Makale Koleksiyonu
Bu koleksiyon için kalıcı URI
Güncel Gönderiler
Öğe The effect of marketing and R&D expenditures on firm profitability and stock return: Evidence from BIST(Ramazan Yaman, 2023) Şekeroğlu, Gamze; Karaboğa, KazımThisstudy aims to determine the effects of R&D and marketing expenditures of companies that force marketing and finance to act together on stock return, return on assets, and return on equity. To this end, the quarterly frequency data of nine companies that were continuously traded in the BIST Technology Index between March 2009 and December 2020 were examined with panel-data analysis. In line with the purpose of the research, analyzes were carried out in three different models. First of all, we determined which tests should be performed on the models based on the cross-sectional dependence, homogeneity/heterogeneity, and panel unit root test results obtained for the established models. The results of panel least squares test carried out to determine the effectof R&D and marketing expenditures on stock return showed that the effect of R&D expenditures on stock return was not statistically significant while marketing expenditures had a positive and significant effect on stock return. Analyzes should be continuedwith cointegration tests according to the characteristics of the two models established to determine the effect of R&D and marketing expenditures on return on assets and return on equity. The results implied a positive and significant relationship betweenR&D expenditures and return on both assets and equity. While no statistically significant relationship was found between marketing expenditures and return on assets, there was a positive and significant relationship between marketing expenditures and return on equity.Öğe A Suggested Model for Customer Relationship Management with Customer Experience-Oriented Data Optimization in the Mobile Phone Industry(Chiang Mai University, 2023) Karaboğa, KazımThis study develops a marketing information system algorithm for determining whether and to what degree customers of mobile phone businesses prefer their own brands after experiencing problems with their current product, or in customer service or repair services during or at the end of an average use period for their product. With a process map and system algorithm, a data analytics model required for creating a satisfied and loyal customer group is described based on analysis results obtained by tracking/analyzing customer experiences in different processes. The article's findings can help to optimize product, sales, and service development activities focused on business profitability by highlighting data-driven customer experience tracking systems for business.Öğe Eğitim Araştırmasına Yönelik Tutum ile Akademik Güdülenme ve Akademik Özyeterlik Arasındaki İlişki(2018) Makhabbat, Assylbek; Çoklar, Ahmet Naci; Gündüz, ŞemseddinEğitim sistemi içerisinde yapılan yenilik veya zamana bağlı olarak oluşan şartlar değişim ihtiyacını beraberinde getirmektedir. Sistem olarak bu değişiklikler ilgili birimler tarafından gerçekleştirilirken, sınıf içerisinde değişim öğretmen eliyle olmaktadır. Öğretmen adaylarına eğitim fakültelerinde 2006 yılından itibaren bilimsel araştırma yöntemleri isimli ders verilmektedir. Bu araştırmanın amacı, son sınıf öğretmen adaylarının eğitim araştırmalarına yönelik tutumları ile akademik güdülenme ve akademik öz yeterlik arasındaki ilişkiyi belirlemektir. Bu amaçla 2015-2016 eğitim öğretim yılında, Necmettin Erbakan Üniversitesi, Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesinde öğrenim gören 234 öğretmen adayından veri toplanmıştır. Araştırmanın sonucunda öğretmen adaylarının eğitim araştırmalarına yönelik tutumları ile akademik özyeterlik ve akademik güdülenme düzeyleri yüksek bulunmuştur. Cinsiyet ve akademik kariyer yapma isteği eğitim araştırmalarına yönelik tutum için önemli bir öğe olmazken, öğrenim görülen bölüm önemli bir öğedir. Eğitim araştırmalarına yönelik tutum ile akademik güdülenme ve akademik özyeterlik arasında pozitif yönde ve orta düzeyli bir ilişki bulunmuştur.