyal medya bağımlılığı arasında anlamlı ilişki olmadığı görülmüştür. Günlük İnternet ve sosyal medya kullanım süresi öğrencilerin sosyal medya bağımlılık ihtimalini artırdığı, sosyal medyada başkalarının ne yaptığı ile ilgili gelişmeleri kaçırma korkusu öğrenciler tarafından bağımlılığa yol açtığı sonucuna ulaşılmıştır. Sanal dünya risk algısı faktörleri ile sosyal medya bağımlılığı arasındaki ilişki incelendiğinde; sanal fırsat algısı, sosyal medya bağımlılığın önemli bir yordayıcı olduğu sonucuna ulaşırken; sanal farkındalık algısı, sanal olanak algısı, sanal yıpranma algısı ve sanal yozlaşma algısının sosyal medya bağımlılığın önemli bir yordayıcı olmadığı sonucuna ulaşılmıştır. Sosyal etkiye duyarlık alt boyutları ile sosyal medya bağımlılığı arasında hesaplanan regresyon analizi sonucuna göre, sosyal öğrenme-sosyal kanıt ve sosyal karşılaştırma alt boyutlarının öğrencilerin sosyal medya bağımlılık düzeylerini yordadığı anlaşılmaktadır.