Sayı 3 (1990)
Bu koleksiyon için kalıcı URI
Güncel Gönderiler
Öğe S.Ü. İlahiyat Fakültesi öğretim elemanlarının ilmi çalışmaları(Necmettin Erbakan Üniversitesi, 1990) Bayyiğit, MehmetÇeşitli ilim sahalarında yapılan araştırmaların kamu oyuna duyulmasının, bunlardan ilim çevrelerinin, araştırıcıların haberdar edilmesinin birçok yönden faydalar sağlayacağı muhakkaktır. Bu tür faaliyetlerinden önemli yani, yeni yapılacak çalışmalara ışık tutması, benzer konular üzerinde çalışanların birbirinden haberdar olmaları, bunun tabii sonucu olarak da yardımlaşmanın, iletişimin sağlanmasıdır. Diğer yandan bu iletişimin, araştırıcıları tekerrürden kurtaracağı, onlar bilinmeyen yeni sahalara yönelteceği de söylenebilir.Öğe Doç. Dr. Beyza Bilgin, İslâm’da çocuk, Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları (Kitap Tanıtımı)(Necmettin Erbakan Üniversitesi, 1990) Tavukçuoğlu, Mustafaİnsanın eğitilmesi ve öğrenme kabiliyeti küçük çocukluk devresinde son derece esnek, kolay, çabuk ve emindir. Çocuklarda şahsiyet gelişimi, formasyonu ve temel alışkanlıkları kazanma dönemi olan 6-14 yaşlanmanın önemi inkâr edilemez.Öğe Leoman Oliver, An Introduction to Medieval Islamic Philosophy, Cambridge University Press, Cambridge, 1985. (Book Introduction)(Necmettin Erbakan Üniversitesi, 1990) Kuşpınar, BilalÖnsöz de, bu kitabine den kaleme aldığını gayet açık cümlelerle dile getiren yazar, okuyucuların kitapta sözü edilen eserlere ve filozoflara biz - zat müracaat etmelerinin yararlı olacağını; kitabı okurken böyle bir ihtiyacı duyabileceklerini söylemektedir.Öğe Dr. Nureddin Itr, Menhecü'n-nakd fî ulûmi'l-hadîs, Dâru'l-fikir, Şam. (Kitap Tanıtımı)(Necmettin Erbakan Üniversitesi, 1990) Saklan, BilalDr. Nureddin ITR, Menhecü'n - nakd fi ulûmi'l - hadîs , Dâru'l - fikir, Şam, II. Baskı,1399/1979. s. 1-541 (Takriz ,önsöz ve fihristler dahil, 30 Suriye Lirası. Müellifin, hocası Şeyh Abdullah Sîrâcüddin' e ithafettiği esere Dr. Muhammed b. Muhammed Ebû Şuhbe' nin Takriz ’ile başlanır.Öğe Endüstriyel Toplumlarda Din(Necmettin Erbakan Üniversitesi, 1990) Scharf, Betty R.; Solmaz, BünyaminBeşinci bölümdeki kilise, fırka ve mezhep konularındaki müzakere, zorunlu olarak endüstrileşmenin din üzerindeki etkisi problemine de taşmış. Biz, çağdaş endüstriyel toplumlarda. mezheplerin mevcut olduğunu, fakat sayısal yönden büyük bir güçte olmadığını belirtmiştik. Fakat endüstrileşme, mezhepçiliğinin oranından başka dini inanç ve uygulama'nın görünümleri üzerinde de kendi etkisini göstermiştir. işte şimdi ben, bu geniş problemlere dönüyorum.Öğe İlköğretimde din eğitimi ve program geliştirme üzerine bazı düşünceler(Necmettin Erbakan Üniversitesi, 1990) Tavukçuoğlu, MustafaEğitim, insandaki kabiliyetleri dengeli bir şekilde geliştiren, toplumun gelişmesini hızlandıran, kalkınmasını destekleyen, kültür değerlerini koruyan, geliştiren, nesilden nesile aktaran, milli birlik ve bütünlüğü sağlayan en etkin faaliyetlerden birisi ve en önemlisidir. Eğitim, bir yetişme ve yetiştirme faaliyeti olduğuna göre, bu faaliyet bir ölçüde program işidir.Öğe Evrim tesadüfüne karşı mantık ve ruhcu görüş(Necmettin Erbakan Üniversitesi, 1990) Etöz, AbdülkadirOrtaçağ Avrupasındaki itim düşmanlığı, hak namına bir haksızlıktı. Böylece kızgın inkarcılara pirim verilmiş, bir hatasına bedel, bin kefaret öder gibi maddenin dışında hiçbir şeye hayat hakkı tanımayan tantanalı pozitivizme kapı aralamış, materyalist doğmatikliğe ve peşin hükümlülüğe zemin hazırlamıştır.