Öğe Çalışanların Örgütsel Yalnızlık Algısının İş Tatmini ve İşten Ayrılma Niyeti Üzerine Etkileri(2018) Erdirençelebi, Meral; Ertürk, EbruBu çalışmada işletmelerdeki çalışanların örgütsel yalnızlık algıları ile iş tatminleri, işten ayrılma niyetleri arasında bir ilişkinin olup olmadığını araştırmak amaçlanmıştır. Literatürde örgütsel yalnızlık iş tatmini ya da işten ayrılma niyeti arasında bulunan ilişkiye dair sınırlı sayıda araştırma mevcuttur. Araştırma amacı doğrultusunda Konya il merkezindeki iki adet kamu bankası çalışanları esas alınmıştır. Anket yöntemi ile veriler toplanmıştır. Büro çalışanlarından geri dönen anket sayısı 182 olmuştur. Veriler, betimleyici analizler, açıklayıcı ve doğrulayıcı faktör analizi, korelasyon analizi ve Yapısal Eşitlik Modeli ile değerlendirilmiştir. Analiz sonuçlarına göre, örgütsel yalnızlığın iş tatminin azalttığı ve işten ayrılmayı tetiklediği sonucuna ulaşılmıştır.Öğe Marka Otantizminin Tekrar Satın Alma Niyeti Üzerindeki Etkisi: Hazır Gıda Sektöründe Bir Uygulama(2019) Çakırkaya, Murat; Karaboğa, KazımAmaç - Araştırmanın amacı marka otantizminin tekrar satın alma niyeti üzerinde bir etkisinin bulunup bulunmadığının tespitidir. Yöntem - Torku müşterilerinin algıladıkları marka otantizminin tekrar satın alma niyeti üzerindeki etkisini belirlemek amacıyla üç ana boyuttan oluşan bir veri toplama aracı geliştirilmiştir. Bu veri toplama aracının birinci bölümünde demografik değişkenlere ilişkin soruların yanında üç adet çoktan seçmeli soru yer almaktadır. İkinci bölümde 20 madde ve dört boyuttan (süreklilik, orijinallik, güvenilirlik/doğallık ve genel marka otantizmi) oluşan algılanan marka otantizmi soruları bulunmaktadır. Üçüncü bölümde altı madde ve bir boyuttan oluşan tekrar satın alma niyetine ait sorular yer almaktadır. Araştırma kapsamında önce frekans analizi yapılmıştır. Daha sonra araştırmada kullanılan ölçeklerle ilgili boyutlar ve maddelere ilişkin önem dereceleri belirlenmiştir. Son olarak korelasyon ve regresyon analizleri gerçekleştirilmiştir. Bulgular – Korelasyon analizi sonuçlarına göre marka otantizmi ile tekrar satın alma niyeti arasında pozitif yönde anlamlı ve yüksek düzeyli bir ilişki tespit edilmiştir. (r0,68) Korelasyon analizinden sonra algılanan marka otantizminin tekrar satın alma niyetini ne düzeyde etkilediğini belirlemek amacıyla regresyon analizi yapılmıştır. Torku markası için kurulan çoklu regresyon modelinin genel olarak anlamlı olduğu görülmüştür. Fakat modeldeki bağımsız değişkenlerden algılanan süreklilik değişkeninin anlamlı bir etkiye sahip olmadığı belirlenmiştir. Tartışma - Torku markası ürünlerine ait tekrar satın alma niyetinin oluşması için, öncelikle markanın tercih edilme nedenlerinin artırılması gerekir. Bunun için de öncelikle Torku markasının ulusal pazarda bulunurluk oranı arttırılmalıdır. Çünkü bir markanın perakende mağazalarında rakip firmalar kadar görünür olması önemlidir.Öğe Family Businesses, Institutional Entrepreneurship And Role Of The State(2015) Karasoy, Hasan AlpayAile işletmeleri istihdam ve ülke ekonomisi açısından büyük bir önem arz etmektedir. Günümüzde rekabet avantajı sağlamanın en önemli araçlarından biri aile işletmeciliğidir.Aile işetmeciliğinin rekabet ve inovasyon yeteneğinin gelişmesi kurumsalıkla sağlanabilmektedir.Kurumsallaşmayan veya kurumsallaşamayan işletmelerin varlıklarını korumaları ve sürdürmeleri oldukça zorlaşmıştır. Sistemli ve kurumsal davranan işletmeler ise çevreye ayak uydurabilmektedir. Aile işletmelerinin ise, kurumsallığa daha çok önem vermeleri gerekirken, kurumsallaşma süreçlerinde başarısız oldukları gözlemlenmektedir. Çünkü aşırı rekabetin getirdiği zorluklar, fırsatları değerlendirecek girişimci bir rolle aşılabilir. Aile işletmelerinin aktörleri (aile üyeleri profesyoneller) yenilikçi yeteneklerini kurumsal girişimcilik ilkelerinin hakim olduğu örgütte kullanabilmektedirler. Çalışmamızda aile işletmelerindeki kurumsal girişimcilik süreçleri değerlendirilirken,devletin bu tür çabalara yönelik desteklerine yer verilmiştir.