Yazar "Yurt, Eyüp" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 8 / 8
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Akademik Motivasyon Ölçeğinin Türkçeye Uyarlanması(2015) Yurt, Eyüp; Bozer Özsaraç, Elif NurBu araştırmada; Vallerand ve arkadaşları (1989) tarafından geliştirilen i) Akademik Motivasyon Ölçeğinin İngilizce formunu Türkçeye çevirmek, ii) ölçeğin yedi faktörlü yapısını doğrulayıcı faktör analizi ile test etmek, iii) ölçeğin güvenirliğini incelemek ve iv) ölçekten elde edilen puanların cinsiyete göre farklılaşıp farklılaşmadığını belirlemek amaçlanmıştır. Bu doğrultuda araştırmaya 343 ortaokul öğrencisi dâhil edilmiştir. Öğrencilerin %56.9'u (n195) kız, %43.1'i (n148) erkektir. Öğrencilerin; %23.3'ü (n80) beşinci, %21'i (n72) altıncı, %26.5'i (n91) yedinci ve %29.2'si (n100) sekizinci sınıfta okumaktadır. Ölçeğin; yedi faktörlü özgün yapısını test etmek için doğrulayıcı faktör analizi, tutarlı bir sınıflama yapıp yapmadığını belirlemek için çift tutarlık katsayısı ve güvenirliğini belirlemek için ise Cronbach Alpha katsayısı kullanılmıştır. Elde edilen sonuçlara göre, ölçeğin yedi faktörlü yapısının toplanan verilerle kabul edilebilir düzeyde uyum gösterdiği, ölçeğin ölçtüğü özellik bakımından tutarlı ve yüksek bir ayırt ediciliğe sahip olduğu ve ölçek boyutlarının yeterli iç tutarlık katsayılarına sahip olduğu anlaşılmıştır. Ayrıca elde edilen sonuçlara göre, bilmeye yönelik içsel motivasyon, başarıya yönelik içsel motivasyon ve uyarım yaşamaya yönelik içsel motivasyonun cinsiyete göre farklılaşmadığı belirlenmiştir. Diğer yandan, içe yansıyan dışsal motivasyonun kız öğrencilerin lehine, dışsal motivasyon-dış düzenleme, belirlenmiş dışsal motivasyon ve motivasyonsuzluğun ise erkek öğrencilerin lehine anlamlı bir şekilde farklılaştığı belirlenmiştirÖğe Düzenlenmiş İki Faktörlü Öğrenme Yaklaşımları Envanteri’nin (R-2F-LPQ) Geçerliğinin Doğrulayıcı Faktör Analizi ile Sınanması(2013) Çalışkan, Muhittin; Yurt, Eyüp; Aydın, MustafaBu çalışmada, Biggs (1987) tarafından geliştirilen, Kember, Biggs ve Leung (2004) tarafından revize edilen ve Çolak ve Fer (2007) tarafından Türkçeye uyarlanan öğrenme yaklaşımları envanterinin doğrulayıcı faktör analizinin yapılması ve güvenirliğinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Bu doğrultuda Konyada öğrenim gören 930 ortaöğretim öğrencisi çalışmaya dâhil edilmiştir. Çalışma grubunun %55ini kız (n510), %45ini erkek (n420 ) öğrenciler; %42sini (n387) 9. sınıf, %26sını (n246) 10. sınıf, %19unu (n180) 11. sınıf ve %13ünü (n117) 12. sınıf öğrencileri oluşturmuştur. Yapılan doğrulayıcı faktör analizi sonunda, envanterin iki boyutlu ve iki boyutlu hiyerarşik yapılarının istenen düzeyde uyum değerlerine sahip olduğu anlaşılmıştır. Ölçeğin boyutlarına ilişkin hesaplanan güvenirlik katsayılarının ise beklenen düzeyde olduğu görülmüştür. Elde edilen bulgular, öğrenme yaklaşımları envanterinin ortaöğretim öğrencilerinin öğrenme yaklaşımlarının belirlenmesinde kullanılabileceğini göstermiştir.Öğe Matematik Öz-Yeterlik Kaynakları Ölçeğinin Türkçeye Uyarlanması(2014) Yurt, Eyüp; Sünbül, Ali MuratBu çalışmanın amacı, Usher ve Pajares'in (2009) geliştirdiği Matematik Öz-Yeterlik Kaynakları Ölçeğini (Sources of Middle School Mathematics Self-Efficacy Scale) Türkçe'ye uyarlamaktır. Türkçe form, eş-değerlik sınamasının ardından 6, 7 ve 8. sınıflarında uygulanmıştır. 