Öğe Hz. Peygamber’in savaşlarına genel bir bakış(Necmettin Erbakan Üniversitesi, 1990) Kapar, Mehmet AliHz. Muhammed'in Medine'ye hicretinden sonra devlet hüviyeti kazanan islam toplumu içtimai, siyasi, iktisadi vb. konulardaki haklarını müdafaa ile davet mevzuunda yeni bir döneme girmiştir. Cihad ayetinin nüzulüne kadar harp etmeyen Hz. Muhammed, müşriklere karşı harp yapılmasını isteyenlere de sabır tavsiye etmiştir.Öğe Kitap ve sünnetin ışığında Hz. Peygamber’in din ve dünya anlayışı(Necmettin Erbakan Üniversitesi, 1990) Işıcık, Yusufislam Peygamberi Hz. Muhammed S.in, Kur'an-ı Kerim'den yahutta daha genel bir ifadeyle vahiy'den uzak ve ondan 'kopuk bir din ve dünya anlayışından bahsetmek mümkün değildir. Ne zaman Hz. Peygamberin herhangi bir ·konuyla alakalı bir görüşünden bahsedilse, akla ilk gelen, hemen vahiy olur. Gerçi bu demek değildir ki, O'ndan duyulan bütün sözler ve O'nun bütün hareketleri vahiy eseridir.Öğe İslam Hukukunda siparişler(Necmettin Erbakan Üniversitesi, 1990) Çeker, OrhanBu iki muamele ·yapı ve özellik itibariyle birbirinden farklıdır. Her iki Sınıfın ortak yönü sipariş oluşlarıdır. Bazen «Aralarında ne fark var gibi bir soru zihinlerde belirir. işte bu iki sözleşmenin birbirinden fark tarihi belirten müstakil bir bahse kaynaklarımızda rastlamıyoruz. Her sözleşme ile ilgili özellikler kaynaklarımızda söz konusu yapılmış ancak, şu hususlarda selem istinadan ayrılır, şeklinde müstakll olarak bir mukayeseye gidilmemiştir.Öğe İ‘râbü’l-Kur’ân Kur’ân-ı Kerîm’in gramerine giriş(Necmettin Erbakan Üniversitesi, 1990) Kayapınar, Durmuş Alii'rab'ül - Kur'an UIum'ül-Kur'an içerisinde önemli bir yer tutar. Bu konuda bir çok müstakil eserler verilmiştir. Bu eserlerin bazıları Kur'an'ı baştan olarak kendi sırası ;içerisinde ayet ayet inceleyip tamamlamış, bazıları Kur'an'ı kısmen ele olarak incelemelerini belli sırada ayetlerin hisar ettirmişler. bazıları da -belli ölçüler içerisinde ve muayyen gramer konuları çerçevesinde Kur'an ayetlerini ihataya çalışmışlardır. Ayrıca bütün tefsirler açıklamaları içerisinde, dozu değişen ölçülerde i'rab'a yer vermişlerdir.Öğe Bugünkü semâvî ve ilâhî kitaplarda melekler ve özellikleri(Necmettin Erbakan Üniversitesi, 1990) Özbek, Durmuşilahi ve Semai kitaplar, Allah Teala'nın Kelamı olup peygamberlerine ya doğrudan doğruya veya tebliğe memur ve vasıta olan bir melek aracılığı ile yapılan tebliğleridir. Başka bir deyişle Allah'ın insanlar arasın. dan seçtiği «Nebi, Resul veya Peygamber» dediğimiz özel kişilere, kendi milletlerine veya bütün insanlara emirlerini, ·nehiylerini, düsturlarını, kurallarını bildirmek üzere vahy ettiği Kitaplara «ilahi Kitaplar, Semavi Kitaplar veya inzal Olunan Kitaplarını adı verilir. Bu kitaplar, insanların her türlü kötülüklerden korumak; doğru ve güzel yollara götürmek için gönderilmiştir.Öğe İslâm eğitiminin özelliklerine genel bir bakış(Necmettin Erbakan Üniversitesi, 1990) Özbek, Abdullahislam medeniyetini meydana getiren en büyük faktör, şüphesiz islam eğitimidir. Çünkü lslam, ilmi ve ilim adamını kutsileştirmiş, ilmi ibadet derecesine yükseltip her sahada eğitimi yaygınlaştırmıştır.