Sosyal Bilimler Enstitüsü Diğer Yayınlar Koleksiyonu
Bu koleksiyon için kalıcı URI
Güncel Gönderiler
Öğe Mitolojik dönem ve sonrasında Türkler’in felsefi anlayışı ve felsefeye katkılarına genel bir bakış(2015) Erdem, Ömer FarukTarih boyunca insanlığın ortak mirası olan felsefe geleneğinde Türklerin de önemli katkıları bulunmaktadır. Türklerin felsefeye katkılarına dair bilinen birçok bilgi onların İslamiyet'i kabulünden sonrasıyla ilgilidir. Hâlbuki Türklerde hikmet geleneği her ne kadar kollektif bir hikmet biçiminde olsa da çok daha eskidir. Bu çalışmada ilk olarak Türklerin İslamiyet'i kabulünden önce felsefi gelenek karşısındaki durumları ve felsefi geleneğe katkıları üzerinde durulmuştur. İkinci olarak da Türklerin İslamiyet'i kabulüyle birlikte önceki müktesebatı ve yeni kazanımlarını kaynaştırması sonucunda ortaya koyduğu yeni düşünce biçiminin durumu ve felsefi gelenek üzerindeki etkilerine temas edilecektirÖğe Eğitimcilik Yönüyle Ebu Hanife(2014) Mert, Musaİnsanlık tarihi ile eş zamanlı kavramlar olan öğrenme ve öğretme konusunda, tarih boyunca sayısız görüş, düşünce, teori ve uygulama ortaya konmuştur. İslam Dünyasında da, bu alanda oldukça zengin ve dikkate alınması gereken tecrübeler mevcuttur. Din Eğitimi alanında geçmişte önemli çalışmalar ortaya koymuş âlimlerin tecrübelerinden faydalanmak, günümüz Din Eğitimcilerine farklı açılımlar kazandırabilir. Daha çok fıkıhçılığı ile tanınmış olmasına rağmen, İmam-ı Azam Ebu Hanife'nin bu alandaki başarılı uygulamaları, geçmişteki tecrübelerin en dikkat çekici olanları arasında yer almaktadır. Bu çalışmada Ebu Hanife'nin, iyi bir eğitimci olmasını sağlayan etkenler, aldığı eğitim ve Din Eğitimi alanında ortaya koyduğu metot ve uygulamalar, ana hatlarıyla incelenmiştir. Yapılan inceleme sonunda Ebu Hanife'nin, Din Eğitimi alanında dikkatle incelemesi gereken önemli çalışmalar ortaya koyduğu görülmüştür. Sahip olduğu yetenek ve özelliklerle birlikte, ders ortamı, ders tekniği, öğrenciye bakışı, öğrenciye yaklaşımı gibi pek çok konudaki uygulamalarının, eğitim uzmanlarının ve öğretmen yetiştiren kurumların dikkatle incelemeleri gereken veriler ve değerler içerdiği görülmüştür.Öğe Hz. Muhammed’in Hayatı 5. Sınıf Öğretim Materyali “Temizlik” Ünitesindeki Hadis Çevirilerinin Öğrenci Algı Düzeyine Uygunluğunun İncelenmesi(2013) Bilecik, SümeyraHazreti Muhammed, insani yönüyle çağları aşan, tüm coğrafyalarda tüm insanlığa örnek olacak bir rehberdir. Onu tanımak doğru bir din algısının oluşmasına yardımcı olacağı gibi ahlak eğitimi için de gereklidir. Eğitimin her alanında bilhassa ahlak eğitiminde rol modelin önemi bilimsel araştırmalarla desteklenerek ortaya konmuştur. Çocuğun din ve ahlak eğitiminde Hz. Muhammedin hayatından ve sözlerinden örnekler sunmak, verilen konuları somutlaştıracağı gibi çocuğa uygun bir rol model sunacaktır. Bu doğrultuda 2012 yılında yapılan