12-15 yaş aralığında bulunan öğrencilerin %48'i (n408) kız, %52'si (n342) erkektir. Öğrencilerin sınıflarına göre dağılımları incelendiğinde; %32'si (n242) altıncı, %34'ü (n257) yedinci ve %34'ü (n251) sekizinci sınıfta okumaktadır. Ölçeğin yapı geçerliğini incelemek için Açımlayıcı ve Doğrulayıcı Faktör Analizi yöntemleri kullanılmıştır. Ayrıca ölçeğin amacına hizmet etme derecesini belirlemek için ölçüt geçerliği çalışması gerçekleştirilmiştir. Ölçeğin güvenirliğinin belirlenmesi için ise Cronbach Alfa iç tutarlık katsayısı, düzeltilmiş madde toplam korelasyonu ve %27'lik üst ve alt grupların madde ortalamaları arasındaki farkların anlamlılığı t testi ile incelenmiştir. Yapılan analizler sonucunda, ölçeğin dört faktörlü bir yapıdan oluştuğu görülmüştür. Faktörlerin Cronbanch alfa değerleri 0.80 ile 0.94 arasında, düzeltilmiş madde toplam puan korelasyonları 0.77 ile 0.25 arasında değişmektedir. Ölçüt geçerliği sonuçları, ölçeğin amacına hizmet ettiğini göstermiştir. T testi sonuçları ise %27'lik üst ve alt grupların madde ortalamaları arasındaki tüm farkların anlamlı olduğunu göstermiştir.Öğe Öz-Yeterlik Kaynaklarının Matematik Başarısını Yordama Gücü(2014) Yurt, EyüpBu çalışmada öz-yeterlik kaynakları ve matematik başarısı arasındaki ilişkiler incelenmiştir. Araştırma Konya merkezinde farklı ortaokullarda öğrenim gören 350 (%51'i erkek ve %49'u kız) yedinci sınıf öğrencisi ile gerçekleştirilmiştir. Öğrencilerin özyeterlik kaynaklarını belirlemek için matematik öz-yeterlik kaynakları ölçeği ve matematik başarılarını belirlemek için dönem sonu matematik ders notları kullanılmıştır. Verilerin analiz edilmesinde pearson momentler çarpım korelasyon tekniği ve çoklu doğrusal regresyon analizi kullanılmıştır. Elde edilen sonuçlara göre, matematik öz-yeterlik kaynakları ve matematik başarısı arasında yüksek ve orta düzeyde anlamlı ilişkiler bulunmaktadır. Öz-yeterlik kaynaklarının matematik başarısı üzerindeki önem sırası; kişisel deneyimler, sosyal iknalar, fizyolojik durumlar ve dolaylı yaşantılar şeklindedir. Kişisel deneyimler, sosyal iknalar ve fizyolojik durumlar matematik başarısının anlamlı yordayıcılarıdır. Dolaylı yaşantılar ise matematik başarısı üzerinde anlamlı bir etkiye sahip değildir. Matematik başarısındaki değişimin yaklaşık %59'unu açıklamaktadır. Elde edilen bulgular dikkate alınarak uygulamaya yönelik bir takım önerilerde bulunulmuştur.Öğe Özel Yetenekli Öğrencilerin Matematik Öz-Yeterlik Kaynaklarının Matematik Kaygıları Üzerindeki Etkilerinin İncelenmesi(2015) Kurnaz, Ahmet; Yurt, EyüpBu araştırmada, özel yetenekli (ÖY) öğrencilerin matematik öz-yeterlik kaynaklarının matematik kaygıları üzerindeki etkilerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmaya; Adana, Bursa, Çorum, Elazığ, İzmir, İzmit, Kayseri, Konya, Manisa illerinde ve Manisanın Salihli ilçesinde bulunan bilim sanat merkezlerine devam eden ÖY 260 yedinci sınıf öğrencisi katılmıştır. Araştırmaya katılan 260 öğrencinin %51.50i (n134) kız, %48.50si (n126) ise erkektir. Öğrencilerin öz-yeterlik kaynaklarını belirlemek için Matematik Öz-Yeterlik Kaynakları Ölçeği, matematik kaygılarını belirlemek için ise Matematik Kaygı