Öğe Dinî ahlâk ve ilâhî dinlerden Yahudilik, Hıristiyanlık ve Müslümanlık’daki bazı ahlâkî meselelere mukayeseli bir yaklaşım(Necmettin Erbakan Üniversitesi, 1990) Erdem, HüsameddinAhlak, insanlığın var oluşuyla birlikte var ola gelen, en eski insani ve felsefi bir problemdir. Hatta diyebiliriz ki, ilk insan ve ilk peygamber Hz. Adem'e gönderilen ilahi emirlerle başlamak üzere. ahlak prensipleri daima var ola gelmiştir. Ayrıca şunu da hemen ilave edelim ki, ilahi dinlerin en önemli yanlarından birisini de. getirdikleri ahlak esasları teşkil etmektedir. Aynı şekilde, ilahi olmayan dinlerde de ahlak esaslarının gerek yazılı, gerekse sözlü olarak nesilden nesile intikal ettiği görülmektedir.Öğe The institution of the vakf(Necmettin Erbakan Üniversitesi, 1990) Ceylan, İbrahimHistorical Backgraund: In the following pages, the original the ory the vakf charity and its doctrinal aspect will be very briefly d iscussed. lt iıı true that there is no explicit statement in the Kuran (1), concerning the vakf .itself. In spite of the sitence of the Kuran on th is point, the subject of vakf was based on the Tradition of the Prophet, and this is one of the most important (remarkable) facts relating to lslamic law.Öğe Günümüzde din ihtiyacı ve din eğitimi(Necmettin Erbakan Üniversitesi, 1990) Cilâcı, OsmanDin, fert ve toplum için fıtri bir müessesedir. Hak dinlerde bu vakıa, insanın ruhuyla sezdiği, aklı selimiyle kabul ettiği ilahi kanunlar manzumesi olarak ele alınmaktadır.Öğe İslâm felsefesi kime aiddir(Necmettin Erbakan Üniversitesi, 1990) Olguner, FahrettinBurada ele alacağımız konu ile biz, felsefe tarihinde belli bir yer işgal eden islam felsefesine aid bir meseleyi dile getireceğiz. Maksadımız meselenin çözümünden çok, onun üzerine dikkatleri çekmektir. Meselenin çözümünü bundan böyle yapılacak ve bu noktayı da göz önünde bulunduracak olan çalışmalara havale edeceğiz.Öğe İnsanın fiileri konusunda Maturidî ve Eş‘arî arasındaki ihtilaf(Necmettin Erbakan Üniversitesi, 1990) Toprak, Süleymanİnsanın fiilleri konusundaki ihtilafın tarihi, kader konusundaki ihtilal kadar eskidir. Bu ihtilafın Resulullah (S) devrinde olmayıp daha sonra ortayo çıkmış olduğunu söyleyerek «Allah her şeyin yaratıcısıdır.» (1) ayetinin şumulüne insanın fiillerini dahil etmek istemeyenlere cevap verirken Ebu'I-Mu'in en-Nesefi (v. 508/1114) şöyle diyor: «fiillerin yaratılması konusundaki ihtilaf, Rasulullah devrinde var olduğu gibi, daha önceki zamanlarda da vardı.Öğe İslam’ın Şiire Bakışı(Necmettin Erbakan Üniversitesi, 1990) Sarmış, İbrahimŞiir duygu, düşünce ve hayalleri dile getiren kafiyeli serbest ve manzum bir edebi türdür. ihtiva ettiği hikmet ve marifetle ahlakın güzelleştirilmesine hizmet ettiği kadar, insanın ruhunu, fazilet hislerini ve ahlakını bozmada da o kadar etkilidir. iki yüzlü bir kılıç gibi, faziletlere dair olsa da, kötülükler İhtiva etse de aynı ölçüde etkilidir.Öğe Araplarda ensâb ilmi ve islâm tarihi açısından önemi(Necmettin Erbakan Üniversitesi, 1990) Önkal, Ahmetİslâm öncesi Arap toplumunda gelişmiş, şûbe lere ayrılmış ve tedvin edilmiş ilimlerden söz etmek elbette mümkün değildir. Ama bu, Ahmed Emin'in iddia ettiği gibi (1) Câhiliye Araplarında ilim ve felsefenin eser ve tesirlerinin hiç bulunmadığına da delâlet etmez.