değişiklikle Hz. Muhammedin Hayatı dersi seçmeli ders olarak ortaokul programlarında yer almıştır. Saha araştırması temelinde hazırladığımız bu çalışmada, Hz. Muhammedin hayatı dersi 5. sınıf öğretim materyali temizlik ünitesinde yer alan hadis çevirilerinin çocukların algı düzeylerine uygunluğu incelenmiştir. Yapılan inceleme sonucunda öğretim materyallerinin ilgili bölümündeki hadis çevirilerinin çocukların algı düzeyine uygun olduğu görülmüştür.Öğe Batı'da din-devlet ilişkilerinde ortaya çıkan dönemler(2012) Çifçi, Osman ZahidBu çalışmada, Batıda ortaya çıkmış olan din ile devlet arasındaki ilişkinin genel bir değerlendirmesine yer verilmiştir. Batıda hakim din Hıristiyanlık olduğu için, değerlendirmemiz; Hıristiyanlığın devlete yaklaşımının geçirdiği evreleri ele almaktadır da diyebiliriz. Çalışmada; reform baz alınmış, reform öncesinde ve reform sonrasında ortaya çıkmış olan ilişki biçimleri; genel hatlarıyla ve bu biçimleri şekillendiren düşünce adamlarının görüşleri ışığında incelenmiştir.Öğe Abdullah b. Übeyy'in hayatı ve Hz. Peygamber'e karşı tavrı(2015) İyisoy, BetülBu çalışma yüzyıllar öncesinin Medine'sinde yaşayan, hicret gerçekleşince siyasî nüfûzunu kaybettiği için nifaka bürünen münafıkların elebaşısı Abdullah b. Übeyy'i kapsamaktadır. Bu kişi menfaati icabı zâhiren İslâm'a girip, İslâm nurundan hiç nasibini alamamıştır. Hemen hemen tüm kiritik zamanlarda ortaya çıkmış, İslâm toplumunda birliği beraberliği bozucu faaliyetleri yürütmekten geri durmamıştır. Abdullah b. Übeyy ve yandaşlarının nifak hareketleri Yahudiler'in etkisiyle ortaya çıkmıştır. Onun Yahudilerle yakınlığı ve İslâm toplumundaki tutumu Kur'an ayetleriyle tenkit edilmiştir. Tavır ve davranışları Hz. Peygamber (sav)'in savaşlarında da etkili olmuştur. Kimi zaman savaşların kolaylığı ve ganimet sevdası nedeniyle Hz. Peygamber'in yanında yer almış, lakin bu savaşlarda yine müminlerin arasına nifak tohumları serpmekten geri durmamış, kimi zamansa savaşlara yandaşlarıyla birlikte katılmamış ve müminlerin düşmanlarını gizlice teşvik etmiştir. Burada bu kişinin hayatı ve tarih açısından yer aldığı olaylar üzerinde durulmuş ve detaya girilmeden yer aldığı olaylardaki rolü ve nifakını ortaya koyan tutumları incelenmiştir.Öğe İslam Dininin Suça Bakışı ve Suçu Önlemeye Yönelik Yaklaşımları Üzerine Bir Analiz(2014) Güllü, İsmail; Can, Muhammet AliBu bildiri, genel bağlamda, dinin suça yaklaşımını, özelde ise İslam Dininin suç olgusunu nasıl ele aldığı ve suçu önlemeye yönelik teorik ve toplumsal mekanizmaların işlevi üzerinde durmaktadır. Suçun mahiyetini, İslam dininin suç tanımını, suç ile sosyal psikoloji arasındaki ilişki hakkında giriş mahiyetinde bilgi verilmiştir. İbadetlerin suçları önleme açısından nasıl bir işlev gördüğü açıklanmıştır. Suçu önlemeye yönelik toplumların sosyolojik yapıları üzerinde dinin müdahalesi hakkında bilgi verilmiştir.