Ölçeği kullanılmıştır. Verilerin analizinde çoklu doğrusal regresyon kullanılmıştır. Elde edilen sonuçlara göre, öz-yeterlik kaynaklarını oluşturan; kişisel deneyimler, dolaylı yaşantılar, sosyal iknalar ve psikolojik durumlardan sadece kişisel deneyimlerin ÖY öğrencilerin matematik kaygıları üzerinde anlamlı bir etkiye sahip olduğu anlaşılmıştır. Öz-yeterlik kaynakları ÖY öğrencilerin matematik kaygılarındaki varyansın yaklaşık %48ini açıklamaktadır. Elde edilen bulgular kuramsal açıklamalar ışığında tartışılmıştır.Öğe Sanal Ortam ve Somut Nesneler Kullanılarak Gerçekleştirilen Modellemeye Dayalı Etkinliklerin Uzamsal Düşünme ve Zihinsel Çevirme Becerilerine Etkisi(2012) Yurt, Eyüp; Sünbül, Ali MuratBu çalışmada, sanal ortam ve somut nesneler kullanılarak gerçekleştirilen modellemeye dayalı etkinliklerin uzamsal düşünme ve zihinsel çevirme becerilerine etkisi araştırılmıştır. Araştırma deneysel araştırma modellerinden biri olan ön test – son test kontrol gruplu deneme modeline göre desenlenmiştir. Araştırma 2010–2011 Öğretim yılında Konya il merkezindeki Mareşal Mustafa Kemal İlköğretim Okulu altıncı sınıf öğrencileri ile yürütülmüştür. Toplam 87 öğrencinin yer aldığı çalışma grubu, iki deney ve bir kontrol grubundan oluşmuştur. Deney gruplarında uygulanan etkinlikler 9 hafta sürmüş ve toplam 18 farklı model geliştirilmiştir. Araştırma sonucunda; somut nesneler kullanılarak modellerin geliştirildiği Deney 1 grubunun uzamsal düşünme becerisi, Deney 2 ve Kontrol gruplarınınkine göre anlamlı düzeyde daha yüksek bulunmuştur. Sanal ortam kullanarak modellerin geliştirildiği Deney 2 grubunun zihinsel çevirme becerisi ise, Deney 1 ve Kontrol gruplarınınkine göre anlamlı düzeyde daha yüksek bulunmuştur. Araştırmanın sonucu, uzamsal becerilerin geliştirilmesinde sanal ortam ve somut nesnelerin birlikte kullanılmasının daha etkili olacağını işaret etmektedir.Öğe Sekizinci sınıf öğrencilerinin matematik başarılarını açıklayan bir yapısal eşitlik modeli(Necmettin Erbakan Üniversitesi, 2014) Yurt, Eyüp; Sünbül, Ali MuratBu çalışmada ortaokul sekizinci sınıf öğrencilerinin Matematiksel Problem Çözme Becerileri, Matematik Öz Yeterlik Kaynakları, Uzamsal Yetenekleri, Matematiksel Muhakeme Becerileri ve Matematik Başarıları arasındaki açıklayıcı ve yordayıcı ilişkilerin bir model üzerinde incelenmesi amaçlanmıştır. Tarama modeliyle gerçekleştirilen araştırmanın örneklemini Konya merkezinde farklı ortaokullarda öğrenim gören 470 sekizinci sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Öğrencilerin 238'i kız (%50,6), 232'si erkektir (%49,4). Araştırmada öğrencilerin öz-yeterlik inançlarının belirlenmesinde Matematik Öz Yeterlik Kaynakları Ölçeği; problem çözme becerilerinin ölçülmesinde Problem Çözme Testi; muhakeme becerilerinin ölçülmesinde Muhakeme Testi; uzamsal yeteneklerinin belirlenmesinde Zihinsel Çevirme ve Kâğıt Katlama Testleri; matematik başarılarının ölçülmesinde ise Matematik Başarı Testi kullanılmıştır. Araştırmada verilerin analiz edilmesinde betimsel istatistikler ve Yapısal Regresyon Modeli analizi kullanılmıştır. Betimsel analiz sonuçlarına göre araştırmaya katılan sekizinci sınıf öğrencilerinin: Problem Çözme Becerileri, Zihinsel Çevirme Yetenekleri ve Muhakeme Becerilerinin düşük düzeyde; Uzamsal Görselleştirme