Yazar "Sayar, Gevher" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 3 / 3
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Cezalı çocuk mekanları(Necmettin Erbakan Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2018) Sayar, Gevher; Arat, YavuzSuç ve ceza kavramlarının tarihçesi ilk insana kadar dayanmaktadır. İnsanoğlu beraber yaşadığı toplumda sözlü veya yazılı koyduğu düzene karşı çıkan bireylerin davranışlarını suç olarak nitelendirmektedir. Suç işlediği kabul edilen bireyler ise cezalandırılmaktadırlar. Suç ve ceza topluma, geleneklere, göreneklere, adetlere, yaşam şekillerine, kanunlara ve zamana göre değişmiştir. Ceza kavramının tarihçesi incelendiğinde tarihi süreç içerisinde cezaların bedensel cezalardan hürriyeti bağlayıcı cezalara geçiş yapıldığı gözlenmektedir. Hürriyeti bağlayıcı cezalarla beraber bireyler kapatılmaya başlanmıştır. Kapatılma eyleminin ilk başlaması yalnızca suçluları değil toplum tarafından kabul görmeyen akıl hastalarını, evsizleri, sokak çocuklarını ve hastaları da kapsamaktadır. Kapatılmanın ilk amacı toplum tarafından kabul görmeyen grubu gözetim altına almakken zaman içerisinde kapatılmanın sebebi suçlu bireyleri topluma geri kazandırmak olmuştur. İlk kapatılma mekanları kaleler, zindanlar gibi suçluların beden cezalarını görmeleri için bekletildikleri geçici mekanlarken, hürriyeti bağlayıcı cezalarla beraber cezaevi kavramı ortaya çıkmıştır. Cezaevleri on dokuzuncu yüzyılda mahkumların cezalandırılma şekillerine göre biçimlenmiş, yirminci yüzyılda mekanların tipolojilerine göre şekillenmiştir. Türkiye'de yirminci yüzyılla beraber suçluların suçlarına göre harflerle adlandırılan tip projeler tasarlanmıştır. Çocuk ve yetişkinlerin suç işlemeleri aynı kabul edilmemektedir. Yetişkinler suç işlerken çocuklar suça itilmiş kabul edilmektedirler. Bir çocuğun işlediği suç çocuğun değil toplumun suçudur. Çocuklar ceza almak yerine topluma tekrar kazandırılmalıdırlar ve iyileşme süreci içerisinde çocuk haklarından faydalanacakları mekanlarda yaşamaya devam etmelidirler. Çalışma kapsamında Türkiye'deki cezaevlerindeki çocuk mekanları tespit edilmiştir. Çocuklar 3 tip cezaevinde kalmaktadır. Bunlar; karışık cezaevlerinde kadın ve çocuk için bölümü olan cezaevleri, çocuk kapalı cezaevleri ve çocuk eğitim evleridir. Literatür araştırmasıyla çocuklara optimum fayda sağlayacak çocuk ceza mekanları tespit edilmiştir. Psikologlar ve suça itilmiş çocuklarla yapılan anket ve görüşmeler sonucu tespit edilen çocuk ceza mekanları sorgulanmıştır. Bu bağlamda var olan çocuk cezaevlerinin mekânsal sorgulaması yapılarak olumlu ve olumsuz yönleri tespit edilmiştir.Öğe İmaj Yapı Tasarımında Evrensel Tasarım İlkelerinin Rolü; Konya Bilim Merkezi Örneği(2017) Arat, Yavuz; Sayar, GevherBilim merkezleri bilimi eğlenceli bir şekilde eğitime dönüştürmektedir. Bunun yanı sıra interaktif ortamda her yaştan kullanıcıya farklı bakış açısı kazandırarak, tüm duyulara hitap ederek bilimi özümsetmeyi amaçlamaktadır. Ülkemizde bilim merkezi çalışmalarını desteklemek için TÜBİTAK 2008 yılında ilk resmi proje çağrısını yapmıştır. Konya Büyükşehir Belediyesi'nin projesi olan Konya Bilim Merkezi bu çağrının ilk projesidir. Dikkat çekici tasarımıyla, Leeds sertifikalı sürdürülebilir bir yapı olmasından hareketle Türkiye ve Konya Kenti için, "İmaj Yapı" olma özelliği taşıyan ve birçok tasarım kriteri açısından ayrıntılı bir şekilde düşünülerek tasarlanan Konya Bilim Merkezi örneklem alan seçilerek, erişilebilirlik açısından değerlendirilmiştir. Bu çalışmanın amacı Konya Bilim Merkezi örneği üzerinden imaj yapıların erişilebilirliğinin sorgulanmasıdır. "İmaj Yapı" ve "Kamusal Alanlar" engelli bireylerin de sağlıklı bireyler kadar kolay ve eşit şartlarda kullanabilmeleri gereken mekânlardır. Evrensel Tasarım kapsamında tüm bireylerin kentin sunduğu imkânlardan eşit ve aynı şekilde kullanma hakkı bulunduğu öngörüldüğünde, bu kullanım hakkını oluşturan evrensel tasarım ilkelerinden söz edilmesi gerekmektedir. Evrensel tasarım ilkeleri kapsamında yapının erişilebilirliği sorgulanmıştır. Sonuç olarak ileride tasarlanacak olan bilim merkezleri için mevcut yapıdaki eksiklikler tespit edilmiştirÖğe Questioning the use of the balcony in apartments during the COVID-19 pandemic process(Emerald Group Publishing Ltd, 2021) Aydin, Dicle; Sayar, GevherPurpose - The purpose of this paper is to assess using of balconies in apartment buildings. In the research, by questioning the use of balconies as to the coronavirus disease 2019 (COVID-19) process and before, the place and importance of the balcony in the apartment house were questioned. Design/methodology/approach - Balcony performance dimensions and components, which were revealed based on the studies conducted, were analyzed with questions directed to the individuals living in the apartment (one person every flat). In the research in which behavioral and functional performance is questioned through users, the survey method was used and the data were analyzed in the Statistical Product and Service Solutions (SPSS) program. Apart from the performance dimensions, data on the characteristics of the balconies were also obtained from the answers of the users. Findings - The use of balconies has increased during the pandemic process and has become more important in apartments. The size of the balcony is related to the size of the house. The functional performance of the balcony is linked to the size of the balcony, behavioral and environmental values. The balcony should be large enough to accommodate equipment for daily activities, the proximity to the surrounding buildings, view, noise affect the performance of the balcony. Research limitations/implications - The research is limited to the questionnaire applied to apartment users in Konya (Turkey) city center. Male and female users participated in the study, and the use of the balcony was questioned. Practical implications - Apartment design includes results that contribute to architects regarding the location and use of the balcony. It also includes the results that can be evaluated by local governments in terms of binding rules on balconies in zoning regulations. Social implications - The balcony is one of the rooms of the house, which is mainly designed in connection with the kitchen and living room / living room and shared by the household. The balcony is used as a socializing place for the common actions of the house users. This space that opens to the outside is valuable in terms of providing communication with people outside. Originality/value - The fact that no study has been conducted to question the use of the balcony over the user makes this study valuable. In addition, questioning the use of the balcony during the pandemic process is important in terms of revealing the importance of the need for open space in an apartment. The results will contribute to architects and local administrations in terms of binding rules in design regarding the location of the balcony in the house.