Yeteneklerinin, Matematik Öz-Yeterlik Kaynaklarına göre hesaplanan Matematik Öz-Yeterlik inançlarının ve Matematik Başarılarının ise orta düzeyde olduğu anlaşılmıştır. Yapısal Regresyon Modeli analizi sonuçlarına göre, araştırmaya katılan sekizinci sınıf öğrencilerinin: Öz-yeterlik kaynaklarına bağlı olarak belirlenen öz-yeterlik inançlarının; • Matematiksel Muhakeme Becerisini doğrudan pozitif yönlü, • Uzamsal Yeteneği hem doğrudan hem de dolaylı olarak pozitif yönlü, • Problem Çözme Becerisini hem doğrudan hem de dolaylı olarak pozitif yönlü, • Matematik Başarısını hem doğrudan hem de dolaylı olarak pozitif yönlü etkilediği görülmüştür. Matematiksel Muhakeme Becerilerinin; • Uzamsal Yeteneği doğrudan pozitif yönlü, • Problem Çözme Becerisini hem doğrudan hem de dolaylı olarak pozitif yönlü, • Matematik Başarısını ise sadece dolaylı olarak pozitif yönlü etkilediği görülmüştür. Uzamsal Yeteneklerinin; • Problem Çözme Becerisini doğrudan pozitif yönlü, • Matematik Başarısını ise hem doğrudan hem de dolaylı olarak pozitif yönlü etkilediği görülmüştür. Ayrıca, öğrencilerin Matematiksel Problem Çözme Becerilerinin, Matematik Başarısına doğrudan pozitif yönlü bir etkisinin bulunduğu anlaşılmıştır. Diğer yandan, Matematik Başarısına doğrudan ve dolaylı etkileri bulunan; Matematiksel Problem Çözme Becerisi, Matematik Öz-Yeterlik Kaynakları, Uzamsal Yetenek ve Matematiksel Muhakeme Becerisi, Matematik Başarısındaki değişimin yaklaşık %75'ini açıklamaktadır ve bu değişkenler matematik başarısı üzerinde geniş düzeyde bir etkiye sahiptir. Öz-yeterliği destekleyici bir ortamda, bu beceri ve yetenekleri geliştirecek etkinliklerin uygulanması, matematik başarısını önemli ölçüde artırabilir.Öğe A Study on the Spatial Abilities of Prospective Social Studies Teachers: A Mixed Method Research(2016) Yurt, Eyüp; Tünkler, VuralThis study investigated prospective social studies teachers' spatial abilities. It was conducted with 234 prospective teachers attending Social Studies Teaching departments at Education Faculties of two universities in Central and Southern Anatolia. This study, designed according to the explanatory-sequential design, is a mixed research method, involving two stages. The first stage was conducted in the causal-comparative research design. The data were collected using "Mental Rotation Test" and "Surface Development Test". Descriptive statistics, MANOVA and ANOVA were used to analyze the data. The second stage was designed as a case study. "Opinion Form for Spatial Ability Tests" was used to elicit the views of 37 prospective teachers (F:20, M:17) identified via the purposive sampling method. The qualitative data obtained were analyzed using the content analysis technique. The study results showed that spatial visualization and mental rotation abilities of the prospective teachers were low; male prospective teachers were betterqualified than female ones in mental rotation but spatial visualization ability did not vary by gender. Moreover, prospective teachers with higher academic averages had better spatial abilities. Integrating virtual environment applications such as Google Earth etc. into social studies courses and using them in these courses can help to improve prospective teachers' spatial abilities.